Mainonta voi saada ihmiset ajattelemaan lenkille lähtöä, kun taas suoramarkkinointi saa ihmiset lähtemään lenkille. Tavallinen mainonta rakentaa mielikuvaa, suoramarkkinointi kannustaa suoraan toimintaan. Molempia tarvitaan, jotta kuluttaja tekee ostopäätöksen.
Suoramarkkinointi voi siis olla esimerkiksi esitteiden lähettämistä, kirjeitä, kuponkeja – mitä käsin kosketeltavampi ja todellisempi viesti, usein myös sitä puhuttelevampi. Tavallinen mainonta hukkuu huomattavasti helpommin muiden digitaalisten julkaisujen joukkoon, kun taas suoramarkkinointi pitää pintansa paremmin.
Bing! Tuliko puhelimeesi viesti vaateliikkeen alennusmyynneistä? Taisi tulla. Sinulle suoraan lähetetty mainosviesti on suoramarkkinointia. Suoramarkkinointi voi siis olla esimerkiksi puhelimitse, postitse tai sähköpostitse tapahtuvaa, henkilökohtaiselta tuntuvaa markkinointia. Suoramarkkinointi on suoraa markkinointia, joka lähetetään suoraan potentiaaliselle asiakkaalle – perinteinen mainonta osuu potentiaalisen asiakkaan silmiin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Suoramarkkinointi tarkoittaa käytännössä muun muassa:
Vaikka digitalisaatio onkin jo pitkällä maailmanvaltauksessa, on painettu suoramarkkinointi edelleen voimakas tapa viedä viesti perille. Kallistakaan se ei ole, sillä suoramarkkinoinnin liidin hinta on suurin piirtein samaa luokkaa kuin digimarkkinoinnin klikkauksen hinta. Suoramarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa etenkin sellaiset uudet ja jo olemassa olevat asiakkaat, jotka etsivät sitä tuotetta tai palvelua, joka sinulta löytyy. Suoramarkkinointi kannattaa, mutta miksi? Kubla on listannut alle neljä syytä, jotka kannattaa lukaista läpi.
Kourallinen lisää asiakkaita, kiitos! Takuuvarmasti jokainen tahtoo kasvattaa asiakaskuntaansa – suoramarkkinointi auttaa siinä. Suoramarkkinointi onkin tehokas tapa tehdä myös pienen yrityksen markkinointia. Suoramarkkinointi tavoittaa sellaiset kohderyhmään kuuluvat asiakkaat, joihin mainonta sosiaalisessa mediassa ei samalla tavalla osu.
Tämän lisäksi suoramarkkinointi voi tavoittaa potentiaaliset asiakkaat hyvinkin nopeasti: luo sähköpostitse lähetettävä markkinointiviesti nyt, lähetä ja tadaa – viesti on mennyt sinne minne pitääkin, eli suoraan potentiaaliselle asiakkaalle.
Suoramarkkinointia on helppo personoida. Henkilökohtainen viesti puhuttelee aina paremmin kuin ympäripyöreä, vähän kaikille kohdennettu markkinointiviesti. Markkinointiviesti voidaan personoida datan perusteella: data kertoo iän ja muiden perustietojen lisäksi sen, kuinka potentiaalinen asiakas käyttäytyy saamansa markkinointiviestin parissa. Lukeeko hän sitä, klikkaako hän painikkeita vai jättääkö hän kokonaan viestin avaamatta? Kun näihin kysymyksiin saadaan selkoa, voidaan markkinointiviesti personoida sellaiseksi, että varmasti osuu ja uppoaa!
Uusasiakashankinnan lisäksi yrityksen on tärkeää ylläpitää jo olemassa olevia asiakassuhteita. Suoramarkkinointi on tapa kommunikoida asiakkaiden kanssa kiinnostavin tarjouksin sekä tuoda esiin myös heille uusia tuotteita tai palveluita yrityksen valikoimasta.
Suoramarkkinointi voi olla asiakkaalle myös kiitos – jo olemassa oleville asiakkaille voidaan esimerkiksi lähettää vain heille osoitettu alennuskoodi tai lahja.
Suoramarkkinointi on mukava tapa tehdä markkinointia myös markkinoijan näkökulmasta: tuloksia on helppo seurata ja analysoida. Tulosten mittaaminen on tärkeää, jotta seuraavasta kampanjasta voidaan tehdä entistäkin tehokkaampi! Kubla näkee asian niin, että aina on tähdättävä aikaisempaa parempiin tuloksiin, vai mitä? Analysointi on myös tie asiakkaiden tuntemiseen.
ROI eli Return on Investment puhuu suoramarkkinoinnin puolesta: pääoman tuottoaste on noin 130 % suurempi verrattuna muun markkinointiviestinnän tuottoon. ROI tarkoittaa lyhykäisyydessään mainonnan tuottavuutta. Voidaan siis täysin rehellisesti sanoa, että oikein tehtynä suoramarkkinointi toimii. Toki kuten kaikki markkinointitoimenpiteet, vaatii myös suoramarkkinointi suunnitelmallisuutta ja sitä, että tietää mitä tekee.
Suoramarkkinointi on hämmästyttävän tehokasta osittain sen takia, että kyseessä on hyvin vuorovaikutteinen tapa tehdä markkinointia. Se on helppo kohdistaa niin, että oikeat asiakkaat kohtaavat sopivat tuotteet ja palvelut. Kun oikea viesti menee oikealle asiakkaalle, on suoramarkkinointi myös kustannustehokasta.
Suoramarkkinointi ihastuttaa mitattavuudellaan. Suoramarkkinointia tekevälle mainostajalle kaksi parhainta ominaisuutta ovat luovuus yhdistettynä laskutaitoon. Mainostajan on tärkeää ymmärtää saamaansa informaatiota kampanjan tehosta, jotta suoramarkkinointi voi tuottaa toivottua tulosta tulevaisuudessakin, kunhan muistaa suoramarkkinoinnin säännöt. Tarvitsetko apua markkinoinnin tehostamiseen? Kubla tuo taloon taatusti tuloksia – ota yhteyttä!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.