Sosiaalinen media on vakiinnuttanut paikkansa digitaalisessa markkinoinnissa, ja sen tulisi olla osa jokaisen digimarkkinoinnin parissa työskentelevän työkalupakkia. Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa saattaa olla joskus melko hankalaa, ja siksi haluamme antaa sinulle mielestämme parhaat vinkit sosiaalisen median mainonnan asiantuntijoilta. Somemarkkinoinnin hyvistä vinkeistä voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan, mutta pitäydymme tässä blogissa muutamassa mielestämme tärkeimmässä. Tuskin haluat kuitenkaan viettää loppuviikkoasi lukemalla tätä.
Aloitetaan itsestäänselvästä vaatimuksesta. Tämä koskee kaikkia markkinointimuotoja, mutta se on silti mainitsemisen arvoinen sosiaalisen median mainonnan yhteydessä. Ehkä tärkein asia, joka sinun on ymmärrettävä yleisöstäsi, on se, mistä heidät löytää. Mitä alustoja he käyttävät ja milloin. Tämä määrittelee kanavat, jotka valitset sosiaalisen median mainontaan. Varsinkin pienten yritysten on valittava kanavansa huolella, koska olisi budjetin tuhlausta yrittää näkyä koko ajan kaikkialla. Ymmärryksellä, mihin kanaviin kannattaa keskittyä, on myös suuri vaikutus sisällön suunnitteluun. Eri kanavien käyttäjät haluavat nähdä hyvin erilaista sisältöä, etkä voi vain käyttää samoja julkaisuja uudelleen eri alustoilla.
Yksi sosiaalisen median mainonnan suurimmista myyntivalteista on kyky olla yhteydessä yleisöösi. Vaikka sosiaalinen media voi olla hyvä työkalu myynnin ja bränditietoisuuden lisäämiseen, se voi olla loistava keino inhimillistää brändiäsi ja tuoda se hieman lähemmäs yleisöäsi. Älä vain mainosta. Monologi ei luo yhteyttä. Jaa yleisöäsi kiinnostavaa sisältöä ja kutsu heidät osallistumaan keskusteluun. Luo heille arvoa viesteilläsi, jaa vinkkejä ja ohjeita jne. Sisältö voi todella olla ihan mitä vain, kunhan se on jotain, jota yleisösi haluaa nähdä ja haluaa olla tekemisissä sen kanssa. Vuoropuhelu yleisösi kanssa auttaa sinua myös ymmärtämään yleisöäsi ja suunnittelemaan sisältöäsi sen mukaisesti.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Sosiaalinen media voi tarjota sinulle menestystä monin eri tavoin, mutta menestyäksesi sinun on ymmärrettävä, mitä tavoittelet. Jos tavoitteenasi on kasvattaa myyntiä, onnistumisen mittaamiseen käytettävät mittarit ovat täysin erilaisia kuin esimerkiksi jos haluat kasvattaa bränditietoisuuttasi. Vaikka sinulla on erityisiä tavoitteita, sinun on myös ymmärrettävä, mitä mitata. Esimerkiksi: Ovatko Facebook-tykkäykset hyvä mittari menestymisen mittaamiseen sosiaalisessa mediassa? Vaikka ei ole koskaan mitään haittaa saada paljon tykkäyksiä, jos viestistäsi pitävät ihmiset eivät ole tekemisissä sisältösi kanssa tykkäyksiä lukuun ottamatta, et todellakaan saavuta paljon. Tykkäämiset voivat auttaa kasvattamaan brändiäsi, mutta niiden ei koskaan pitäisi olla perimmäinen tavoite. Onnistumisen mittareita sen sijaan voidaan käyttää esimerkiksi klikkiprosentteja ja näyttökertoja.
Olipa kyseessä maksettu mainonta tai orgaaninen sisältö, avain on pysyä aktiivisena. Ihmiset seuraavat sosiaalisen median sivuja, koska he pitävät siellä olevasta sisällöstä, joten saadaksesi näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sinun on julkaistava jatkuvasti uutta sisältöä sivullesi. Hyvä tapa pysyä aktiivisena on käyttää työkaluja sisällön ajoittamiseen tulevaisuutta varten. Jos ajoitat postaukset kuukauden etukäteen, saat enemmän joustavuutta ja aikaa reagoida, jos sinun on muutettava jotain tai jos et keksi uutta sisältöä. Maksullisessa mainonnassa aktiivisuus on myös avainasemassa. Sinun tulee jatkuvasti olla tietoinen, kuinka mainoksesi toimivat ja miten voit parantaa niitä. Tämä vaatii jatkuvaa seurantaa ja testausta, jotta saadaan selville, mikä toimii ja miksi.
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, aloita markkinointi sosiaalisessa mediassa. Voit lukea kaikki parhaat vinkit sosiaalisen median mainonnan asiantuntijoilta, mutta jos et ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa, mitä järkeä on? Koskaan ei ole liian aikaista aloittaa läsnäolon rakentaminen sosiaalisessa mediassa, ja yleensä mitä aikaisemmin aloitat, sen parempi. Kuten alussa totesimme, on tietysti monia hyviä vinkkejä, joita ei mainittu tässä blogissa, mutta näiden pitäisi silti auttaa sinua pääsemään alkuun sosiaalisen median markkinoinnissa. Jos haluat keskustella sosiaalisen median markkinoinnista tai harkitset sen ulkoistamista, ota yhteyttä niin keskustellaan!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.