Sosiaalisen median postausten tekeminen ja sosiaalisesta mediasta saatava MITATTAVA tulos ovat kaksi täysin eri asiaa. Siksi päätin tehdä lyhyen kirjoituksen sosiaalisen median raportin tarkoituksesta ja sosiaalisen median tulosten mitattavuudesta. Artikkelista löytyy myös somen malliraportti sekä Facebookiin että LinkedIniin.
Somesta saatuja tuloksia voit mitata kahdella tavalla:
Näitä kahta keinoa käyttämällä pääset uppoutumaan suoraan somen tuomiin tuloksiin!
Tämän vaikeampaa se ei ole.
Tärkeimpiä lukuja sosiaalisen median raportista ovat muun muassa alla olevat:
Lisäksi voidaan toki mitata hyvin tarkasti samoja asioita kuin esimerkiksi Google Ads-hakusanamainonnassa, mutta tärkeimpiä mitattavia asioita ovat yllä olevat. Näin tavoite pysyy selkeänä. Alla kuitenkin tarkemmasta raportista malli joka on mainonnan optimointia varten välttämätön mutta lopulta yrityspäättäjälle tärkeimmät tiedot ja seurattavat mittarit mahtuvat kolmeen tärkeimpään yllä mainittuun tekijään.
Alla on malli mainonnan raportista Facebook-mainonnassa marraskuulta 2020. Mainonnan seuraamiseen ja johdolle raportointiin hyvänä työkaluna voidaan pitää esimerkiksi Swydo-ohjelmistoa jolla pystyt rakentamaan haluamasi raportit hyvin helposti ilman sen suurempaa kokemusta. Valitettavasti Googlen omaa ilmaista Data Studio ohjelmistoa et voi käyttää Facebook-raporttien tai muidenkaan some-raporttien laatimiseen ilman kallista Supermetrix-ohjelmistoa. Suosittelemme siis käyttämään Swydoa raporttien laatimiseen somesta.
Juttu jatkuu alempana…
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Yrityspäättäjälle tärkeimmät mitattavat asiat myös LinkedIn-raportissa ovat käytännössä tavoitetut potentiaaliset asiakkaat (impressiot), mainoksesta kotisivuille siirtyneet asiakkaat ja esimerkiksi keskimääräinen klikkaushinta (CPC eli cost per click).
Kuten alla olevasta LinkedIn-raportista huomataan niin seurattavat asiat ovat some-kanavasta riippumatta samoja. LinkedInissä voidaan kuitenkin odottaa huomattavasti korkeampaa klikkihintaa kuin esimerkiksi Facebookista tai Instagramista. Jokainen LinkedInistä yrityksesi kotisivuille siirtynyt asiakas taas on kuitenkin yrityksellesi potentiaalisempi kuin muista sosiaalisen median kanavista. Et siis maksa turhasta vaikka mainonta LinkedInissa on kalliimpaa.
Mikäli halutaan astua syvään päätyyn mainonnan mittaamisessa somessa niin tarvitaan tarkkaa mittaamista kohderyhmistä ja niiden toimivuudesta. Edelliset mallit olivat yritysjohdolle kuukausittaisesta raportista kun taas mainonnan toimivuuden mittaamiseksi ja optimoimiseksi on välttämätöntä tarkastella myös mainos-kohderyhmä-yhdistelmien toimivuutta.
Alla on nostettu esille erilaisia kohderyhmiä kuten tässä tapauksessa
Mainonnan optimoinnissa tärkeimpiä lukuja ovat jo yllä mainitut tavoitetut henkilöt, sivuille siirtyneet henkilöt ja yhteyttä ottaneet asiakkaat. Alla olevasta raportista seurataan erityisesti sivuille siirtyneiden lukumäärää “Link Clicks” ja mainoksesta kiinnostuneiden ja klikanneiden määrää “Clicks” ja CTR “Click through rate” lukua mainonnan optimoimiseksi.
Somesta saatavia tuloksia tulee mitata kuukausittain ja panostaa markkinointibudjetti toimivimpiin kohderyhmiin ja mainoksiin. Liian harvoin tapahtuvalla mittaamisella tulet hukkaamaan aikaa ja rahaa. Mittaa siis jatkuvasti tuloksia.
Kublan tiimi auttaa mieluusti yritystäsi laittamaan raportit kuntoon! Mikäli et vielä mittaa tuloksia somesta niin kysy nyt lisää.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.