Ei ole lainkaan tavatonta, että esimerkiksi Liisan kukkakauppa tekee hakusanamainontaa hakulausekkeella “Riitan kukkakauppa”, koska Riitalla on menestyneempi bisnes, ja Liisa on alalla uusi. Kun tilanne osuu omalle kohdalle, kuvittelee taatusti kilpailijan vievän kaikki asiakkaat nykyisistä uusiin. Ehkä vietät unettomia öitä miettiessäsi, mitä on tehtävissä, kun kilpailija mainostaa firmani nimellä Googlessa? Me kerromme sinulle ratkaisun tähän tilanteeseen!
Miten on mahdollista, että kilpailija mainostaa firmani nimellä Googlessa?
Kilpaileva brändimainonta tarkoittaa mainontaa, jonka avulla yritys A ratsastaa yrityksen B brändillä. Hakusanamainontaa Googlessa tehdessään on mahdollista luoda mainoskampanja, jonka avainsanoiksi valitaan kilpailevan yrityksen bränditermejä – tällöin oma mainos näkyy, kun potentiaalinen asiakas googlettaa kilpailijan nimellä. Tästä tempusta Google ei kanna vastuuta, sillä se ei suunnittele mainoksia eikä näin ollen ole vastuussa mainoksissa käytetyistä hakusanoista.
Kilpaileva brändimainonta ei kuitenkaan ole Google-hakujen relevanttiusperiaatteen mukaista. Kun mainos ei vastaa asiakkaiden hakuja, Google laskee mainonnan laatupisteitä, mikä puolestaan heikentää sen tehoa ja nostaa mainonnan hintaa. Tästä johtuen toisen bränditermien käyttäminen hakusanamainonnassa on usein kallista ja tehotonta. Kilpaileva brändimainonta kärsii pääsääntöisesti matalasta konversioasteesta, sillä haun tehnyt asiakas on todennäköisesti jo tehnyt päätöksensä brändin suhteen.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Lue tarkemmin Google-mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Tee nämä kaksi asiaa, kun huomaat kilpailevaa brändimainontaa
Aihetta paniikkiin ei ole, vaikka muutamiin asioihin sinun kannattaakin kiinnittää tässä tilanteessa entistäkin enemmän huomiota. Voit kuitenkin olla otettu, että kilpailija kokee sinun brändisi olevan niin hyvä, että hän haluaa mainostaa Googlessa juuri sinun yrityksesi nimellä.
1. Keskustele kilpailevan yrityksen kanssa
Kilpailijan kanssa asiallisesti keskusteleminen saattaa auttaa. Kerro kilpailevalle yritykselle, että aiot jatkaa mainostamista tilanteesta huolimatta. Lisäksi huomauta, ettei sinun yrityksesi nimellä mainostaminen ole kilpailijalle järin kannattavaa, sillä kilpailevaa brändimainontaa tekevä yritys maksaa klikkauksista (CPC, Cost Per Click) huomattavasti enemmän. Kysy myös, onko asiakkaan käännyttäminen tässä vaiheessa ostopolkua enää kustannustehokasta, vai kannattaisiko kilpailijan pyrkiä vakuuttamaan asiakas puolelleen aiemmassa vaiheessa?
2. Jatka mainontaa ja varmista, että orgaaninen näkyvyytesi on kunnossa
Jatka, niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Brändimainonta kuluttaa toki hieman rahaa, mutta kilpailevaa brändimainontaa tekevä yritys taatusti maksaa mainonnastaan vieläkin enemmän. Pidä huolta yrityksesi orgaanisesta eli ilmaisesta näkyvyydestä ottamalla käyttöön Google My Business sekä varmistamalla, että hakutulossivulla on riittävän monta sinun yrityksesi sivua kiinnittämässä potentiaalisen asiakkaan huomion kilpailevaa brändimainontaa tekevän yrityksen kustannuksella.
Vaikka kilpailija mainostaa firmani nimellä Googlessa, en lannistu!
Lue yllä oleva lause muutaman kerran itseksesi. On tärkeää, että jatkat rohkeasti eteenpäin, etkä anna kilpailijan temppujen lannistaa sinua. Mainonta on kilpailijalle todennäköisesti paljon kalliimpaa, joten kuukausitolkulla sen pyörittäminen tuskin tulee kannattavaksi. Keskittymällä omaan tekemiseen pystyt olemaan huomattavasti tehokkaampi ja näin pääset asettamiisi tavoitteisiin.
Ota yhteyttä!