Arvonnan säännöt – lukaise nämä läpi, jotta säästät aikaa! 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Arvon­nan sään­nöt – lukai­se nämä läpi, jot­ta sääs­tät aikaa!

Kiva kuva, kiva teks­ti ja sum­ma­rum arvon­ta­jul­kai­su on val­mis! Hel­pos­ti voi­si kuvi­tel­la, että arvon­nan jär­jes­tä­mi­nen on näin simp­pe­liä. Eihän se raket­ti­tie­det­tä ole­kaan, mut­ta kor­van taa kan­nat­taa lait­taa ylei­set arvon­nan sään­nöt, jot­ka kos­ke­vat kaikkia.

Arvon­ta on hyvä tapa haa­lia kana­val­le aihees­ta kiin­nos­tu­nei­ta seu­raa­jia ja poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta, mut­ta syöt­tiin tart­tuu useim­mi­ten myös pel­kän pal­kin­non met­säs­tä­jiä. Jot­ta arvon­nas­ta saa suu­rim­man hyö­dyn, kan­nat­taa tämän vuok­si arvon­nan pal­kin­to olla iPho­nen sijaan yri­tyk­sen omas­ta vali­koi­mas­ta löy­ty­vä tuo­te tai palvelu.

Mitä ne arvon­nan sään­nöt sit­ten ovat? Suo­mes­sa mark­ki­noin­tiar­von­nan sään­nöt on sää­det­ty lais­sa, joten nyt kan­nat­taa olla kuu­lol­la. Kubla on koon­nut sinua var­ten kaik­ki ylei­set arvon­nan sään­nöt tähän yhteen kir­joi­tuk­seen, ole hyvä!

Arvonnan säännöt tulee esittää selkokielellä

Monen muun yri­tyk­sen tapaan Elo­ve­na on laa­ti­nut verk­ko­si­vuil­leen näh­tä­vil­le arvon­nan sään­nöt. Sään­nöis­sä mai­ni­taan esi­mer­kil­li­ses­ti seu­raa­vat tiedot:

  • arvon­nan järjestäjä
  • osal­lis­tu­mi­soi­keus
  • pal­kin­not
  • voit­ta­jien valin­ta ja julkistus
  • rekis­te­ri­tie­dot
  • jär­jes­tä­jän vastuu
  • Ins­ta­gra­min ja Face­boo­kin vastuuvapautus

Kuten Elo­ve­nan verk­ko­si­vuil­la on näh­tä­vis­sä, on arvon­nan sään­nöt esil­lä sel­ko­kie­lel­lä. Tur­ha jaa­rit­te­lu on syy­tä jät­tää pois ja sen sijaan koros­taa nii­tä kai­kis­ta tär­keim­piä asioita.

Täytyykö sinun suorittaa arpajaisvero? Katso!

Arpa­jais­ve­ro kos­kee arvok­kai­ta pal­kin­to­ja. Koko­naan tai osit­tain sat­tu­maan perus­tu­va voit­to on voit­ta­jal­le vero­ton­ta. Arvok­kaas­ta pal­kin­nos­ta on arpo­jan kui­ten­kin mak­set­ta­va arpa­jais­ve­ro, joka on suu­ruu­del­taan 30 %. Jos taas kysees­sä on tai­toon perus­tu­va kil­pai­lu, las­ke­taan voit­to voit­ta­jan ansio­tu­lok­si. Ilman vero­seu­raa­muk­sia esi­mer­kik­si Face­boo­kis­sa jär­jes­te­tyn arvon­nan pal­kin­non arvo saa olla mak­si­mis­saan 166,6 euroa – tämä sum­ma kat­taa kaik­ki koko­nai­sen kalen­te­ri­kuu­kau­den aika­na arvo­tut palkinnot.

1. Arvonnan säännöt on oltava selkeät - älä piilota asioita

Arvon­nan sään­nöt tulee olla osa jokais­ta arvon­taa kos­ke­vaa mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­lia. Sot­kui­nen seka­mels­ka ei kel­paa, vaan tie­to on olta­va hel­pos­ti kulut­ta­jan saa­ta­vil­la niin, ettei arvon­nan sään­nöt jää vahin­gos­sa­kaan epäselväksi.

Tämän lisäk­si esi­mer­kik­si Face­book- ja Ins­ta­gram-arvon­nas­sa on käy­tä­vä ilmi se, että Face­book tai Ins­ta­gram ei ole osal­li­se­na arvon­nas­sa – ne eivät siis hal­lin­noi tai spon­so­roi arvontaa.

2. Palkinto yrityksen valikoimasta vetoaa

Pal­kin­to kan­nat­taa olla innos­ta­va ja mie­lel­lään yri­tyk­sen lii­ke­toi­min­taan kyt­key­ty­nyt. On kui­ten­kin syy­tä jät­tää pois las­kuis­ta alko­ho­li, elä­vät eläi­met, aseet tai mikä­li alai­käi­sil­lä on osal­lis­tu­mi­soi­keus, myös lap­sil­le ja nuo­ril­le sopi­mat­to­mat palkinnot.

Mie­ti arvon­nan pal­kin­to sen mukaan, mikä kiin­nos­taa sitä koh­de­ryh­mää, joka arvon­nal­la halu­taan tavoit­taa. iPho­nea tai sete­li­tuk­kua parem­min voi toi­mia pie­niar­voi­nen pal­kin­to, jol­la on suu­rem­pi arvo koh­de­ryh­män silmissä.

3. Ikä ei ole vain numero

Sinä arvon­nan jär­jes­tä­jä­nä pää­tät sen, kenel­lä on osal­lis­tu­mi­soi­keus. Tur­han tar­kas­ti osal­lis­tu­mi­soi­keut­ta ei kui­ten­kaan voi raja­ta esi­mer­kik­si uskon­non tai suku­puo­len perus­teel­la, osal­lis­tu­jien ikään sen sijaan voi vai­kut­taa. Jos mukaan ottaa lap­set tai nuo­ret, on syy­tä olla eri­tyi­sen tarkkana.

Alai­käis­tä edus­taa hänen huol­ta­jan­sa. Alai­käi­sel­le ei siis voi mark­ki­noi­da sel­lais­ta arvon­taa, jos­sa pyy­de­tään esi­mer­kik­si suo­ra­mark­ki­noin­ti­suos­tu­mus­ta. Ikä­ra­ja­ton arvon­ta toi­mii par­hai­ten sil­loin, kun osal­lis­tu­jas­ta ei kerä­tä hen­ki­lö­koh­tai­sia tie­to­ja. Jos mark­ki­noin­ti­lu­paa kysy­tään, tuli­si arvon­nan osal­lis­tu­mi­soi­keus raja­ta yli 15-vuotiaisiin.

4. Kaverille ei ole pakko kertoa

Eten­kin sosi­aa­li­ses­sa medias­sa tör­mää usein teks­tiin tägää kave­ri ja osal­lis­tut arvon­taan – kave­ril­le ei kui­ten­kaan ole pak­ko ker­toa. Arvon­ta­jul­kai­su saa kehot­taa teke­mään näin, mut­ta kave­ril­le ker­to­mi­nen ei saa olla edel­ly­tyk­se­nä arvon­taan osallistumiselle.

Jos arvon­taan osal­lis­tu­mi­nen edel­lyt­tää sen, että osal­lis­tu­ja lähet­tää esi­mer­kik­si mark­ki­noin­ti­vies­tin ystä­väl­leen, on kyse yri­tyk­sen suo­ra­mark­ki­noin­nis­ta. Säh­köi­nen suo­ra­mark­ki­noin­ti vaa­tii vas­taa­not­ta­jan ennak­ko­suos­tu­muk­sen – mai­nos­ta­jan on kui­ten­kin mah­do­ton­ta pyy­tää tätä suos­tu­mus­ta etu­kä­teen, mikä sul­kee pois kave­ril­le ker­to­mi­sen ehdon tämän kal­tai­ses­sa tapauksessa.

Yhteenveto: arvonnan säännöt määrää Suomen laki

Arvon­nan sään­nöt eivät ole tuu­les­ta tem­mat­tu­ja, vaan nii­tä tulee ihan tosis­saan nou­dat­taa. Vaik­ka Suo­men laki ei mää­rää hyviä tapo­ja, kan­nat­taa nekin pitää mie­les­sä. Eten­kin some­kan­sa on kärp­pä­nä huo­maut­ta­mas­sa, jos epä­koh­tia on havait­ta­vis­sa. Kubla on jaka­nut vin­kit myös Face­book-kil­pai­lui­den jär­jes­tä­mi­seen, lue ne täältä!

Arvonnan säännöt Kublan blogissa
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi