Somen malliraportti ja raportin lukeminen 

Sosi­aa­li­sen median pos­taus­ten teke­mi­nen ja sosi­aa­li­ses­ta medias­ta saa­ta­va MITAT­TA­VA tulos ovat kak­si täy­sin eri asi­aa. Sik­si pää­tin teh­dä lyhyen kir­joi­tuk­sen sosi­aa­li­sen median rapor­tin tar­koi­tuk­ses­ta ja sosi­aa­li­sen median tulos­ten mitat­ta­vuu­des­ta. Artik­ke­lis­ta löy­tyy myös somen mal­li­ra­port­ti sekä Face­boo­kiin että LinkedIniin.

Miten somesta saatuja tuloksia voi mitata?

Somes­ta saa­tu­ja tulok­sia voit mita­ta kah­del­la tavalla:

  • kana­van omil­la ana­ly­tiik­ka-työ­ka­luil­la ja 
  • lisäk­si Googlen tar­joa­mal­la Google Ana­ly­tics -työkalulla. 

Näi­tä kah­ta kei­noa käyt­tä­mäl­lä pää­set uppou­tu­maan suo­raan somen tuo­miin tuloksiin! 

Tämän vai­keam­paa se ei ole.

Mitä lukuja somen raportista on hyvä seurata?

Tär­keim­piä luku­ja sosi­aa­li­sen median rapor­tis­ta ovat muun muas­sa alla olevat:

  • Näyt­tö­ker­rat
  • Yri­tyk­se­si koti­si­vuil­le siir­ty­neet asiakkaat
  • Yhteyt­tä otta­neet asiakkaat

Lisäk­si voi­daan toki mita­ta hyvin tar­kas­ti samo­ja asioi­ta kuin esi­mer­kik­si Google Ads-hakusa­na­mai­non­nas­sa, mut­ta tär­keim­piä mitat­ta­via asioi­ta ovat yllä ole­vat. Näin tavoi­te pysyy sel­keä­nä. Alla kui­ten­kin tar­kem­mas­ta rapor­tis­ta mal­li joka on mai­non­nan opti­moin­tia var­ten vält­tä­mä­tön mut­ta lopul­ta yri­tys­päät­tä­jäl­le tär­keim­mät tie­dot ja seu­rat­ta­vat mit­ta­rit mah­tu­vat kol­meen tär­keim­pään yllä mai­nit­tuun tekijään.

Somen malliraportti: Facebook

Alla on mal­li mai­non­nan rapor­tis­ta Face­book-mai­non­nas­sa mar­ras­kuul­ta 2020. Mai­non­nan seu­raa­mi­seen ja joh­dol­le rapor­toin­tiin hyvä­nä työ­ka­lu­na voi­daan pitää esi­mer­kik­si Swy­do-ohjel­mis­toa jol­la pys­tyt raken­ta­maan halua­ma­si rapor­tit hyvin hel­pos­ti ilman sen suu­rem­paa koke­mus­ta. Vali­tet­ta­vas­ti Googlen omaa ilmais­ta Data Stu­dio ohjel­mis­toa et voi käyt­tää Face­book-raport­tien tai mui­den­kaan some-raport­tien laa­ti­mi­seen ilman kal­lis­ta Super­met­rix-ohjel­mis­toa. Suo­sit­te­lem­me siis käyt­tä­mään Swy­doa raport­tien laa­ti­mi­seen somesta.

Somen malliraportti Facebook

Mitattavia asioita mainonnan tekijälle mainonnan optimointia varten

  • Amount spent → mai­non­taan käy­tet­ty summa
  • Reach → tavoi­tet­tu­jen hen­ki­löi­den määrä
  • Impres­sions → mai­nos­näyt­tö­jen määrä
  • Frequency → kuin­ka mon­ta ker­taa sama hen­ki­lö on kes­ki­mää­rin näh­nyt mainoksesi
  • Link clicks → kuin­ka moni on siir­ty­nyt mai­nok­sen lin­kis­tä yri­tyk­se­si kotisivuille
  • Link CTR → lin­kin Click Through Rate eli kuin­ka moni ihmi­nen pro­sen­tu­aa­li­ses­ti on kli­kan­nut mai­nok­se­si link­kiä (eri­tyi­ses­ti tätä mit­ta­ria käy­te­tään mai­non­nan opti­moin­tiin kana­vas­ta riip­pu­mat­ta esi­mer­kik­si Googlen hakusa­na­mai­non­nas­sa, some-mai­non­nas­sa ja bannerimainonnassa)
  • Mikä­li CTR on pie­ni niin täs­sä tapauk­ses­sa mai­nok­se­si ei kiin­nos­ta koh­dey­lei­söä. Some-mai­non­nas­sa CTR-luvun tuli­si olla puo­les­ta pro­sen­tis­ta ylös­päin kun taas Googlen hakusa­na­mai­non­nas­sa vas­taa­van luvun tulee olla muu­ta­mis­sa pro­sen­teis­sa kos­ka asia­kas jo val­miik­si etsii tie­toa “googlaa­mal­la”.
  • All clicks → tähän lue­taan kaik­ki mai­nok­sen klik­kaa­mi­set kuten esimerkiksi
  • Yri­tyk­se­si Face­book-sivuil­le siirtyminen
  • Yri­tyk­se­si koti­si­vuil­le siirtyminen
  • Mai­nok­sen tykkääminen
  • Mai­nok­sen kommentointi
  • Mai­nok­sen jakaminen
  • CTR → Click Through Rate eli kuin­ka moni mai­nok­sen näh­neis­tä on kli­kan­nut mainosta
  • Post enga­ge­ment → Kuin­ka moni mai­nok­sen näh­neis­tä asiak­kais­ta on sitou­tu­nut mainokseen

Jut­tu jat­kuu alempana…

Haluat­ko aloit­taa digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin tai tehos­taa nykyis­tä teke­mis­tä? Autam­me mielellämme!

Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.

Somen malliraportti: LinkedIn

Yri­tys­päät­tä­jäl­le tär­keim­mät mitat­ta­vat asiat myös Lin­ke­dIn-rapor­tis­sa ovat käy­tän­nös­sä tavoi­te­tut poten­ti­aa­li­set asiak­kaat (impres­siot), mai­nok­ses­ta koti­si­vuil­le siir­ty­neet asiak­kaat ja esi­mer­kik­si kes­ki­mää­räi­nen klik­kaus­hin­ta (CPC eli cost per click).

Kuten alla ole­vas­ta Lin­ke­dIn-rapor­tis­ta huo­ma­taan niin seu­rat­ta­vat asiat ovat some-kana­vas­ta riip­pu­mat­ta samo­ja. Lin­ke­dI­nis­sä voi­daan kui­ten­kin odot­taa huo­mat­ta­vas­ti kor­keam­paa klik­ki­hin­taa kuin esi­mer­kik­si Face­boo­kis­ta tai Ins­ta­gra­mis­ta. Jokai­nen Lin­ke­dI­nis­tä yri­tyk­se­si koti­si­vuil­le siir­ty­nyt asia­kas taas on kui­ten­kin yri­tyk­sel­le­si poten­ti­aa­li­sem­pi kuin muis­ta sosi­aa­li­sen median kana­vis­ta. Et siis mak­sa tur­has­ta vaik­ka mai­non­ta Lin­ke­dI­nis­sa on kalliimpaa.

Somen malliraportti LinkedIn

Somen malliraportti tarkasta kohdennuksesta somessa

Mikä­li halu­taan astua syvään pää­tyyn mai­non­nan mit­taa­mi­ses­sa somes­sa niin tar­vi­taan tark­kaa mit­taa­mis­ta koh­de­ryh­mis­tä ja nii­den toi­mi­vuu­des­ta. Edel­li­set mal­lit oli­vat yri­tys­joh­dol­le kuu­kausit­tai­ses­ta rapor­tis­ta kun taas mai­non­nan toi­mi­vuu­den mit­taa­mi­sek­si ja opti­moi­mi­sek­si on vält­tä­mä­tön­tä tar­kas­tel­la myös mai­nos-koh­de­ryh­mä-yhdis­tel­mien toimivuutta.

Alla on nos­tet­tu esil­le eri­lai­sia koh­de­ryh­miä kuten täs­sä tapauksessa

  • Pros­pek­toi­va - koh­de­ryh­mä­nä täy­sin uudet pros­pek­toi­dut asiakkaat
  • Yri­tys­mai­non­ta - ylei­ses­ti yri­tys­päät­tä­jät kuten yri­tys­ten johtoryhmät
  • Opis­ke­li­jat
  • Isän­päi­vä - mai­non­taa voi­daan koh­dis­taa myös las­ten luku­mää­rän mukaan vanhemmille
  • Kulut­ta­jat

Mai­non­nan opti­moin­nis­sa tär­keim­piä luku­ja ovat jo yllä mai­ni­tut tavoi­te­tut hen­ki­löt, sivuil­le siir­ty­neet hen­ki­löt ja yhteyt­tä otta­neet asiak­kaat. Alla ole­vas­ta rapor­tis­ta seu­ra­taan eri­tyi­ses­ti sivuil­le siir­ty­nei­den luku­mää­rää “Link Clicks” ja mai­nok­ses­ta kiin­nos­tu­nei­den ja kli­kan­nei­den mää­rää “Clicks” ja CTR “Click through rate” lukua mai­non­nan optimoimiseksi.

Somen malliraportti tarkka kohdennus

Kuinka useasti somen raporttia tulisi seurata?

Somes­ta saa­ta­via tulok­sia tulee mita­ta kuu­kausit­tain ja panos­taa mark­ki­noin­ti­bud­jet­ti toi­mi­vim­piin koh­de­ryh­miin ja mai­nok­siin. Lii­an har­voin tapah­tu­val­la mit­taa­mi­sel­la tulet huk­kaa­maan aikaa ja rahaa. Mit­taa siis jat­ku­vas­ti tuloksia.

Miten pääsen eteenpäin?

Kublan tii­mi aut­taa mie­luus­ti yri­tys­tä­si lait­ta­maan rapor­tit kun­toon! Mikä­li et vie­lä mit­taa tulok­sia somes­ta niin kysy nyt lisää.

Ota yhteyt­tä!
Some kanavat yrityksen markkinoinnissa
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi