Asiakkaat lähestyvät meitä usein sanoen, että he haluavat sivuiltaan talteen kaiken mahdollisen mitattavan tiedon. Se saattaa kuulostaa aluksi houkuttelevalta. Miksipä kaikkea saatavilla olevaa tietoa verkkosivustolta ei kerättäisi? Usein puhutaan, kuinka arvokkaita asiakastiedot ovat yrityksen kehittämisessä. Totuus on jälleen kerran monimutkaisempi. Kaiken mittaaminen ei kannata.
Turha tietojen kerääminen on kallista ja tarpeetonta. Ei kannata kerätä dataa, joka ei millään tavalla edistä yrityksen toimintaa. Yksikään yritys ei pystyisi koskaan täysin hyödyntämään sitä määrää tietoa, joka verkkosivustolta on mahdollista mitata. Tällaiseen tiedonkeruun projektiin sijoitettu rahamäärä ei varmasti maksaisi itseään takaisin. Tieto päätyisi todennäköisesti ikuisesti kasvavaan excel-tiedostoon ja unohtuisi sinne.
Totta kai se on. On kuitenkin niin, että tässäkin laatu korvaa määrän. Sokea tietojen kerääminen on ennen kaikkea kallista, kuormittavaa ja se saattaa sotkea ajattelua. Ennen kuin tietoja lähtee keräämään, kannattaa miettiä, minkälaiset tiedot hyödyttävät yritystä eniten. Tätä varten yrityksen kannattaa määrittää itselleen KPI:t. KPI (key performance indicator) tarkoittaa yrityksen valitsemaa tärkeää mittaria eli jotain mitattavaa arvoa, jonka muutoksia seuraamalla selviää kehittyykö liiketoiminta haluttuun suuntaan. Jokaisen yrityksen kannattaisi määritellä kolme KPI:tä, joka perustuvat liiketoiminnan tavoitteisiin.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
On ensiarvoisen tärkeää pohtia millä perusteilla KPI:t valitaan. Seuraavaksi esimerkkejä kysymyksistä, jotka helpottavat KPI:n valintaa.
Tässä muutamia esimerkkejä vastauksista kysymyksiin, jos yritys päätyy valitsemaan yhdeksi KPI-mittarikseen asiakashankinnan.
Kun kolme KPI:tä on valittu, on analytiikan seurannassa helpompi keskittyä oleelliseen. Mittaamalla saatujen tietojen perusteella voidaan tehdä nopeitakin päätöksiä ja muutoksia, mikäli tilanne sitä vaatii.
Kun tiedon kerääminen ja mittaaminen on järkeistetty, on seuraavaksi valittava henkilö joka vastaa tietojen tarkastamisesta. Koska KPI on mitattava arvo, se kertoo heti edistyykö yritys tavoitteessaan vai kuljetaanko mahdollisesti väärään suuntaan. Kun asiaa seurataan aktiivisesti, siihen on helpompi vaikuttaa ja tehdä muutoksia.
Tärkeintä KPI:ssä on oleellisuus ja helppo mitattavuus. Kun KPI:tä tarkastelee toistuvasti sen tärkeys hahmottuu. KPI:n tarkastelusta kannattaa ottaa säännöllinen tapa, sillä se ohjaa yritystä kohti toivottua tavoitetta ja silloin voi myös nähdä edistymisen. Jos vaikuttaa siltä, että tavoite ei toteudu, kannattaa laatia uusi suunnitelma ja tehdä sen mukaisia muutoksia. Näin verkkosivustolta kerätty tieto tuottaa tehokkaasti tuloksia.
Tietojenkeruu on kallista ja siksi kannattaakin tarkastella tilannetta huolella ennen kuin sijoittaa paljon rahaa. Tavoitteena on kuitenkin saada tuottoa sivustolle käytetyistä rahoista. Kublan asiantuntijat auttavat mielellään oikeiden mittaristojen löytämisessä, tavoitteiden asetannassa ja toimivan analytiikan rakentamisessa! Ota rohkeasti yhteyttä, niin keskustellaan yrityksenne tavoitteista!
Ota yhteyttä!“Jos joku kysyy multa Kublasta niin mä voin kyllä ihan lämpimästi suositella.”
- Camilla Aho, Camilla Aho Oy
“Kyllä voin suositella Kublaa. Ne puhuu maanläheisesti ja on oikeasti asiakkaan apuna.”
- Marko Lindqvist, Perkko Oy
“Me ollaan saatu paljon uusia liidejä ja rekryjä ja näkyvyyttä relevanteissa kohderyhmissä. Kannattaa ehdottomasti lähteä kokeilemaan Kublaa.”
- Mikko Laakkonen, Cloud2
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.
040 657 5516
asiakaspalvelu@kubla.fi
Kubla Oy
Ilmalankatu 2 A
(MTV:n päärakennus)
00240 Helsinki
Kubla Marketing Inc.
31 NE 17th St
Miami Florida 33132
Tilaamalla uutiskirjeen annat meille luvan käsitellä tietojasi tietosuojaselosteemme mukaisesti. Voit perua luvan koska tahansa. Emme ikinä jaa tietojasi kolmansille osapuolille.
© Markkinointitoimisto Kubla Oy