Tekoäly markkinoinnissa: AI-työkaluja, joilla parannat kampanjoidesi tehokkuutta 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Teko­ä­ly \ Teko­ä­ly mark­ki­noin­nis­sa: AI-työ­ka­lu­ja, joil­la paran­nat kam­pan­joi­de­si tehokkuutta

Mark­ki­noin­nin maa­il­ma on käy­mäs­sä läpi mer­kit­tä­vää mur­ros­ta teko­ä­lyn (AI, tulee sanois­ta Arti­ficial Intel­li­gence) kehit­tyes­sä. Teko­ä­ly mark­ki­noin­nis­sa tar­jo­aa yri­tyk­sil­le mah­dol­li­suu­den opti­moi­da kam­pan­joi­taan ja lisä­tä nii­den tehok­kuut­ta tavoil­la, joi­ta ei aiem­min ollut mah­dol­lis­ta saavuttaa. 

Teko­ä­lyn avul­la mark­ki­noin­tia voi­daan koh­den­taa parem­min, kam­pan­joi­ta voi­daan auto­ma­ti­soi­da, ja asia­kas­pol­ku­ja voi­daan paran­taa per­so­noi­duil­la vies­teil­lä. Näin yri­tyk­set voi­vat saa­vut­taa tulok­sia nopeam­min ja vähem­mäl­lä vai­val­la. Jos olet kiin­nos­tu­nut ymmär­tä­mään parem­min, mitä teko­ä­ly on ja miten se toi­mii, voit lukea lisää tääl­tä.

Tekoälyn tuomat mahdollisuudet markkinoinnin automaatiossa

Yksi mer­kit­tä­vim­mis­tä hyö­dyis­tä, joi­ta teko­ä­ly tuo mark­ki­noin­nin ken­täl­le, on auto­maa­tio. Teko­ä­ly pys­tyy ana­ly­soi­maan suu­ria tie­to­mää­riä nopeas­ti ja tehok­kaas­ti, mikä tekee kam­pan­joi­den hal­lin­noin­nis­ta pal­jon vai­vat­to­mam­paa. Mark­ki­noin­nin auto­maa­tio­alus­tat, kuten HubS­pot ja Acti­veCam­paign, käyt­tä­vät teko­ä­lyä, joka aut­taa yri­tyk­siä ajoit­ta­maan säh­kö­pos­ti­kam­pan­joi­ta, seg­men­toi­maan asiak­kai­ta ja luo­maan per­so­noi­tu­ja sisäl­tö­jä ilman manu­aa­lis­ta työtä.

Esi­mer­kik­si säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­nis­sa teko­ä­ly voi enna­koi­da, mil­loin on paras aika lähet­tää vies­te­jä, jot­ta avaus­pro­sen­tit oli­si­vat mah­dol­li­sim­man kor­kei­ta. Lisäk­si teko­ä­ly voi ana­ly­soi­da vas­taa­not­ta­jien käyt­täy­ty­mis­tä ja opti­moi­da vies­tin sisäl­lön yksi­löl­lis­ten tar­pei­den perus­teel­la. Näin voi­daan var­mis­taa, että oikea vies­ti tavoit­taa oikean hen­ki­lön oike­aan aikaan.

Personointi tekoälyn avulla – kohdennetumpaa markkinointia

Teko­ä­lyn ansios­ta mark­ki­noin­nin per­so­noin­nis­ta on tul­lut pal­jon tehok­kaam­paa ja tarkempaa.Personointi ei tar­koi­ta enää pel­käs­tään asiak­kaan nimen lisää­mis­tä säh­kö­pos­ti­vies­tin alkuun, vaan teko­ä­lyn avul­la voi­daan luo­da rää­tä­löi­ty­jä kam­pan­joi­ta, jot­ka huo­mioi­vat asiak­kaan yksi­löl­li­set tar­peet, miel­ty­myk­set ja ostokäyttäytymisen.

Esi­mer­kik­si verk­ko­kau­pois­sa teko­ä­ly ana­ly­soi käyt­tä­jän aiem­pia ostok­sia ja selaus­his­to­ri­aa ehdot­taak­seen tuot­tei­ta, jot­ka voi­si­vat kiin­nos­taa hän­tä. Amazon ja Netflix ovat hyviä esi­merk­ke­jä yri­tyk­sis­tä, jot­ka hyö­dyn­tä­vät teko­ä­lyä per­so­noi­dak­seen asia­kas­ko­ke­mus­ta ja paran­taak­seen myyn­tiä. Täl­lai­nen per­so­noi­tu lähes­ty­mis­ta­pa lisää asia­kas­tyy­ty­väi­syyt­tä ja kas­vat­taa mer­kit­tä­väs­ti konversiota.

Tekoäly ja datan analysointi – ennakoi trendejä ja käyttäytymistä

Datan ana­ly­soin­ti on aina ollut kes­kei­nen osa menes­ty­vää mark­ki­noin­tia, mut­ta teko­ä­ly vie tämän uudel­le tasol­le. Teko­ä­ly pys­tyy käsit­te­le­mään val­ta­via tie­to­mää­riä reaa­liai­kai­ses­ti, min­kä ansios­ta se voi tun­nis­taa pii­le­viä tren­de­jä, jot­ka saat­tai­si­vat jää­dä ihmi­sen huo­maa­mat­ta. Näin yri­tyk­set voi­vat rea­goi­da nopeam­min mark­ki­na­muu­tok­siin ja asia­kas­käyt­täy­ty­mi­sen muutoksiin.

Esi­mer­kik­si teko­ä­ly­poh­jai­set työ­ka­lut, kuten Google Ana­ly­tics 4 ja Mix­pa­nel, tar­joa­vat syväl­li­sem­piä oival­luk­sia asiak­kai­den käyt­täy­ty­mi­ses­tä ja aut­ta­vat mark­ki­noin­ti­tii­me­jä ymmär­tä­mään, mit­kä kam­pan­jat toi­mi­vat par­hai­ten ja mik­si. Ne voi­vat myös ennus­taa asiak­kai­den tule­vaa käyt­täy­ty­mis­tä, kuten toden­nä­köi­syyt­tä teh­dä ostos tai pois­tua sivus­tol­ta, ja aut­taa opti­moi­maan mark­ki­noin­ti­stra­te­gioi­ta sen perusteella.

Sisällön luominen tekoälyn avulla – ideasta toteutukseen hetkessä

Teko­ä­lyn käyt­tö ei rajoi­tu pel­käs­tään datan ana­ly­soin­tiin ja kam­pan­joi­den auto­ma­ti­soin­tiin, vaan se voi myös aut­taa sisäl­lön luo­mi­ses­sa. Teko­ä­ly voi tuot­taa blo­gi­kir­joi­tuk­sia, sosi­aa­li­sen median jul­kai­su­ja, säh­kö­pos­ti­vies­te­jä ja jopa mai­nos­vi­deoi­ta. Työ­ka­lut, kuten Jasper.ai ja Wri­te­so­nic, käyt­tä­vät kehit­ty­nei­tä kie­li­mal­le­ja, jot­ka pys­ty­vät luo­maan luon­nol­li­sen tun­tui­sia ja tehok­kai­ta sisäl­tö­jä lyhyes­sä ajassa.

Esi­mer­kik­si sosi­aa­li­sen median kam­pan­jois­sa teko­ä­ly voi aut­taa löy­tä­mään par­haat avain­sa­nat, ajas­ta­maan jul­kai­sut opti­maa­li­ses­ti ja ana­ly­soi­maan, mit­kä sisäl­löt reso­noi ylei­sön kans­sa par­hai­ten. Teko­ä­ly voi myös luo­da eri­lai­sia mai­nos­va­ri­aa­tioi­ta A/B-tes­taus­ta var­ten, jol­loin löy­de­tään paras tapa puhu­tel­la kohderyhmää.

Haluat­ko aloit­taa digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin tai tehos­taa nykyis­tä teke­mis­tä? Autam­me mielellämme!

Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.

Chatbotit ja asiakaspalvelu – jatkuvaa läsnäoloa tekoälyn avulla

Yksi kon­kreet­ti­sim­mis­ta tavois­ta, joil­la teko­ä­ly voi paran­taa mark­ki­noin­tia ja asia­kas­pal­ve­lua, on chat­bo­tit. Chat­bo­tit tar­joa­vat reaa­liai­kais­ta tukea asiak­kail­le ja pys­ty­vät vas­taa­maan ylei­sim­piin kysy­myk­siin vuo­ro­kau­den ympä­ri. Tämä ei ainoas­taan paran­na asia­kas­ko­ke­mus­ta, vaan vapaut­taa myös yri­tyk­sen resurs­se­ja kes­kit­ty­mään moni­mut­kai­sem­piin tehtäviin.

Työ­ka­lut, kuten Drift ja Intercom, käyt­tä­vät teko­ä­lyä tun­nis­taak­seen asiak­kai­den tar­peet ja tar­jo­tak­seen heil­le yksi­löl­lis­tä apua. Chat­bo­tit voi­vat myös olla osa myyn­ti­pro­ses­sia, ohja­ten asiak­kai­ta eteen­päin osto­po­lul­la ja kerä­ten arvo­kas­ta tie­toa, jota voi­daan hyö­dyn­tää mark­ki­noin­nin tehostamisessa.

Sosiaalisen median analytiikka tekoälyn avulla – parempia oivalluksia ja sitoutumista

Sosi­aa­li­nen media on olen­nai­nen osa nyky­ai­kais­ta mark­ki­noin­ti­stra­te­gi­aa, mut­ta pelk­kä näky­vil­lä ole­mi­nen ei rii­tä. Teko­ä­ly mah­dol­lis­taa syväl­li­sem­män ana­lyy­sin sii­tä, miten kam­pan­jat toi­mi­vat sosi­aa­li­ses­sa medias­sa, mikä lisää kam­pan­joi­den tehok­kuut­ta ja sitou­tu­mis­ta. Työ­ka­lut, kuten Hoot­sui­te ja Sprout Social, käyt­tä­vät teko­ä­lyä ana­ly­soi­maan pos­tauk­sien suo­riu­tu­mis­ta ja seu­raa­maan asiak­kai­den kes­kus­te­lu­ja brändistä.

Teko­ä­ly ana­ly­soi esi­mer­kik­si sitä, mil­lai­set jul­kai­sut herät­tä­vät eni­ten sitou­tu­mis­ta, mit­kä aiheet reso­noi­vat koh­dey­lei­sön kans­sa ja mil­loin jul­kai­sut kan­nat­taa ajoit­taa. Näi­den oival­lus­ten avul­la mark­ki­noi­jat voi­vat hie­no­sää­tää stra­te­gi­aan­sa ja saa­vut­taa parem­pia tulok­sia ilman, että hei­dän tar­vit­see arvail­la, mikä toi­mii ja mikä ei.

Tekoälyn integrointi markkinointistrategiaan – mistä aloittaa?

Teko­ä­lyn hyö­dyn­tä­mi­nen mark­ki­noin­nis­sa voi aluk­si tun­tua haas­ta­val­ta, mut­ta oikei­den työ­ka­lu­jen ja lähes­ty­mis­ta­van avul­la sen integroin­ti onnis­tuu sau­mat­to­mas­ti. Ensim­mäi­nen askel on tun­nis­taa yri­tyk­se­si tar­peet ja tavoit­teet. Haluat­ko auto­ma­ti­soi­da kam­pan­joi­ta, paran­taa asia­kas­pol­kua vai luo­da per­so­noi­tua sisäl­töä? Tämän jäl­keen voit etsiä sopi­via teko­ä­ly­työ­ka­lu­ja, jot­ka vas­taa­vat tarpeitasi. 

Suo­si­tel­ta­via työ­ka­lu­ja ovat esi­mer­kik­si HubS­pot, Google Ana­ly­tics 4, Jasper.ai ja Drift. Näi­den työ­ka­lu­jen avul­la teko­ä­ly voi­daan integroi­da osak­si mark­ki­noin­ti­stra­te­gi­aa vai­heit­tain, ja yri­tyk­set voi­vat seu­ra­ta tulok­sia ja teh­dä jat­ku­vaa opti­moin­tia. Kan­nat­taa myös käy­dä tutus­tu­mas­sa Kublan vink­kei­hin, jos haluat syven­tää osaa­mis­ta­si mark­ki­noin­ti­stra­te­gioi­den suunnittelussa.

On myös tär­ke­ää kou­lut­taa tii­miä käyt­tä­mään näi­tä työ­ka­lu­ja tehok­kaas­ti ja var­mis­taa, että teko­ä­lyn tuot­ta­mat datat ja oival­luk­set ote­taan huo­mioon stra­te­gi­ses­sa pää­tök­sen­teos­sa. Näin teko­ä­lys­tä tulee osa päi­vit­täis­tä mark­ki­noin­ti­työ­tä ja sen hyö­dyt maksimoituvat. 

Kehittyneen teknologian avulla kohti tehokkaampaa markkinointia

Teko­ä­ly mark­ki­noin­nis­sa ei ole enää vain tule­vai­suu­den visio, vaan todel­li­suus, joka voi mul­lis­taa kam­pan­ja­si tulok­set. Se tar­jo­aa yri­tyk­sil­le mah­dol­li­suu­den tehos­taa mark­ki­noin­ti­pro­ses­se­jaan, koh­den­taa vies­tin­sä tar­kem­min ja luo­da syvem­män yhtey­den asiak­kai­siin. Kun teko­ä­lyä hyö­dyn­ne­tään oikein, se ei ainoas­taan sääs­tä aikaa ja resurs­se­ja, vaan myös paran­taa yri­tyk­sen kilpailukykyä.

Vaik­ka teko­ä­lyn kehit­ty­mi­nen saat­taa herät­tää huol­ta tule­vai­suu­des­ta, näen sen ennen kaik­kea arvok­kaa­na työ­ka­lu­na, joka voi tehos­taa ja rikas­tut­taa mark­ki­noi­jan työ­tä. Teko­ä­ly ei kor­vaa ihmis­tä, vaan täy­den­tää ja vah­vis­taa mark­ki­noin­nin mah­dol­li­suu­ksia. Jos kui­ten­kin tun­tuu, ettei sinul­la ole aikaa tai resurs­se­ja ope­tel­la teko­ä­lyn hyö­dyn­tä­mis­tä omas­sa mark­ki­noin­nis­sa­si, me Kublal­la olem­me val­mii­na aut­ta­maan. Ota roh­keas­ti yhteyt­tä, niin sel­vi­te­tään yhdes­sä, miten voim­me vie­dä digi­mark­ki­noin­ti­si uudel­le tasolle!

Ota yhteyt­tä!
tekoäly markkinoinnissa
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi