Pitäisikö yrityksen olla TikTokissa? Miksi yrityksen muka pitäisi olla TikTokissa? Eikö TikTok ole lasten sovellus? Nämä ovat kaikki sellaisia kysymyksiä, joihin olemme törmänneet, eikä se ole mikään ihme. Uudet alustat herättävät aina kysymyksiä, oli sitten kyse radiomainoksista, hakukonemainoksista, Facebook-mainoksista, tai TikTokista. Tässä blogissa tulemme käsittelemään näitä kysymyksiä, ja annamme oman näkemyksemme, jotta sinun olisi helpompi muodostaa oma mielipiteesi asiasta.
TikTok on sosiaalisen median alusta, jonka sisältö koostuu lyhyistä videoista. Videoiden kirjo on äärimmäisen laaja ja vahvasti yleistäen voidaan sanoa, että videoita löytyy lähes kaikesta minkä voit kuvitella, palvelun sääntöjen puitteissa tietenkin. Tanssi- ja laulusisältö on suosittua TikTokissa, mutta sisältöä löytyy myös politiikasta, taloudesta ja ihan vaikkapa digimarkkinoinnista. Palvelun algoritmi näyttää käyttäjille sisältöä, jonka se uskoo heitä kiinnostavan aikaisemman käyttäytymisen perusteella. Tämän ansiosta TikTokissa muodostuu omia yhteisöjä hyvinkin erityisille ja erikoisille aiheille.
Lyhyt vastaus on ei, mutta käsitellään asia silti hieman pidemmin. TikTok on erityisesti nuorten suosiossa ja se pitää täysin paikkansa. TikTokin käyttäjäkunta on kuitenkin erittäin laaja, ja vaikka enemmistö käyttäjistä on nuoria olisi naiivia ajatella sen olevan vain lasten sovellus. Joulukuussa 2021 TikTokissa oli maailmanlaajuisesti yli 1,2 miljardia käyttäjää. Näistä käyttäjistä noin 43% oli iältään 18-24 ja noin 32% 25-34-vuotiaita. Vaikka kyseessä on nuorten suosima sovellus, on alustalla todella merkittävä määrä maksukykyistä käyttäjäkuntaa, ja merkittävä määrä lähes jokaisen yrityksen kohdeyleisöstä. On myös syytä huomioida, että vuoden 2018 lopussa TikTokissa oli käyttäjiä 271 miljoonaa. Sovelluksen kasvu on ollut suorastaan räjähdysmäistä, ja jos tahti on tulevaisuudessa mitään edes lähelle vastaavanlaista, on TikTokissa pian mahdollista tavoittaa lähes kuka tahansa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Syitä siihen on useita ja ne koskevat niin maksettua mainontaa kuin orgaanista sisältöäkin. Suurin syy molempiin on kuitenkin yleisön määrä. Kuten aikaisemmin totesimme, TikTokia käyttää jo todella merkittävä osa väestöstä, ja käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti. Yrityksen on siis helppo tavoittaa kohdeyleisönsä TikTokissa. Mainitsin aikaisemmin myös TikTokin algoritmin ja sen luomat yhteisöt. Tämä edesauttaa yrityksen kykyä saada oma orgaaninen sisältönsä omien asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden puhelinten näytöille. Luomalla relevanttia sisältöä, joka tuottaa arvoa käyttäjille, on TikTok hyvä työkalu oman brändin vahvistamiseen ja näkyvyyden kasvattamiseen. Sovelluksen tarjoama mahdollisuus duetoida muiden videoita ja hypätä trendeihin mukaan tuo alustalle erilaista yhteisöllisyyttä kuin monet muut somekanavat.
Maksetun mainonnan saralla pätee vahvasti samat aiheet kuin orgaanisella puolella. Käyttäjämäärän takia kohdeyleisöä on riittämiin. Tämän lisäksi, koska kyseessä on varsin uusi kanava mainonnan näkökulmasta, ei se ole läheskään yhtä saturoitunut alusta kuin esimerkiksi Facebook. Tämän myötä TikTokissa saavutetut klikkihinnat ovat monesti parempia kuin muissa suurissa somekanavissa. TikTok tarjoaa myös hyvät kohdennusmahdollisuudet ja antaa mainostajan käyttöön esimerkiksi hashtagit. Voit perinteisten kiinnostuksen kohteiden lisäksi kohdentaa mainontaa käyttäjille, jotka ovat katsoneet videoita, joissa on käytetty tiettyjä hashtageja. Voidaan kuitenkin yleisesti sanoa, että yritysten kuuluisi olla TikTokissa, koska muut eivät siellä vielä ole.
On syytä muistaa, että alkuaikoina Facebook ei edes sisältänyt mainoksia. Nykyään se on kriittinen osa digimarkkinoinnin työkalupakkia. Vaikka TikTok alustana on varsin tuore, ja ihmiset ovat epävarmoja sen suhteen, tulee se olemaan merkittävä somekanava tulevaisuudessa. Sen lisäksi, että se on sitä jo nyt. Sisällön jota TikTokiin julkaistaan ei tarvitse olla ihmeellistä. Se voi olla lyhyitä videoita toimiston arjesta, vinkkejä mitä asiakkaat voivat käyttää omassa elämässään, tai vain hauskoja tanssivideoita, jos se on se sopivin vaihtoehto yritykselle. Tärkein asia sisällön osalta onkin se, että sitä on. Jos TikTokissa mainostaminen kiinnostaa, ota meihin yhteyttä ja suunnitellaan miten se voisi olla osa sinun digimarkkinointiasi.
Ota yhteyttä!“Jos joku kysyy multa Kublasta niin mä voin kyllä ihan lämpimästi suositella.”
- Camilla Aho, Camilla Aho Oy
“Kyllä voin suositella Kublaa. Ne puhuu maanläheisesti ja on oikeasti asiakkaan apuna.”
- Marko Lindqvist, Perkko Oy
“Me ollaan saatu paljon uusia liidejä ja rekryjä ja näkyvyyttä relevanteissa kohderyhmissä. Kannattaa ehdottomasti lähteä kokeilemaan Kublaa.”
- Mikko Laakkonen, Cloud2
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.
040 657 5516
asiakaspalvelu@kubla.fi
Kubla Oy
Valimotie 13 A
00380 Helsinki
Kubla Marketing Inc.
31 NE 17th St
Miami Florida 33132
Tilaamalla uutiskirjeen annat meille luvan käsitellä tietojasi tietosuojaselosteemme mukaisesti. Voit perua luvan koska tahansa. Emme ikinä jaa tietojasi kolmansille osapuolille.
© Markkinointitoimisto Kubla Oy