Mikä vaikuttaa Facebookin hintaan ja miten tähän kannattaa panostaa? 

Some mark­ki­noin­ti \ Some mak­sul­li­set kei­not \ Face­book mai­non­ta \ Mikä vai­kut­taa Face­boo­kin hin­taan ja miten tähän kan­nat­taa panostaa?

Mikä vai­kut­taa Face­boo­kin hin­taan ja miten tähän kan­nat­taa panos­taa? Mai­non­nan aloit­ta­mi­nen kan­nat­taa aloit­taa mah­dol­li­sim­man nopeas­ti, sil­lä mitä myö­hem­min aloi­tat mai­nos­ta­mi­sen Face­boo­kis­sa, sitä enem­män siel­lä kas­vaa kil­pai­lu ja näin ollen myös mai­non­nan hinta.

Face­boo­kis­sa tulos­ten saa­mi­sek­si ei kui­ten­kaan aina tar­vit­se vara­ta val­ta­vaa bud­jet­tia. Pys­tyt pie­nem­mäl­lä­kin rahal­li­sel­la panos­tuk­sel­la saa­maan oikein hyviä tulok­sia, kun­han mai­non­ta on hyvin suun­ni­tel­tu ja koh­den­nuk­set toteu­tet­tu tar­kas­ti ja jär­ke­väs­ti. Ker­rom­me täs­sä blo­gis­sa mihin bud­jet­ti oikein menee täs­sä kana­vas­sa ja mitä kan­nat­taa pitää mie­les­sä kun läh­tee panos­ta­maan Facebookiin. 

Miten kilpailtu kohdeyleisö on Facebookissa

Face­book-mai­non­nan hin­nan muo­dos­tuk­seen eli huu­to­kaup­paan vai­kut­ta­vat eri asiat. Tähän vai­kut­taa kuin­ka kil­pail­tu koh­dey­lei­sö on, mai­nok­sen laa­tu­kri­tee­rit, sekä se, kuin­ka pal­jon mai­nos­ta­ja on val­mis mak­sa­maan näyt­tö­ker­ras­ta. Näis­tä muo­dos­tuu lopul­li­nen hin­ta­tar­jous, joka mää­rit­tää huu­to­kau­pan voit­ta­jan. Huu­to­kau­pan jäl­keen KPI mit­ta­ri CPM ker­too tuhan­nen näyt­tö­ker­ran hin­nan. Jos koh­dey­lei­sö on kovin kil­pail­tu huu­to­kau­pas­sa voi CPM hin­ta nous­ta korkealle.

Mai­non­nan tar­koi­tus ei ole pel­käs­tään täh­dä­tä vain näyt­tö­ker­toi­hin, joten CPM mit­ta­ri ei aina ker­ro mai­non­nan tehok­kuu­des­ta. CPM:n tar­kas­te­lu antaa kui­ten­kin yhden sel­keän luvun, jota voi­daan ver­ra­ta perin­tei­siin mai­nos­ka­na­viin, joten se on hel­pos­ti ymmär­ret­tä­vis­sä. Tämä voi olla yksi mit­ta­ri mil­lä mää­ri­tät, että mai­non­ta on ollut kannattavaa.

Kil­pai­lus­sa koh­dey­lei­sös­sä yksi tär­keä hin­taa mää­rit­tä­vä asia on myös koh­den­ta­mi­nen. Toi­mia­la ja koh­dey­lei­sön koko. Osu­vuu­des­ta täy­tyy ja kan­nat­taa Face­boo­kis­sa mak­saa. Mitä osu­vam­paa niin sen kan­nat­te­vem­paa on mai­non­ta. Saat näin var­mas­ti rahoil­le­si vastinetta

Miten pitkään täytyy mainostaa ennen kuin tulee tuloksia?

Mai­nos­ta­jan yksi tär­keim­mis­tä ja haas­ta­vim­mis­ta teh­tä­vis­tä on miet­tiä, miten asiak­kaan saa kiin­ni asia­kas­suh­teen eri vai­heis­sa. Asiak­kaat tar­vit­se­vat oston tuek­si eri­lais­ta vakuut­te­lua ja tie­toa riip­puen sii­tä, kuin­ka tut­tu yri­tys tai tuo­te ennes­tään on, ja mis­sä vai­hees­sa osto­pol­kua asia­kas sil­lä het­kel­lä on. Sik­si jokai­sen mai­nos­ta­jan tuli­si poh­tia, miten voi vas­ta­ta asiak­kaan tar­pei­siin. Osto­po­lut voi­vat olla kes­ke­nään hyvin­kin eri­lai­sia ja eripituisia. 

Kun mie­ti­tään asiak­kaan osto­pol­kua kan­nat­taa miet­tiä mai­nos­muo­to tark­kaan. Hyvä sään­tö on, että jos aiot raken­taa tun­net­tuut­ta, kan­nat­taa panos­taa laa­jaan näky­vyy­teen isoil­la pin­noil­la. Jos taas ohjaat asia­kas­ta koh­ti ostoa, klik­ki­hin­tai­nen mai­non­ta tuo toden­nä­köi­ses­ti tuloksia.

Asiakkaasi harkinta-aika vaikuttaa hintaan

Asiak­kaan osto­pro­ses­si voi olla lyhyt, esi­mer­kik­si jon­kun vaat­teen tai kos­me­tii­kan tilaa­mi­nen verk­ko­kau­pas­ta. Täs­sä asia­kas ei käy­tä lii­kaa aikaa osto­pää­tök­sen­sä ja eikä tee tun­ti­kau­pal­la ver­tai­lua. Hän ostaa siel­tä, mis­tä on tur­val­lis­ta ostaa ja mikä sopii hänen tar­pei­siin­sa juu­ri täl­lä hetkellä.

Mikä­li asiak­kaan osto­pro­ses­si on pit­kä, jär­jes­tel­män tai tava­ran hin­ta on kal­lis ja se tulee käyt­töön useak­si vuo­dek­si, tar­vi­taan osta­mi­seen hie­man pidem­pi aika.  Asia­kas voi halu­ta avuk­seen eri­lai­sia sisäl­tö­jä aut­ta­maan ymmär­tä­mään tuo­tet­ta ja vähen­tä­mään mah­dol­li­sia vää­rin­kä­si­tyk­siä. Pidem­mis­sä osto­po­luis­sa eri­lai­set osta­jan oppaat ja opas­ta­vat blog­gauk­set ovat todel­la hyviä ja tuke­vat asiak­kaan osto­pää­tös­tä. Kun asiak­kaa­si täy­tyy kun­nol­la tutus­tut­taa tuot­tee­si täy­tyy tähän käyt­tää enem­män aikaa ja rahaa. 

Mainonnan hinta 

Face­book on hyvä kana­va asiak­kai­den tavoit­ta­mi­seen. Tääl­lä pys­tyy hyvin näke­mään mai­non­nan tulok­sia ja mai­non­nan hin­ta mää­räy­tyy sel­keäs­ti. Face­boo­kis­sa on hyvin yksin­ker­tai­nen las­kea mai­nok­se­si hin­ta ja voit käyt­tää ylei­se­nä kaa­va­na alla olevaa:

  • 100€ tavoit­taa 10 000 asiakasta
  • 1000€ tavoit­taa 100 000 asiakasta

Mai­non­ta ei Face­boo­kis­sa ole mah­dot­to­man kal­lis­ta ja tämä on hyvä sijoi­tus yri­tyk­se­si markkinoinnissa. 

Facebook-mainonta yrityksellesi

Face­book-mai­non­ta kan­nat­taa aina aloit­taa muu­ta­man vii­kon tes­ti­jak­sol­la, jot­ka toi­mi­vat sel­lai­sel­la bud­je­til­la, jon­ka voit vaik­ka hävi­tä. Muis­ta yhdis­tää mai­non­ta ana­ly­tiik­kaan ja kerää dataa mai­non­nan hank­ki­man lii­ken­teen käyt­täy­ty­mi­ses­tä verk­ko­pal­ve­lus­sa­si. Kokei­le usei­ta mai­nos­teks­ti­ver­sioi­ta ja kehi­tä mai­non­taa jat­ku­vas­ti. Tark­kai­le myös, että Face­book-mai­non­taan käyt­tä­mä­si rahat tule­vat takai­sin ja saat mai­non­nas­ta kai­ken tar­vit­ta­van irti. Jos uskot, että yri­tyk­se­si hyö­tyy enem­män, kun ulkois­tat Face­book-mai­non­nan teon ser­ti­fioi­duil­le digi­mark­ki­noin­nin ammat­ti­lai­sil­le pidä mei­dät mie­les­sä. Me Kublal­la aina­kin pidäm­me huo­len, että saat rahoil­le­si vas­ti­net­ta. Kiin­nos­tuit­ko? Ota mei­hin yhteyttä!

Ota yhteyt­tä!
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi