(Suomeen räätälöidyt vinkit 10 vuotta alalla toimineelta asiantuntijalta)
Näillä vinkeillä onnistut LinkedIn-mainonnassa ja tavoitat B2B-yrityksesi potentiaaliset asiakkaat. Olen työskennellyt yli 10 vuotta digimarkkinoinnin [ja kohta 20 vuotta markkinoinnin parissa] asiantuntijana ja saat testaamani tuoreet vinkit LinkedIn-mainontaan. Artikkelissa kerron, mitä on hyvä tietää ennen kuin lähdet tekemään LinkedIn-mainontaa ja millaisia tuloksia voit odottaa. Saat myös käytännön vinkkejä käytettävistä mainosmuodoista ja mittareista.
Hypätään tutkimaan lisää!
Harkitsetko LinkedIn-mainonnan aloittamista yrityksellesi? Tulit oikeaan paikkaan, saat tässä kattavan kuvauksen mitä kaikkea onnistuaksesi tarvitset.
Osa edellytyksistä on teknisempiä, osa puolestaan luovemman puolen asioita. Kuuluitpa sitten kumpaan leiriin tahansa, niin saat varmasti paljon antoisia oivalluksia lähtiessäsi mainostamaan tässä bisnesammattilaisten somekanavassa.
Ensin yritykselläsi on oltava yrityksen nimissä olevat LinkedIn-sivut. Henkilökohtaisen profiilin kautta mainontaa ei voi tehdä, vaan LinkedIn-mainostili on luotava yrityksen sivujen kautta. Onneksi sivun perustaminen on helppoa – ja sen tarvitsee tehdä vain kerran.
Huomaathan, että luodaksesi yrityssivun, on sinulla oltava käytössä yrityksen sähköposti. Tässä suora linkki: https://www.linkedin.com/company/setup/new/
Valikosta pääset eteenpäin varsin yksiselitteisten kohtien kautta. Eniten aikaa tulet todennäköisesti käyttämään yritystäsi kuvaavan bannerin ja esittelytekstin luomiseen. Siitä muutama huomio:
Jotta yrityssivusi ei näytä aivan orvolta, suosittelen lämpimästi julkaisemaan siellä sisältöä. Muutama ajankohtainen artikkeli esimerkiksi uusimmista kuulumisista tai pari asiakascasea potkaisevat sisällöntuotannon uudessa somekanavassa mainiosti käyntiin.
LinkedIn-sisällöntuotantoa ei siis kannata mystifioida liikaa, riittää kun sitä tuottaessa tiedostaa oman kohderyhmänsä; mitä Teppo Toimitusjohtaja ja Siiri Sisäänostaja haluaisivat lukea.
Samoja sisältöaihioita voi käyttää myös mainonnassa. Se mikä erottaa nykyaikana mainostetun sisällön ei-mainostetusta on hyvin häilyvä. Kaiken sisällönhän on tarkoitus vaikuttaa kohderyhmään jollain tavalla.
Kiinnostaako LinkedIn-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä tekemisestä?
Päästäksesi tekemään mainontaa LinkedInissä edustamallasi yrityksellä on oltava mainostili. LinkedIn-mainostilin kautta hallinnoit mainoksia ja maksat mainoskulut maksuvälineeksi syöttämäsi luottokortin kautta. Tästä pääset lukemaan yksityiskohtaiset step-by-step -ohjeet LinkedIn mainostilin luomiseen.
Pääset luomaan mainostilin kirjautumalla ensin henkilökohtaisilla tunnuksillasi LinkedIniin. Tämän jälkeen klikkaa ”Work” yläreunasta ja valitse ”Advertise”. Tämän jälkeen suhteellisen selkokielinen opastus [englanniksi] ohjaa perustamaan mainostilin.
Tämän jälkeen onkin tekniset asiat pitkälti tehtynä ja pääset miettimään itse mainonnan aloittamista.
Mainontaa mietittäessä kannattaa pitää mielessä tavoitteet ja mitattavuus erityisen tarkasti – ehkä mittarointi onkin se, mikä ensisijaisesti erottaa markkinoinnillisen sisällön yleisemmästä. Seuraavaksi esittelenkin mittareita, joita kannattaa seurata arvioidessasi LinkedIn-mainonnan toimivuutta:
Audience size: kuinka suurelle yleisölle kohdennat mainosviestisi vaikuttaa siihen, kuinka suurta volyymia voit odottaa esimerkiksi sivustokävijämäärissä
Key Results: tämä mittari kertoo sen, kuinka hyvin määrittämäsi kampanjan päätavoite on toiminut
Impressions: digimarkkinoinnin perustermistöön kuuluva näyttömäärät on tärkeä mittari arvioitaessa kuinka hyvin yleisö on nähnyt mainontaa. Valitettavasti LinkedIn ei ainakaan vielä tarjoa tietoa Reach-mittarista, eli siitä, kuinka suuri mainonnan peitto on ollut kohdeyleisön keskuudessa. Tältä osin jäämme osin pimentoon mainosviestin kattavuudesta.
Average CTR: keskimääräinen klikkiprosentti. Jos mainoksesi tarkoitus on ohjata kävijöitä sivustolle, eli saada mahdollisimman paljon klikkejä mainoksillesi, on tämä tärkeä mittari, jolla ohjaat kampanjaoptimointia. Jos tavoitteesi on puolestaan saada esimerkiksi videonkatseluja tuote-esittelyvideollesi, tätä mittaria ei kannata paljon katsella.
Conversions: voit määrittää erikseen LinkedIniin tavoitteita. Huomaathan, että nämä tavoitteet on erikseen aktivoitava jokaisen kampanjan kohdalla.
Average CPM: Hinta, jolla olet saanut 1000 mainosnäyttöä. Jos sinulla on vertailudataa esimerkiksi Google Display -mainontaan, näkemäsi luvut saattavat masentaa (niiden moninkertaisesti suuremman koon vuoksi). CPM-mittari LinkedInissä on kuitenkin varsin monitahoinen asia: jos saat kanavasta kiinni juuri oikean kohderyhmän, on tästä silloin kannattavaa maksaa. Kaikki riippuu valituista mittareista.
Tästä tullaankin muutamaan väärinkäsitykseen, joita haluan tässä välissä oikoa. Nämä eivät koske pelkästään LinkedIniä yritysten mainoskanavana, eikä edes digimarkkinointia yleisemmin.
Kyseessä on ihmisissä oleva ”shining silver object” -harhaluulo, jolla aina uuden asian odotetaan korjaavan ihmelääkkeen tavoin kaikki vaivat.
Eli mitä LinkedIn ei korjaa markkinoinnissasi, vaikka kuinka kovasti sitä haluaisit:
Väärinkäsitys: Tee sivustostasi liidikonetta. Jos saitti ei entuudestaan tuo yhteydenottoja, lisäliikenteen ajaminen ei sitä korjaa. Sori tästä, tiedän että et välttämättä halunnut kuulla tätä ikävää totuutta. Saadaksesi sivuston iskukuntoon myyntityötä varten suosittelemme ensin tekemään sivuston konversio-optimointia ja miettimään ohjauspolkuja, joilla verkkosivustokävijä saadaan ottamaan yhteyttä.
Väärinkäsitys: Luo tyhjästä ostajia tuotteillesi tai palveluillesi. Sinulla on oltava jo olemassa asiakaskunta, joka ostaa sinulta tuotteita tai palveluita. Heidät me pystymme kyllä löytämään, joko LinkedInin tai jonkin muun digikanavan kautta.
Väärinkäsitys: Muu mainostaminen voidaan lopettaa, kun LinkedIn saadaan rullaamaan. Vaikka olisikin niin helppoa keskittää markkinoinnissa kaikki paukut yhteen kanavaan, on parhaan tuloksen saamiseksi aina parasta hyödyntää useita digikanavia. Lisäksi emme voi tietää ennen mainonnan aloittamista mihin ostopolun vaiheeseen LinkedIn sujuvimmin pujahtaa: alkuvaiheen tunnettuutta kasvattamaan, sysäämään liikkeelle harkintaa vai rohkaisemaan suoriin yhteydenottoihin.
Väärinkäsitys: Tekee tuotteestasi / palvelustasi helposti ostettavan. Jos asiakkaasi eivät ymmärrä, miksi ostaa tarjoamaasi tuotetta ja palvelua, ei LinkedIn-mainonta tee siitä sen helpommin ostettavaa. Voimme nostaa kyllä mainonnassa esiin tärkeitä pointteja, joilla tuotteesi / palvelusi on asiakkaalle juuri se kivunlievitys päänsärkyyn, mutta jos et ole tätä entuudestaan määritellyt, ei uusi viestintäkanava tuo ratkaisua viestinnälliseen ongelmaasi. Pieni pehmennys kuitenkin: maksettu mainonta on yksi tehokkaimmista ja nopeimmista keinoista testata eri viestiversioita ja löytää vähitellen viesti(t), joka koukuttaa asiakkaasi parhaiten.
Mainonnan kohdentaminen on yksi erikoisuuksistamme ja käytämme tähän paljon aikaa. En mene liikaa ”konepellin alle”, jotten hämmennä teknisillä yksityiskohdilla, mutta hyödynnämme runsaasti eri datalähteitä ja yhdistelemme niitä saadaksemme aikaan parhaat mahdolliset kohdennukset.
Kun teet itse mainontaa LinkedInissä, suosittelen hyödyntämään ainakin seuraavia kohdentamiskeinoja:
Lisää kohdentamisesta somemainonnassa voit lukea mainiosta artikkelistamme, missä käsittelemme Facebook-mainonnan kohdennusmahdollisuuksia. Jopa hieman yllättäen myös LinkedIn taipuu useimpiin näistä kohdennuskeinoista, tosin pienimpien yleisöjen kohdalla kampanjointikone alkaa yskimään alustan pienemmän kattavuuden vuoksi.
Nyt haluan keskittyä erityisesti mainosmuotoihin, joista on hyötyä B2B yrityksille. Tässä ehdottomasti testaamisen arvoiset formaatit, uskon että useampikin näistä toimii myös teidän kohdallanne!
Jäikö jotain vielä mainitsematta? Haluatko lisätä jotain tai saitko artikkelista toimistolleviemisiä?
Entä minkä artikkelissa avaamani kohdan laitat seuraavaksi kuntoon? Jätä kommentti ja rikastetaan yhdessä tätä artikkelia!
Haluatko, että kerromme kuinka me voisimme auttaa sinua LinkedIn-mainonnassa? Voit tutustua siihen palvelusivullamme.
Pyydä apua Kublalta!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.