Markkinointibudjetti ja sen suunnittelu 

Kes­ki­suu­ret yri­tyk­set saa­vat kil­pai­lue­tua tehok­kaas­ta Google- ja some-mai­non­nas­ta. Oikea mark­ki­noin­ti­bud­jet­ti voi kui­ten­kin olla haas­teel­lis­ta mää­rit­tää. Seu­raa­vak­si käsit­te­lem­me kes­kei­siä teki­jöi­tä, jot­ka aut­ta­vat mark­ki­noin­nis­ta vas­taa­vaa hen­ki­löä suun­nit­te­le­maan sopi­van budjetin.

Budjetin määrittely: mikä on realistinen osuus liikevaihdosta?

Suo­mes­sa yri­tyk­set käyt­tä­vät tyy­pil­li­ses­ti 1-3 % lii­ke­vaih­dos­taan mark­ki­noin­tiin. Jen­keis­sä luke­mat ovat sel­väs­ti suu­rem­mat ja jopa 10 % panos­tus mark­ki­noin­tiin ei ole miten­kään epä­ta­val­lis­ta. Verk­ko­kaup­po­jen osal­ta luke­mat ovat lähem­pä­nä glo­baa­le­ja luke­mia ja panos­tuk­set ova jopa 50 % lii­ke­vaih­dos­ta – Google- ja some-mai­non­nan napa­tes­sa mark­ki­noin­ti­bud­je­tis­ta val­tao­san. B2B-yri­tyk­sis­sä osuus on usein pienempi.

Digimarkkinoinnin tavoitteet ja niiden vaikutus budjettiin

Bud­je­tin suu­ruu­teen vai­kut­ta­vat mer­kit­tä­väs­ti yri­tyk­sen tavoit­teet. Onko tavoit­tee­na esi­mer­kik­si uusien asiak­kai­den han­kin­ta, brän­din tun­net­tuu­den lisää­mi­nen vai ole­mas­sa ole­vien asiak­kai­den sitout­ta­mi­nen? Uusien asiak­kai­den han­kin­ta on yleen­sä kal­liim­paa, joten tähän tar­koi­tuk­seen kan­nat­taa vara­ta suu­rem­pi bud­jet­ti. Tavoit­tei­den mää­rit­tä­mi­nen aut­taa myös aset­ta­maan kon­kreet­ti­sia mit­ta­rei­ta, joi­den avul­la kam­pan­joi­den tehok­kuut­ta voi seu­ra­ta ja bud­jet­tia optimoida.

Google Ads -mainonnan kustannusten arviointi

Google Ads -mai­non­nas­sa kus­tan­nuk­set riip­pu­vat pit­käl­ti toi­mia­las­ta ja vali­tuis­ta avain­sa­nois­ta. Kil­pai­lu suo­si­tuis­ta avain­sa­nois­ta voi olla kovaa, mikä nos­taa hin­taa. Toi­mia­las­ta riip­puen klik­ki­hin­nat (CPC) voi­vat vaih­del­la muu­ta­mas­ta kym­me­nes­tä sen­tis­tä usei­siin euroi­hin. Yri­tys, joka tavoit­te­lee esi­mer­kik­si 500 käyn­tiä verk­ko­si­vuil­leen mai­non­nan kaut­ta kuu­kau­des­sa ja kes­ki­mää­räi­nen klik­ki­hin­ta on 2 €, tar­vit­see bud­jet­tia vara­ta vähin­tään 1 000 € kuu­kau­des­sa pel­käs­tään Google-mainontaan.

Sosiaalisen median mainonnan budjetointi

Sosi­aa­li­sen median mai­non­nas­sa, kuten Face­boo­kis­sa ja Lin­ke­dI­nis­sä, mai­non­nan kus­tan­nuk­set vaih­te­le­vat mai­nos­muo­don, koh­de­ryh­män ja toi­mia­lan mukaan. Kes­ki­mää­rin B2B-yri­tyk­sis­sä Lin­ke­dIn-mai­non­nan klik­ki­hin­nat ovat kor­keam­pia, mut­ta ne voi­vat tuot­taa laa­duk­kaam­pia lii­de­jä. Ins­ta­gram ja Face­book puo­les­taan voi­vat tar­jo­ta edul­li­sem­pia mai­nos­ti­lai­suuk­sia, mut­ta vaa­ti­vat usein enem­män tes­tai­lua. Esi­mer­kik­si 1 000–3 000 € kuu­kau­des­sa voi olla hyvä läh­tö­koh­ta sosi­aa­li­sen median mai­non­nal­le kes­ki­suu­res­sa yrityksessä.

Budjetin optimointi ja seuranta

Panos­tuk­sen suu­ruu­den lisäk­si on tär­ke­ää jat­ku­vas­ti seu­ra­ta kam­pan­joi­den suo­ri­tus­ky­kyä ja opti­moi­da nii­tä. Google Adsis­sa ja somes­sa on usei­ta työ­ka­lu­ja, kuten Google Ads -tilin sisäi­nen rapor­toin­ti­nä­ky­mä sekä Face­book Ads Mana­ge­rin rapor­tit. Käyt­tä­mäl­lä esi­mer­kik­si Google Ana­ly­tic­sia ja UTM-para­met­re­ja yri­tys voi ana­ly­soi­da lii­ken­teen läh­tei­tä ja kon­ver­sioi­den syn­tyä. Kam­pan­joi­den mit­taa­mi­nen aut­taa päät­tä­mään, mihin kana­viin ja kam­pan­joi­hin kan­nat­taa sijoit­taa enem­män rahaa ja mis­tä kulu­ja voi leikata.

Esimerkkejä: käytännön budjetointistrategiat

Yri­tys voi aloit­taa tes­ti­kam­pan­joil­la, jois­sa mark­ki­noin­ti­bud­jet­ti on jaet­tu esi­mer­kik­si 60 % Google Adsil­le ja 40 % some-mai­non­taan. Jos Google-mai­non­ta tuot­taa sel­väs­ti enem­män kon­ver­sioi­ta, voi­daan bud­jet­tia siir­tää enem­män sii­hen. Lisäk­si seson­ki­luon­tei­nen mai­non­ta vaa­tii jous­ta­van bud­je­toin­nin, jos­sa mark­ki­noin­tia lisä­tään kysyn­nän kas­vaes­sa. Käy­tän­nös­sä esi­mer­kik­si 30 000 euron vuo­si­bud­je­tis­ta voi alku­vuo­des­ta käyt­tää 10 000 €, jol­loin lop­pu­vuo­des­ta jää enem­män resurs­se­ja seson­gin mukai­seen mainontaan.

Budjetin mukauttaminen yrityksen kasvaessa ja markkinoiden muuttuessa

Kun yri­tyk­sen lii­ke­vaih­to ja mark­ki­na-ase­ma kas­va­vat, mark­ki­noin­ti­bud­jet­tia­kin kan­nat­taa kas­vat­taa – tai aina­kin sään­nöl­li­ses­ti tar­kis­taa, että aikai­sem­min vali­tut kana­vat ja panos­tus­ten suu­ruus ovat koh­dal­laan. Poh­dit­ko sitä, menee­kö yri­tyk­se­si mark­ki­noin­ti­bud­jet­ti oikei­siin koh­tei­siin ja mitä kil­pai­li­jat panos­ta­vat? Ota yhteyt­tä Kublaan ja pyy­dä meil­tä ala­si markkinointikatsausta!

Ota yhteyt­tä!
markkinointibudjetti
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi