Mitä vaikuttajamarkkinointi on? Trendikäs sana markkinoinnin parissa, mutta mitä se todellisuudessa pitää sisällään? Vaikuttajamarkkinointi on yksi tämän hetken tehokkaita mainosmuotoja sosiaalisessa mediassa eikä ihme. Lähes jokainen meistä luottaa suosittelijana johonkin itselle tuttuun henkilöön tai persoonaan enemmän, kuin tuotetta tai palvelua myyvään yritykseen. Miten vaikuttajamarkkinointi sitten toimii ja miten yritysten tulisi lähestyä tätä aihetta omassa markkinoinnissaan. Näitä asioita tulemme käymään läpi tässä blogissa.
Vaikuttajamarkkinointi on nykyaikaisempi versio siitä, että julkisuuden henkilöitä, elokuvatähtiä ja urheilijoita, palkataan mainostamaan yrityksen tuotteita ja palveluita. Erona perinteisiin julkisuuden henkilöihin, vaikuttaja voi olla periaatteessa kuka tahansa, jolla on riittävä seuraajamäärä. Mikä sitten on riittävä seuraajamäärä vaikuttajamarkkinointiin? 5 000 ihmistä? 50 000 ihmistä? 5 000 000 ihmistä? Vastaus on oikeastaan kaikki edellä mainituista. Seuraajamäärä itsessään ei riitä tekemään vaikuttajasta sopivaa jokaiselle yritykselle, vaan seuraajakunnan pitää olla profiililtaan oikeanlaista. Yrityksen löydettyä itselleen sopivan vaikuttajan, joka haluaa tehdä heidän kanssaan yhteistyötä, kyseinen vaikuttaja tarjoaa yritykselle näkyvyyttä omissa kanavissaan. Tarkoituksena on harvoin tavoitella nopeita lyhyen aikajänteen tuloksia, sen sijaan vaikuttajamarkkinointi on erinomainen tapa kasvattaa yrityksen näkyvyyttä, uskottavuutta ja luotettavuutta kuluttajien silmissä.
Ensimmäiseksi vaikuttajamarkkinointia suunnittelevan yrityksen tulee määritellä mitä kyseisellä mainoskampanjalla halutaan saavuttaa. Kun kampanjatavoite on selvillä, tulee yrityksen etsiä vaikuttaja, joka sopii markkinoitavalle tuotteelle tai palvelulle. Pelkästään suuri seuraajamäärä ei riitä kriteeriksi, jos yritys haluaa mainoskampanjastaan uskottavan. Otetaan esimerkiksi yritys, joka markkinoi uusia nyrkkeilyvalmennuksia ja varusteita. Vaikuttaja A julkaisee sisältöä lenkkeilystä ja terveellisestä ruokavaliosta instagramiin ja hänellä on 100 000 seuraajaa. Vaikuttaja B on entinen ammattinyrkkeilijä, jolla on 15 000 seuraajaa ja julkaisee instagramiin sisältöä nyrkkeilystä mm. Tekniikka- ja treenivinkkejä. Kaikki meistä varmasti kuuntelisivat tässä tilanteessa vaikuttaja B:tä mieluummin, kuin vaikuttaja A:ta. Mitä erityisempi yrityksen tarjoama palvelu tai tuote on, sitä tarkemmin heidän on valittava heitä edustava vaikuttaja. Sopivan vaikuttajan löytäminen ei aina ole helppoa, ja yritys voikin käyttää hyväksi vaikuttajamarkkinoinnin toimistoja, jotka auttavat yrityksiä ja vaikuttajia löytämään toisensa.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Vaikuttajamarkkinoinnin kustannukset vaihtelevat todella merkittävästi. Pienemmät vaikuttajat voivat lähteä mukaan yhteistyöhön oman näkyvyytensä vuoksi tai pienillä tuotelahjoilla. Maailman suosituimmat vaikuttajat voivat tinata jopa miljoonan yhdestä julkaisusta. Yrityksen onkin suunniteltava kampanjansa tarkkaan, ja löydettävä sopiva yhteistyökumppani heidän tarpeisiinsa.
Työskentelet ihmisen kanssa. Hyvin ilmeiseltä kuulostava asia, joka tuntuu kuitenkin ajoittain unohtuvan. Vaikuttajat ovat ihmisiä, jotka rakentavat sosiaalisessa mediassa omaa brändiään ja monet tekevät sillä elantonsa. Yhteistyötä etsiessä on muistettava kunnioittaa myös vaikuttajaa ja hänen tarpeitaan. Vaikuttaja ei ole yritykselle samalla tavalla työkalu, kuin Facebook ads ja Google ads
Kuten perinteisessäkin markkinoinnissa, kanavan valinta riippuu siitä, missä potentiaaliset asiakkaasi ovat. Tämä luonnollisesti on huomioitava vaikuttajaa etsiessä, jotta yhteistyökumppanin seuraajat ovat oikeissa kanavissa. Instagram on erityisen suosittu alusta vaikuttajamarkkinointiin, mutta TikTokin kasvava menestys on asia, joka jokaisen yrityksen tulisi huomioida niin vaikuttajamarkkinoinnin, kuin perinteisemmän digimarkkinoinninkin osalta.
Olemme käyneet läpi mitä vaikuttajamarkkinointi on, mutta kannattaako kenen tahansa kokeilla sitä? Vaikuttajamarkkinointi ei ole sidonnainen mihinkään toimialaan. Jos koet vaikuttajamarkkinoinnin sopivan tavoitteisiisi ja budjettiisi, voi se olla hyvinkin tehokas osa markkinointisuunnitelmaasi. Suosittelisin jokaista yritystä vähintäänkin harkitsemaan vaikuttajamarkkinointia ja perehtymään syvemmin sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Vaikuttajamarkkinoinnin rooli digimarkkinoinnissa ei tule ainakaan pienentymään lähitulevaisuudessa, jos asia kuitenkin mietityttää niin kannattaa ottaa yhteyttä vaikuttajamarkkinointiin erikoistuvaan yritykseen, jolta yritys voi saada neuvoja aiheeseen liittyen.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.