Saatat huomata esimerkiksi Iltalehden verkkosivuilla jutun, jossa otsikko selkeästi kertoo, että kirjoitus käsittelee unen vaikutusta ammattipelaajien arkeen ja uraan. Et kuitenkaan kiinnitä välttämättä huomiota kirjoituksen yläreunaan kirjailtuun sanaan mainos. Kyseessä on malliesimerkki siitä, mitä natiivimainonta on – se on lähes huomaamatonta mainontaa, jonka helposti ajattelee olevan tavanomaista sisältöä ilman maksettua mainosta. Natiivimainonta ei herätä suoranaista ärsytystä kuluttajassa, mutta sen tiedostaminen nostaa usein esiin ristiriitaisia tunteita.
Kannattaako natiivimainonta sisällyttää omaan tekemiseen? Lue viisi syytä, miksi Kubla sanoo kyllä!
Natiivimainonta tarkoittaa siis natiivimainosta, joka on esimerkiksi verkkosivuille tai muuhun julkaisuun kaikessa hiljaisuudessa upotettu mainos. Natiivimainonta toimii, sillä natiivimainos ei häiritse kuluttajaa tavanomaisen maksetun mainoksen sisältämien suorien mainoslauseiden ja ostokehotteiden tavoin. Natiivimainonta pyrkii hiljaisuudellaan siihen, että sisältö sitouttaa mainostajan kohderyhmään kuuluvia lukijoita tehokkaasti, mutta huomaamattomasti.
Otetaan tähän väliin pikakertaus sisältömarkkinoinnista mikäli se ei ole käsitteenä sinulle tuttu. Sisältömarkkinoinnin tehtävä on tuottaa lukijalle aidosti hyödyllistä sisältöä, jonka seurauksesta lukija kiinnostuu tekstin ohessa markkinoidusta tuotteesta tai palvelusta – tällöin sisältömarkkinointi tuo laadukkaan liidin tai oston.
Sisältömarkkinointi sijoitetaan esimerkiksi omiin blogipostauksiin tai oppaisiin, podcasteihin ja uutiskirjeisiin.
Natiivimainonta sijoitetaan esimerkiksi verkkosivusyötteisiin, printtilehtiin, TV:seen tai sosiaaliseen mediaan.
Natiivimainonta eroaa sisältömarkkinoinnista. Natiivimainonta tarkoittaa määritelmänä siis kaikkea sitä maksullista sisältöä, joka on sijoiteltu median syötteeseen mahdollisimman huomaamattomasti niin, ettei mainos häiritse lukijaa. Sisältömarkkinointi taas luo lukijalle arvokasta sisältöä ilman suoria myyntipuheita.
Natiivimainonta on päivän trendisana, mutta onko sen tekemisessä oikeasti mieltä? Natiivimainonta tavoittaa potentiaaliset asiakkaat usein huomattavasti paremmin kuin tavanomainen sisältömarkkinointi yrityksen omissa kanavissa. Kun tavoitettavuus on sisältömarkkinoinnin kohdalla ongelma, mitä hyötyä hyvällä sisällöllä ja siihen ajan fokusoimalla silloin on, jos sen ääreen ei kukaan löydä? Natiivimainonta on usein tapa tavoittaa saman arvoisella sisällöllä enemmän kohderyhmään kuuluvia lukijoita.
Natiivimainonta vaatii onnistuakseen pitkäjänteistä työtä ja tietysti hyvää sisältöä, joka aktivoi lukijaa herättäen mielenkiinnon tai laittaen alkuun ostohalun. Vaikka saisit natiivimainoksesi präntättyä Iltalehden etusivulle, ei huonosisältöinen natiivimainonta huimaa päätä tuloksillaan. Natiivimainonta, kuten mikään muukaan mainonta, ei siis toimi kuin taika itsestään: se vaatii hyvän sisällön luomista sekä kohderyhmän tavoittavan median valinnan.
Vaikka natiivimainonta onkin oikein tehtynä varsin järkevä sijoituskohde, saattaa se hitusen tuntua lompakossa. Natiivimainonta nähdään kalliina vaihtoehtona, kun verrataan moniin muihin kanaviin. Osalle yrityksistä natiivimainonta on kuitenkin yksi parhaista tavoista tehdä kustannustehokasta mainontaa, jossa lompakko kevenee ainoastaan silloin kun mainosta klikataan – klikkihinta vaihtelee alle eurosta pariin euroon. Jos mainosta ei klikata, jää mainosnäytöille hinnaksi pyöreä nolla.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Natiivimainonta on tapa rakentaa yrityksen brändiä ja luoda enemmän painoarvoa artikkeleille, kun kyseessä on suosittu media, jonka auktoriteettia voidaan hyödyntää. Kannattaako natiivimainonta? Tässä viisi syytä, miksi Kubla sanoo kyllä:
Oikealla verkostolla on mahdollista tavoittaa suuri joukko potentiaalisia, suomalaisia asiakkaita. Natiivimainonta tavoittaa huomattavasti paremmin kuin sisältömarkkinointi yrityksen omissa kanavissa, ja on parhaimmillaan erittäin kustannustehokas tapa tehdä mainontaa.
Kun otetaan vertailuun natiivimainonta sekä display-mainonta, huomataan se, että klikkausprosentti natiivimainonnassa voi olla jopa 5-10 kertaa parempi kuin display-mainonnassa. Kuulostaa hyvältä, eikö?
Ja tätähän kaikki haluavat – jäädä potentiaalisten asiakkaiden mieleen niin hyvin, kuin mahdollista. Jälleen kun vertailun kohteena on natiivimainonta sekä display-mainonta, vie natiivimainonta voiton jättäessään parhaimmillaan kaksi kertaa vahvemman muistijäljen asiakkaan mieleen.
Natiivimainonta on nappivalinta toimialasta riippumatta. Kun yrityksen markkinointibudjetti ja kohderyhmä sen sallivat, on natiivimainonta oikein tehtynä taatusti tehokasta!
Sen lisäksi, että natiivimainos on suhteellisen simppeli toteuttaa, saattaa se jäädä kummittelemaan hakutuloksiin vuosiksi. Ja nyt ei suinkaan kyse ole kauhusta, vaan erittäin toivotusta ilmiöstä! Varmista siis, että natiivimainoksesi on tehty ammattimaisesti.
Natiivimainonta voi tuoda sellaisia tuloksia, joille esimerkiksi display-mainonta tai artikkelit yrityksen omissa kanavissa jäävät kakkossijalle. Sen lisäksi, että natiivimainonta tavoittaa suuren joukon suomalaisia, rakentaa se myös brändin julkisuuskuvaa sekä kylvää uskottavuuden siemeniä suosituissa medioissa. Ja mikä parasta – lähes huomaamattomasti.
Mietitkö, mitkä markkinointikanavat sopivat juuri sinulle? Esittele yrityksesi lyhyesti, niin Kubla neuvoo!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.