Instagram-arvonta tarkoittaa Instagramissa järjestettävää arvontaa, jossa palvelun käyttäjä voi voittaa arvonnan palkintona olevan tuotteen tietyin ehdoin. Yleisimpiä arvontaan osallistumisen vaatimuksia on tykkää postauksesta ja/tai seuraa arvonnan järjestäjän tiliä.
Nämä arvonnat ovat erittäin suosittuja sekä järjestäjien että osallistujien keskuudessa. Ne jollain tavalla jopa kuuluvat osaksi Instagramia. Törmään niihin itsekin lähes päivittäin omilla feedeilläni.
Kenen sitten kannattaa järjestää Instagram-arvonta? Ensimmäiseksi kannattaa varmistaa, että asiakaskuntasi viihtyy Instagramissa. Jos myyt esimerkiksi kävelykeppejä, voi olla, etteivät sinun asiakkaasi ole Instagramin suurkuluttajia. Toki tässäkin voi etsiä erilaista lähestymistä ja järjestää Instagram-arvonta esimerkiksi Voita vaarille uusi kävelykeppi -ajatuksella, mutta se vaikuttaa näin äkkiseltään hieman riskialttiilta idealta…
Yksi volyymiltaan suurimmista käyttäjäryhmistä tällä hetkellä Instagramissa on 30–40-vuotiaat aikuiset ja oman kokemukseni mukaan etenkin naiset ovat erittäin aktiivisia sovelluksen käyttäjiä. Joten jos tuotteesi tai palvelusi toimii hyvin esimerkiksi yllä mainittuun ryhmään, olet jo paljon lähempänä oikeata kohdeyleisöä (artikkeli jatkuu alempana).
Kiinnostaako Instagram-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Kun arvontaa lähdetään tekemään, kannattaa se lähtökohtaisesti tehdä hyvin. Ota siis ensimmäiseksi huomioon, kenelle haluat kohdentaa arvonnan, ja varmista, että tuotteesi tai palvelusi herättää kiinnostusta kohderyhmässä. Mieti arvonnan yksityiskohdat jo valmiiksi; miten arvontaan osallistutaan, milloin arvonta päättyy, miten voittajalle/voittajille ilmoitetaan voitosta.
Erityisen tärkeää on huomioida Instagram-arvonnan säännöt. Instagram on tarkka siitä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä arvonnoissa. Alla näet pikaisen kertauksen Instagramin-arvonnan sääntöihin.
Seuraavaksi olen koonnut tähän listan asioista, joita voit pyytää osallistujilta, ja perään listan, mitä ei saa pyytää. Nämä ovat siis Instagramin omat vaatimukset. Tämän lisäksi on myös muita vaatimuksia, joista kerrotaan enemmän hieman alempana.
Voit pyytää:
Muista, että et saa pyytää ihmisiä jakamaan julkaisuasi omissa feedeissään. Et myöskään voi pyytää vaihtamaan profiilikuvaa arvontaan osallistumisen edellytyksenä.
Tämän lisäksi sinun on mainittava, ettei Instagram ole mitenkään mukana arvonnassa. Arvonnan muutkin säännöt tulee olla selkeästi esitettynä julkaisussa eli kuka järjestää arvonnan, arvonnan alkamis- ja päättymispäivä, milloin arvonta suoritetaan ja miten voittajalle ilmoitetaan voitosta. Yleisistä arvonta-asetuksista Suomessa voit lukea esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajaviraston Markkinointiarpajaiset-sivulta.
Arvonnan säännöistä voit luoda myös oman välilehden omien verkkosivujesi alle ja linkin siihen voit laittaa vaikka profiilin bioon arvonnan ajaksi. Näin varmistat, että arvonnan säännöt ovat helposti kaikkien saatavilla.
Ylempänä annettiin jo muutama perusvinkki, joita kannattaa kokeilla, mikäli mielessäsi on Instagram-arvonta. Eli kertauksena: mitä, kenelle ja miten. Kun nämä asiat on mietitty, päästään jo hyvin alkuun. Kannattaa myös miettiä valmiiksi palkinnon toimitus – etenkin, jos kyseessä on fyysinen tuote.
Instagram-arvonnan ei tarvitse olla taloudellisesti suuri panostus, kunhan se on mietitty järkevästi. Instagram-arvonta vie kuitenkin sen verran aikaa, että siitä kannattaa ottaa mahdollisimman suuri hyöty irti. Yksi tärkeä keino hyödyn maksimoimiseen onkin arvonnan buustaaminen maksetulla Instagram-mainonnalla, ja vielä parempi tapa on ottaa käyttöön Instagram-mainokset. Näin arvonnalle saadaan lisää näkyvyyttä ja maksetussa mainonnassa pystytään keskittämään näkyvyys haluamallesi kohderyhmälle.
Jokainen varmasti osaa määritellä oman kohderyhmänsä suhteellisen tarkastikin, mutta on tärkeä miettiä myös, miten heidät löydetään Instagramista. Mainonnan kohdistaminen vaatii aina osaamista ja kokemusta, minkä vuoksi siihen kannattaa paneutua tai ottaa asiantuntija apuun. Pahimmassa tapauksessa tehdään viimeisen päälle mietitty arvonta, joka kerääkin vain esimerkiksi intialaisia seuraajia ja kommentoijia, kun yrityksen oikea kohderyhmä löytyy Suomesta. Siksi mainonnan kohdennus on niin tärkeää, ei meistä kukaan varmastikaan halua heittää hukkaan tehtyä työtä saatika rahallisia panostuksia. Jos järjestät arvonnan sekä Facebookissa että Instagramissa, tarkista täältä Facebook-kilpailun vinkit ja miten arvonnan buustaus onnistuu Facebook-mainosten avulla.
Ota yhteyttä!Otetaan esimerkiksi vaikkapa Life Coach -yrittäjä. Hän voisi järjestää Instagram-arvonnan vaikka seuraavasti:
Arvotaan 60 min ilmainen life coaching -tapaaminen kahdelle joko kasvotusten tai verkon kautta. Osallistuaksesi seuraa profiiliani sekä tykkää tästä kuvasta ja kommentoi alle, kenen kanssa haluat voittaa tapaamisen. Arvonta päättyy xx.xx.xxxx klo xx.xx. Voittajille ilmoitetaan tämän julkaisun kommenttikentässä seuraavana päivänä. Tapaamisen yksityiskohdat sovitaan suoraan voittajien kanssa.
Arvonnan järjestää Esimerkki Life Coaching Oy eikä Instagram ole mukana arvonnassa millään tavalla. Instagram ei sponsoroi, hallitse eikä suosittele kampanjaa.
Tässä käytiin nopeasti muutama perusasia Instagram-arvontaan liittyen. Toivottavasti sait tästä etsimäsi vastaukset. Kuten kaikessa markkinoinnissa, tärkeintä on se, kenelle arvonta on suunnattu ja miten varmistamme tämän kohderyhmän tavoittamisen. Ylhäällä jo mainitsinkin ns. intialaiset seuraajat/kommentoijat. Tämä kuulostaa kaukaa haetulta, mutta on valitettavan yleistä. Siksi suosittelenkin tekemään arvonnat yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa, jos talon sisältä löydä vahvaa mainonnan kohdentamisen tuntemusta.
“When you have a business, you don’t use Instagram as your primary selling storefront. That’s what your website is for. Instead, your Instagram profile is meant to drum up interest for your business, gather followers, and direct them to your website to learn more.”
― Kevin J. Donaldson
Me Kublalla olemme järjestäneet useita arvontoja asiakkaillemme ja järjestämme niitä edelleen viikottain. Meiltä voit siis kysyä lisää vinkkejä asian suhteen – tai jos haluat käyttää oman aikasi yrityksesi ydintoimintoihin, me voimme myös järjestää arvonnan puolestasi 🙂
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.