Somea voi tehdä monella eri tavalla – yksi täyttää kanavansa brändisisällöllä, toinen tuo somessa esiin faninsa ja kolmas yrittää yhdistää molemmat. Monilta kuitenkin uupuu strateginen lähestymistapa, mikä näkyy viestinä, joka ei löydä perille. Pysähdy hetkeksi miettimään, kenelle yrityksesi some on? Onko se kenties brändille tai faneille, vai etkö ole siitä edes aivan varma? Onko teillä jo somestrategia?
Lähes jokainen yritys haluaa saada äänensä kuuluviin sosiaalisessa mediassa, mikä tekee siellä menestymisen päivä päivältä hankalammaksi. Tästä johtuen kannattaa todella miettiä strategista näkökulmaa eli somestrategiaa, jotta tekeminen saa selvät raamit. Perehdymme seuraavaksi lyhyesti kysymykseen, joka kuuluu somestrategian luomisen ensimmäisiin vaiheisiin.
Sosiaalisen median strategia eli somestrategia on suunnitelma, jossa määritellään muun muassa miten, missä, milloin ja kenelle sometetaan, sekä mitkä ovat somettamisen tavoitteet ja mittarit. Somestrategian täytyy kulkea käsi kädessä kokonaisvaltaisen viestintäsuunnitelman kanssa. Strateginen lähestymistapa mahdollistaa tavoitteellisen somettamisen sekä tavoitteisiin pääsemisen, mikä puolestaan näkyy toivottuna tuloksena.
Somestrategia kannattaa suunnitella huolellisesti, jotta somettaminen sujuu helpommin ja täsmällisemmin selkeän suunnitelman turvin. Yksi somestrategian luomisen ensimmäisistä vaiheista on pohtia, ovatko yrityksesi somekanavat osa brändin julkisivua, vai haluatko tuoda faniesi äänen esiin firmasi somessa? Ehkä ajattelit, että tietysti tahdot tehdä somea brändille, sillä rakastat brändiäsi ja haluat tehdä siitä vahvan. Somen tekeminen brändille ei kuitenkaan aina ole kaikista järkevin strateginen lähestymistapa, vaan myös muita vaihtoehtoja kannattaa punnita.
Erot ovat selvät. Brändin julkisivuna somekanavat noudattavat tarkasti tiettyä tapaa viestiä, jotta brändin visuaalinen ilme ja äänensävy (Tone of Voice) pysyvät kasassa. Fanien kanavana yrityksen some on faniensa näköinen – se ei välttämättä noudata jokaisessa julkaisussa tiukkaa värikoodia tai kirjoitustyyliä, vaan antaa yrityksen fanien tuoda kanaviin ripauksen omaa persoonaansa.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Yrityksen somekanavat brändin julkisivuna toimivat, jos some on yrityksen brändimielikuvaa ehdoitta tukeva kanava, ja se on kanavien merkittävin tehtävä. Somekanavien ylläpito ei tällöin vaadi niin paljon aikaa ja vaivaa, kunhan somestrategia on kerralla laitettu kuntoon. On kuitenkin odotettavissa, ettei some brändille tuota yhtä hyvin orgaanista näkyvyyttä kuin some faneille, sillä fanit sitoutuvat useimmiten itsensä näköiseen ja näin helpommin omaksuttavaan sisältöön.
Yrityksen somekanavat fanien kanavina toimivat tuottaen arvokasta orgaanista näkyvyyttä. Somekanavien ylläpito vaatii kuitenkin enemmän aikaa ja vaivaa, sillä fanien toimintaa somessa on ohjailtava ja moderoitava. Parhaimmillaan äänen antaminen faneille tuottaa viraalihittejä toinen toisensa perään, mikä näkyvyyden lisäksi tuo helpotusta myös yrityksen omaan sometyötaakkaan.
Somen tekeminen brändille voisi olla kannattavaa esimerkiksi luksustuotetta X myyvälle yritykselle, joka tavoittelee vahvaa brändiä, kun taas somen tekeminen faneille sopisi paremmin vaikkapa nuorta kohderyhmää tavoittelevalle yritykselle, jonka tuotteet sopivat viraalitrendeihin. Tietysti tämä oli vain esimerkki, eikä tarkoita sitä, etteikö yhtä lailla luksustuotteita myyvä yritys voisi hyötyä somestrategiasta, jonka punaisena lankana on tehdä somea faneille. Väärä valinta saattaa tulla yrityksen somemenestyksen tielle, mikä tekee oikeasta päätöksestä kriittisen tärkeän.
Voi olla mahdottoman hankalaa tietää, onko järkevää tehdä somea brändille vai faneille, sillä menestystarinoita löytyy molemmista strategioista erilaisilta toimijoilta. Jos tarvitset apua oikean strategian valintaan tai sen selkeyttämiseen, voit kääntyä Kublan someammattilaisten puoleen tietysti tässäkin asiassa. Me autamme sinua valitsemaan strategian, jolla somettaminen sujuu!
Ota yhteyttä!“Jos joku kysyy multa Kublasta niin mä voin kyllä ihan lämpimästi suositella.”
- Camilla Aho, Camilla Aho Oy
“Kyllä voin suositella Kublaa. Ne puhuu maanläheisesti ja on oikeasti asiakkaan apuna.”
- Marko Lindqvist, Perkko Oy
“Me ollaan saatu paljon uusia liidejä ja rekryjä ja näkyvyyttä relevanteissa kohderyhmissä. Kannattaa ehdottomasti lähteä kokeilemaan Kublaa.”
- Mikko Laakkonen, Cloud2
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.
040 657 5516
asiakaspalvelu@kubla.fi
Kubla Oy
Ilmalankatu 2 A
(MTV:n päärakennus)
00240 Helsinki
Kubla Marketing Inc.
31 NE 17th St
Miami Florida 33132
Tilaamalla uutiskirjeen annat meille luvan käsitellä tietojasi tietosuojaselosteemme mukaisesti. Voit perua luvan koska tahansa. Emme ikinä jaa tietojasi kolmansille osapuolille.
© Markkinointitoimisto Kubla Oy