Tässä kirjoituksessa annetaan ohjeita siihen miten Instagram orgaaniset keinot auttavat sinua saamaan lisää näkyvyyttä. Käymme läpi useamman erilaisen strategian miten rakentaa näkyvyyttä sinulle tärkeissä kohderyhmissä.
Tämä kirjoitus ei siis sovi ehkä ihan aloitteleville Instagram käyttäjille sillä nämä esitellyt Instagram orgaaniset keinot vaativat vähintään perustason Instagramin käyttötaitoja. Pitää osata tehdä postauksia, kommentoida, hakea ja paljon muutakin vielä näiden lisäksi.
Lähdetään liikkeelle perusteista eli miten rakennetaan hyvä pohja Instagram orgaaniset keinot lähestymistavalle näkyvyyden kasvattamiseksi. Ensimmäisenä profiilin nimi ja käyttäjänimi pitää optimoida niin, että ne kertovat mahdollisimman hyvin mitä tarjoat seuraajillesi. Huomaathan, että nimi ja käyttäjänimi ovat kaksi eri asiaa. Esimerkiksi meillä tilin nimi on tällä hetkellä “Kubla - Digimarkkinointia!” ja käyttäjänimi on kublaoy.
Osuvien nimien lisäksi myös kuva on oleellinen näkyvyyselementti profiilissasi. Jotta kuvasi tukee Instagram orgaaniset keinot on sen oltava houkutteleva ja hyvälaatuinen. Jos brändisi on tunnettu voit hyvin käyttää myös logoasi, mutta jos olet vielä tuntematon suuruus voi kuvakohtaankin miettiä jotain kuvaavaa ja kiinnostavaa. Siis sellaista, joka saa ihmiset klikkaamaan profiiliisi.
Muista myös kirjoittaa hyvä ja napakka esittely profiiliisi, jotta tulevat vierailijat muuttuvat mahdollisimman tehokkaasti seuraajiksi. Esittelyssä on hyvä kertoa ainakin mitä lisäarvoa henkilöt saavat seuraamalla sinua tai olemalla sinuun yhteydessä.
Profiilissasi on hyvä olla mielenkiintoista sisältöä, jotta Instagram orgaaniset keinot tuovat sinne liikennettä. Sisältö pitää olla mukavaa katsottavaaa ja sen pitää antaa jotain seuraajallesi, ei siis pelkkää myyntiflyeria toisen perään. Myös teksteihin kannattaa panostaa, ei siis pelkästään hienoja kuvia vaan kiinnostavia tekstejä siinä rinnalla.
Kun teet sisältöä on hyvä miettiä sitä kohderyhmän mukaan, tee sisältöä heille kenen toivot vierailevan profiilissasi. Jos et vielä tiedä keitä profiilissasi käy on ensimmäinen askeleesi avata profiilisi tilastot ja katsoa keitä seuraajasi ovat. Mikäli sinulla on liikennettä myös verkkosivuille voit ottaa Google Analyticsin avuksi ja katsoa ketkä klikkaavat sivullesi. Huomaa myös, että vaihtamalla tilisi yritystiliksi saat käyttöösi lisää seuranta mahdollisuuksia Instagramin sisällä. Samoin jos sinulla on verkkokauppa kytkettynä Instagramiin saat sieltä tietoa siitä keille sinun kannattaa tehdä sisältöä.
Kiinnostaako Instagram-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Kuten varmasti tiedät voi Instagramissa lisätä hashtageja, sijainteja sekä tagata muita tilejä. Lisäämällä hashtageja näyt hauissa, kun ihmiset hakevat kyseisiä asioita. Kannattaa siis laittaa sellaisia hashtageja, jotka kuvaavat hyvin sisältöäsi. On olemassa useita eri mielipiteitä siitä kuinka paljon kannattaa laittaa hashtageja sisältöihin, vain kokeilemalla löydät vastauksen siihen mikä sinulle toimii parhaiten.
Sijaintien perusteella voi myös hakea, joten se kuuluu mukaan Instagram orgaaniset keinot luetteloon. Samoin tagit voivat lisätä liikennettä, todennäköisesti ainakin tagatty henkilö innostuu katsomaan mitä hänestä puhutaan.
Jos ajattelit saavasi paljon näkyvyyttä pelkästään tekemällä laadukkaita ja hyviä sisältöjä on sinulla pitkä matka edessä. Tänä päivänä Instagram on täynnä laadukasta ja hyvää sisältöä siksi orgaaniset keinot on otettava käyttöön syvällisemmin kuin vain sisällön tuoton osalta.
Seuraa siis profiileja, jotka todennäköisesti kiinnostavat myös sinun potentiaalisia seuraajia. Tykkää ja kommentoi aktiivisesti sisältöä, joka todennäköisesti kiinnostaa myös sinun seuraajiasi. Kun luot rakentavaa keskustelua ja tuot esiin hyviä ajatuksia niin ihmiset huomaavat profiilisi ja tulevat käymään uteliaisuuttaan myös sinun profiilissasi.
Kuten aikaisemmin jo vinkkasimme, kun profiilisi on nimetty hyvin ja kuva on vetävä niin näistä vierailijoista tulee useammin seuraajia. Hyvä vinkki Instagram orgaaniset keinot on myös sellainen, että kun saat uuden seuraajan niin käy seuraamassa takaisin ja tykkää ja kommentoi jotain hänen postauksistaan tai vaikka useampaakin jos ne ovat mielenkiintoisia. Kun käyt tykkäämässä ja etenkin kommentoimassa uuden seuraajasi profiilissa hän todennäköisesti vastaa kommenttiisi ja näin Instagramin algoritmi laittaa sinun seuraavat postaukset todennäköisemmin hänen nähtävilleen. Muista tässä kuitenkin aitous, älä tykkää vain tykätäksesi vaan etsi sieltä sellaisia sisältöjä joista tykkäät aidosta ja sinulla on jotain sanottavaa niihin.
Yksi keino löytää sinun kohderyhmääsi on käyttää hakutoimintoa ja hakea sinun kanssasi samanlaista sisältöä tuottavia tilejä, esimerkiksi sinun kilpailijoitasi. Kun löydät näitä suosittuja postauksia voit kommentoida siellä ja luoda keskustelua, näin saat näkyvyyttä oikeassa kohderyhmässä.
Samoin voit seurata kohderyhmäsi profiileja. Seuraa heitä ja kommentoi heidän postauksiin niin he varmastikin vastaavat sinulle ja tulevat ehkä myös sinun seuraajiksi. Muista tässäkin kuitenkin hyvän maun rajat, kunnioita muita käyttäjiä vaikka he olisivatkin sinun kilpailijoitasi.
Yllä on esitelty useampi tapa siihen miten Instagram orgaaniset keinot toimivat. Kannattaa kokeilla näitä ja miksei myöskin luoda omia metodeja, kokeilemalla se yleensä parhaiten selviää mikä toimii.
Lyhyesti tiivistettynä:
Tämä viimeinen pallukka ansaitsee vielä pienen extra huomion, nykyään on paljon nettikiusaamista ja muutenkin monesti epäasiallista käytöstä niin älä sinä sorru siihen. Pyri luomaan seuraajillesi ja muillekin hyvää fiilistä pahan mielen sijaan 🙂
Kublalaiset ovat innokkaita markkinoinnin sparraajia, joten meiltä voi kysellä vinkkejä Instagramiin tai markkinointiin yleensäkin liittyen ja vaativammissa tapauksissa tuotamme mielellämme myös mainontapalveluita, laitathan meidät siis seurantaan @kublaoy 🙂
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.