Kerran kun googletat hakusanalla pesukone, etkä tee ostosta saman tien, saat riesaksesi liudan pesukonemainoksia ympäri ämpäri internetiä. Kuulostaako tutulta? On totta, että pesukoneiden kuvat Facebookissa, Instagramissa ja missä ikinä sometatkaan, saattavat aiheuttaa lievää päänsärkyä, mutta loppujen lopuksi päädyt kuitenkin klikkaamaan mainosta ja tekemään ostoksen.
Esimerkiksi verkkokaupan kävijöistä jopa 97 % poistuu ensimmäisellä kerralla tekemättä ostosta.
Uudelleenmarkkinointi on varsin kustannustehokas tapa tavoittaa paras kohderyhmä eli ne potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa yritystä, tuotetta tai palvelua kohtaan. Voi olla, että ensimmäisellä käyntikerralla potentiaaliset asiakkaat vain tutkailivat tuotteita ja maksuvaihtoehtoja, mutta toisella vierailulla myös muutama tuote löytäisi tiensä kassalle. Miksi siis antaisit näiden jo kiinnostuneiden asiakkaiden unohtaa sinut? Niinpä, se vasta olisikin hölmöä!
Uudelleenmarkkinointi tai ammattilaisten lyhentämänä Rema (Remarketing) tarkoittaa markkinointia, jossa mainoksia kohdennetaan potentiaalisten asiakkaiden tekemien toimintojen perusteella. Potentiaalisen asiakkaan tekemä toiminto voi olla vaikkapa tietyllä tuotesivulla vierailu, videon katselu tai verkkosivulla tai -kaupassa käynti – eli kun Martta vierailee Ollin kukkakaupan verkkokaupassa tekemättä ainuttakaan ostosta, näytetään Martalle houkutteleva mainos Ollin kukkakaupan tuotteista esimerkiksi muutama päivä sen jälkeen, kun hän on poistunut kaupasta.
Lähes joka kanavassa, jossa voit tehdä markkinointia, pystyt myös tekemään tehokasta uudelleenmarkkinointia. Kaikista suosituimpia kanavia uudelleenmarkkinointiin ovat Facebook ja Google, mutta lisäksi esimerkiksi LinkedInissä, Instagramissa ja TikTokissa voit tavoittaa nämä niin sanotut lämpimät yleisöt. Tarkastellaan hieman enemmän näistä vaihtoehdoista kahta suosituinta:
Otetaan esimerkiksi Anna-asiakas, joka vierailee maanantaina verkkokaupassasi katsomassa soijavahakynttilöitä. Hän ei kuitenkaan ostanut ainuttakaan kynttilää, sillä Annan pentukoira kinusi ulos. Koska teet uudelleenmarkkinointia Facebookissa ja Anna-asiakas kuuluu kohderyhmään, näkee Anna keskiviikkona Facebookia selatessaan mainoksen sinun soijavahakynttilöistäsi. “Ai niin, tätä olin ostamassa”, ajattelee Anna, ja kiikuttaa kynttilän nyt kassalle.
Facebook-uudelleenmarkkinoinnin tekninen toteutus: Kun olet asentanut verkkosivustollesi Facebook-pikselin, kerää se sinulle tietoa, jonka avulla pystyt muodostamaan oikean kohderyhmän ja kohderyhmää puhuttelevan uudelleenmarkkinointimainoksen Facebookin mainostyökalussa.
Kun teet uudelleenmarkkinointia Googlessa, pääset käsiksi laajaan verkostoon, joka mahdollistaa kustannustehokkaan uudelleenmarkkinoinnin muun muassa Gmail-sähköpostissa, Google Ads -hakusanamainoksissa, Google Display Network -bannerimainoksilla sekä YouTube-videoilla.
Otetaan esimerkiksi Asko-asiakas, joka on vieraillut miesten vaatteita ja kenkiä myyvän verkkokauppasi kenkäkategoriassa ostamatta ainuttakaan kenkäparia. Tekemällä uudelleenmarkkinointia Googlessa, voit näyttää Askolle mainoksen hänen katsomistaan kengistä vaikkapa Askon suosikkikeskustelufoorumilla.
Google-uudelleenmarkkinoinnin tekninen toteutus: Kun olet asentanut verkkosivustollesi Googlen seurantakoodin, kerää se sinulle tietoa, jonka avulla pystyt muodostamaan oikean kohderyhmän ja kohderyhmää puhuttelevan uudelleenmarkkinointimainoksen Googlen mainostyökalussa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Voit rakentaa simppeleitä tai hyvin monimutkaisiakin uudelleenmarkkinoinnin funneleita eli myyntiputkia, jonne houkuttelet asiakkaan. Kun potentiaalinen asiakas on kuvitteellisessa putkessa, on tavoitteena saada asiakas eri vaiheiden jälkeen ostamaan tuote tai palvelu.
Jotta kykenet suunnittelemaan toimivia funneleita, täytyy sinun ymmärtää tarkasti asiakkaidesi käyttäytymistä sekä heidän tyypillisiä ostopolkujaan. Funnelia rakentaessasi mietit jokaiselle ostopolun vaiheelle oman viestin. Uudelleenmarkkinointia kannattaa tehdä potentiaalisen asiakkaan katseleman sisällön mukaan, sillä se sitouttaa parhaiten.
Voit rakentaa simppelin funnelin, jossa ensimmäisen verkkosivulla vierailun jälkeen asiakkaalle tarjotaan yleistä brändimainontaa, ja toisen käynnin jälkeen räätälöit viestin sen mukaan, millaisen sisällön parissa hän on verkkosivustollasi viettänyt aikaa. Näin pystyt ohjaamaan asiakkaan tekemään konversion eli esimerkiksi oston, sillä osto harvoin tapahtuu ensimmäisellä visiitillä.
Uudelleenmarkkinointi on useimmiten varsin edullista, sillä kyse on kuitenkin pääsääntöisesti pienestä yleisöstä. Maksat klikkauksista (PPC, Pay Per Click) tai tuhannesta mainosnäytöstä (CPM, Cost Per Mille). Esimerkiksi tuhannen mainosnäytön hinta on useimmiten luokkaa 5-30 €. Mikäli ulkoistat uudelleenmarkkinoinnin, muodostuu kustannukset tehdyn työn sekä mainostilan hinnasta. Oikein tehtynä uudelleenmarkkinointi tuo taatusti eurot moninkertaisena takaisin.
Kertaus on opintojen äiti, kuten sanotaan. Parhaimmillaan uudelleenmarkkinointi tavoittaa ne henkilöt, jotka ovat esimerkiksi kiireiden keskellä unohtaneet suorittaa ostoksen loppuun tai tarvitsevat vielä hieman houkuttelua konversion tekemiseen. Uudelleenmarkkinointi on hyödyllistä sinulle, jos olet jo tehnyt mainontaa kylmille yleisöille, ja verkkosivustollasi vierailee lämmintä yleisöä. Muista, että asiakkaat tarvitsevat toistoa toiston perään, sillä harvoin kukaan ryntää kassalle heti kuultuaan yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta ensimmäistä kertaa.
Jos uudelleenmarkkinointi tuntuu mahdollisuudelta, mutta et tiedä, miten lähteä liikenteeseen, olet oikeassa paikassa – nimittäin me Kublan ammattilaiset autamme sinut alkuun!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.