Markkinointiviestintä pyrkii vaikuttamaan kohderyhmän ajattelutapaan ja ostokäyttäytymiseen. Se pitää sisällään mainonnan, myyntityön, tiedotus- ja suhdetoiminnan sekä myynninedistämisen. Markkinointiviestintä LinkedInissä on tehokkainta silloin, kun haluat vaikuttaa suoraan yritysten johtohenkilöihin.
Olet todennäköisesti jo valinnut LinkedInin kanavaksesi, ja nyt mietit, kuinka sinun kannattaisi lähteä tekemään markkinointiviestintää. Huolellisella suunnittelulla voit kasvattaa orgaanista eli ilmaista LinkedIn-näkyvyyttäsi, kun taas ilman suunnitelmaa olet varsin heikoilla jäillä sen suhteen.
Opit,
Oletko valmis nappaamaan parhaat neuvot itsellesi? Mahtavaa!
Ei ole lainkaan kaukaa haettua sanoa, että laadukas sisältö on nykyään edellytys menestyvälle liiketoiminnalle. Sisältömarkkinointi on keino tuoda esille asiantuntijuutta – kuka tahansa voi kirjoittaa mainokseen “kattoalan ammattilainen”, kun taas todellisen ammattitaidon tuo esille esimerkiksi blogikirjoitus, jossa yrittäjä antaa asiakkaalle ohjeita ja neuvoja katon huoltoon.
Sisältömarkkinointi on siis osa markkinointiviestintää. Sen tarkoituksena on antaa potentiaaliselle asiakkaalle hyödyllistä sisältöä, jonka parissa hän haluaa käyttää kallisarvoista aikaansa. Timanttinen sisältö vastaa asiakkaan kysymyksiin tuoden ratkaisun hänen ongelmaansa. Esimerkiksi hyvällä blogikirjoituksella voit kasvattaa asiantuntijakuvaa sekä parantaa näkyvyyttäsi hakukoneessa, kun taas huono sisältö ei menesty, vaikka kuinka olisit optimoinut sen jollekin tietylle hakusanalle.
Hyvästä LinkedIn-viestinnästä on lisäksi paljon hyötyä LinkedInin ulkopuolella – kun LinkedIn-kanavalle tuotetaan sisältöä esimerkiksi blogikirjoitusten muodossa, ovat blogiartikkelit hyödyksi myös kehittyvän SEO-näkyvyyden (engl. Search Engine Optimization) kautta.
Kiinnostaako LinkedIn-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä tekemisestä?
Yrityksen omilla työntekijöillä on merkittävän suuri rooli sisältömarkkinoinnissa, LinkedIn-näkyvyyden kehittämisessä sekä viestinnän kohdentamisessa. Niin sanottu työntekijälähettilyys on strategia, jossa yrityksen asiantuntija omilla kasvoillaan tuo esiin ammattitaitoaan ja sitä, että tässä yrityksessä todella tunnetaan tämä ala. Se on erittäin tehokas tapa kasvattaa yrityksen LinkedIn-näkyvyyttä, sillä työntekijät tuntevat omat verkostonsa ja tietävät, millainen viesti puhuttelee verkostoon kuuluvia.
Yritys tuntuu aina vieraammalta asiakkaalle kuin henkilö, jolla on persoona. Ihmistä on helpompi lähestyä ja häneen samaistua. Vaikka yritys kuinka koittaisi mainostaa LinkedInissä, ei toivottuja tuloksia välttämättä synny. Ehkäpä yritykseltäsi puuttuvat kaivatut kasvot ja persoonat?
Vinkki: Valitse muutama keulakuva yrityksen työntekijöiden joukosta sen sijaan, että antaisit kynän käteen jokaiselle. Mieti, millainen persoona tehtävään sopii ja missä hän on erityisen hyvä – omissa työtehtävissään taitavaa Mattia, joka ei ole koskaan pidellyt kameraa, ei kannata laittaa kuvaamaan videota, jos vaikkapa Pekka sen osaa paremmin. Varaa tarpeeksi aikaa valituille työntekijöille sisällön tuottamiseen, sekä tue, kannusta ja ohjaa tarpeen mukaan kohti timanttista sisältöä.
Kun suunnitelmissa on markkinointiviestintä LinkedInissä, on fiksua pitää mielessä liiketoiminnan tavoitteet. Kohderyhmien huolellinen identifiointi tässä vaiheessa on erityisen tärkeää. Pysähdy siis hetkeksi miettimään, mitä myyt ja kenelle. Kun tiedät, millaiselle ihmiselle sisältöä tuotat ja mitä hän sinulta odottaa, osaat paremmin luoda hänen aikansa arvoista sisältöä.
Pohdi myös sitä, kuinka tuotteiden tai palveluiden katerakenne kestää viestinnän kehittämisen vaatimat investoinnit, jotka pitävät sisällään muun muassa työntekijälähettilyyden kulut – kuten työajan sekä tarvikkeet. Entäpä miten yksittäisen työntekijälähettilään kehitystä seurataan, ja millaisella aikataululla tuloksia on mahdollista odottaa?
Realistinen aikataulu LinkedIn-näkyvyyden kasvamiselle voisi olla puolesta vuodesta kahteen vuoteen. Se on tavanomainen aikaväli, jonka LinkedInin-näkyvyyden kehittäminen tuottavalle tasolle vaatii. Suosittelemme siis määrittelemään järkevät mittarit sekä realistisen aikataulun. Ilman mittareita tai aikataulua hommasta puuttuu tavoitteellisuus, eikä tuloksiin välttämättä päästä.
LinkedInissä etenkin orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä on hankala kasvattaa, sillä LinkedInin maksullinen mainonta on pitänyt pelikenttää otteessaan jo useamman vuoden ajan. Menestyminen LinkedInissä kuitenkin vaatii resursseja sekä ilmaiseen että maksulliseen näkyvyyteen, eikä näin ollen kumpaakaan saa missään nimessä unohtaa. LinkedIn-näkyvyyden kasvattaminen vaatii kottikärryllisen verran kärsivällisyyttä.
Tänä päivänä LinkedIn on B2B-yrityksille palvelu, jossa on suorastaan pakko olla läsnä. Aktiivisuus LinkedInissä rinnastetaan lähes aktiivisuuteen oikeassa elämässä – jos yritys elää hiljaiseloa Linkkarissa, ei sitä välttämättä edes ole olemassa. Mikäli tuntuu, ettei aikaa tai osaamista ole tarpeeksi, voit kysyä jeesiä meiltä. Me Kublalla autamme sinua menestymään LinkedInissä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.