Visuaalisen markkinoinnin merkitys: kuvien ja videoiden voima mainoksissa 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Visu­aa­li­sen mark­ki­noin­nin mer­ki­tys: kuvien ja videoi­den voi­ma mainoksissa

Visu­aa­li­nen mark­ki­noin­ti on olen­nai­nen osa nyky­ai­kais­ta brän­däys­tä ja mai­non­taa. Kuvien ja videoi­den teho­kas käyt­tö ei ainoas­taan kiin­ni­tä kulut­ta­jien huo­mio­ta, vaan myös lisää sitou­tu­mis­ta ja paran­taa vies­tin välit­ty­mis­tä. Yhä useam­pi mark­ki­noin­ti­päät­tä­jä panos­taa visu­aa­li­siin ele­ment­tei­hin saa­dak­seen vies­tin­sä tehok­kaam­min peril­le, eri­tyi­ses­ti digi­taa­li­sis­sa kana­vis­sa. Mut­ta mik­si visu­aa­li­set ele­men­tit ovat niin voi­mak­kai­ta? Ja kuin­ka nii­tä voi hyö­dyn­tää par­haal­la mah­dol­li­sel­la tavalla?

Kuvat herättävät tunteita ja sitouttavat

Kuvat ovat yksi tehok­kaim­mis­ta kei­nois­ta herät­tää tun­tei­ta ja saa­da kat­so­ja sitou­tu­maan mai­nok­seen. Visu­aa­li­nen mark­ki­noin­ti veto­aa ihmi­sen aivoi­hin eri taval­la kuin teks­ti­muo­toi­nen vies­ti. Aivom­me pro­ses­soi­vat kuvia huo­mat­ta­vas­ti nopeam­min kuin teks­tiä, mikä tekee kuvis­ta tehok­kai­ta väli­nei­tä vies­tin välit­tä­mi­ses­sä. Hyvä esi­merk­ki on Coca-Colan “Sha­re a Coke” -kam­pan­ja, jos­sa brän­di käyt­ti kulut­ta­jien nimiä ja hen­ki­lö­koh­tai­sia vies­te­jä tuot­teis­saan. Yksin­ker­tai­nen muu­tos tuo­te­pak­kauk­seen kuvien ja teks­tin yhdis­tel­mäl­lä loi tun­ne­si­teen, joka kas­vat­ti brän­dius­kol­li­suut­ta ja myyntiä.

Pyri valit­se­maan kuvia, jot­ka reso­noi­vat koh­dey­lei­sön kans­sa ja tuke­vat mai­nok­sen pää­vies­tiä. Kuva­pan­kit, kuten Unsplash ja Pexels, tar­joa­vat laa­duk­kai­ta ja ilmai­sia kuvia, mut­ta suo­sit­te­lem­me myös panos­ta­maan ammat­ti­mai­seen valo­ku­vaa­jaan tai graa­fi­seen suun­nit­te­li­jaan brän­din visu­aa­li­sen iden­ti­tee­tin vah­vis­ta­mi­sek­si. Lisäk­si on tär­ke­ää ymmär­tää, mitä mui­ta ele­ment­te­jä hyväs­sä mai­nok­ses­sa tar­vi­taan. Aikai­sem­mas­sa artik­ke­lis­sam­me käy­dään läpi onnis­tu­neen mai­nok­sen kes­kei­set osa­te­ki­jät, jot­ka on hyvä yhdis­tää vah­vaan visu­aa­li­seen ilmeeseen.

Videoiden voima kerronnassa ja vaikuttamisessa

Videot ovat kas­vat­ta­neet mer­ki­tys­tään mark­ki­noin­nis­sa, ja nii­tä pide­tään yhte­nä tehok­kaim­mis­ta tavois­ta vai­kut­taa kulut­ta­jien käyt­täy­ty­mi­seen. Videoi­den voi­ma pii­lee nii­den kyvys­sä yhdis­tää lii­ket­tä, ään­tä ja tari­nan­ker­ron­taa yhdek­si vai­kut­ta­vak­si koko­nai­suu­dek­si. You­Tu­ben ja Tik­To­kin kal­tai­set alus­tat ovat teh­neet videoi­den kulut­ta­mi­ses­ta help­poa ja nope­aa, mikä tar­koit­taa, että yri­tyk­set voi­vat tavoit­taa laa­jat ylei­söt lyhyes­sä ajassa.

Esi­mer­kik­si Dol­lar Sha­ve Clu­bin lan­see­raus­vi­deo on erin­omai­nen esi­merk­ki onnis­tu­nees­ta videoi­den käy­tös­tä mark­ki­noin­nis­sa. Huo­lel­li­ses­ti suun­ni­tel­tu, humo­ris­ti­nen video erot­ti yri­tyk­sen kil­pai­li­jois­taan ja loi vah­van brän­di­mie­li­ku­van nopeas­ti. Sen viraa­lik­si levin­nyt video aut­toi yri­tys­tä kas­va­maan ja laa­jen­tu­maan glo­baa­lik­si brändiksi.

Nuo­ril­le mark­ki­noin­ti­päät­tä­jil­le suo­si­tus on hyö­dyn­tää lyhyt­vi­deoi­ta Ins­ta­gram Reel­sis­sä ja Tik­To­kis­sa, jois­sa on mah­dol­li­suus saa­da suur­ta näky­vyyt­tä pie­nel­lä bud­je­til­la. Työ­ka­lu­ja videoi­den edi­toin­tiin löy­tyy run­saas­ti, kuten Can­va ja Ado­be Pre­mie­re Rush, jot­ka tar­joa­vat intui­tii­vi­sia työ­ka­lu­ja videoi­den luomiseen.

Infografiikat tarjoavat tiedon tiiviissä ja helposti ymmärrettävässä muodossa

Info­gra­fii­kat ovat lois­ta­va tapa esit­tää moni­mut­kais­ta tie­toa visu­aa­li­ses­sa ja tii­viis­sä muo­dos­sa. Ne yhdis­tä­vät teks­tiä ja kuvia, mikä hel­pot­taa tie­don omak­su­mis­ta ja lisää vies­tin vai­kut­ta­vuut­ta. Info­gra­fii­kat voi­vat esi­mer­kik­si esit­tää tut­ki­mus­tu­lok­sia, mark­ki­na­da­taa tai tuot­teen etu­ja yksin­ker­tai­sel­la ja visu­aa­li­ses­ti hou­kut­te­le­val­la taval­la. Nii­den suo­sio joh­tuu sii­tä, että ihmi­set muis­ta­vat visu­aa­li­ses­ti esi­te­tyn tie­don parem­min kuin pel­kän tekstin.

Esi­mer­kik­si B2B-sek­to­ril­la toi­mi­va yri­tys voi hyö­dyn­tää info­gra­fiik­kaa esi­tel­läk­seen moni­mut­kai­sia pal­ve­lui­ta yksin­ker­tai­ses­sa muo­dos­sa poten­ti­aa­li­sil­le asiak­kail­le. Täl­lai­nen info­gra­fiik­ka voi näyt­tää pal­ve­lu­pro­ses­sin vai­heit­tain, ja se on help­po jakaa esi­mer­kik­si Lin­ke­dI­nis­sä tai yri­tyk­sen verkkosivustolla.

Can­va ja Pik­toc­hart ovat erin­omai­sia työ­ka­lu­ja info­gra­fii­koi­den luo­mi­seen, ja ne tar­joa­vat val­mii­ta mal­le­ja, joi­ta voi muo­ka­ta yri­tyk­sen brän­din mukaisesti.

Brändin visuaalinen johdonmukaisuus luo tunnistettavuutta

Yksi tär­keim­mis­tä asiois­ta visu­aa­li­ses­sa mark­ki­noin­nis­sa on joh­don­mu­kai­suus. Brän­din visu­aa­lis­ten ele­ment­tien tulee olla yhte­näi­siä kai­kis­sa mark­ki­noin­ti­ka­na­vis­sa, jot­ta yri­tyk­sen vies­tit ja arvot ovat hel­pos­ti tun­nis­tet­ta­vis­sa. Tämä tar­koit­taa saman­lai­sen väri­pa­le­tin, font­tien ja graa­fis­ten ele­ment­tien käyt­töä kai­kis­sa mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­leis­sa. Joh­don­mu­kai­nen visu­aa­li­nen ilme vah­vis­taa brän­din tun­nis­tet­ta­vuut­ta ja aut­taa erot­tu­maan kilpailijoista.

Apple on esi­merk­ki yri­tyk­ses­tä, joka on mes­ta­ril­li­ses­ti käyt­tä­nyt visu­aa­lis­ta joh­don­mu­kai­suut­ta kai­kis­sa mai­nos­kam­pan­jois­saan ja tuot­teis­saan. Yri­tyk­sen mini­ma­lis­ti­nen muo­toi­lu, puh­taat lin­jat ja sel­keät vies­tit ovat luo­neet sel­keän brän­di-iden­ti­tee­tin, joka on hel­pos­ti tunnistettavissa.

Yri­tyk­sen omis­ta­jan tai mark­ki­noin­ti­päät­tä­jän kan­nat­taa luo­da visu­aa­li­nen ohjeis­to, joka sisäl­tää brän­din värit, fon­tit ja logon käyt­tö­oh­jeet. Täl­löin var­mis­te­taan, että kaik­ki yri­tyk­sen mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­lit ja mai­nok­set nou­dat­ta­vat samaa lin­jaa. Kun yri­tyk­se­si visu­aa­li­nen iden­ti­teet­ti on joh­don­mu­kai­nen, se luo pit­kä­kes­toi­sen vai­ku­tuk­sen ja lisää kulut­ta­jien luot­ta­mus­ta brän­diä kohtaan.

Kuvien optimointi parantaa hakukonenäkyvyyttä

Kuvil­la ja videoil­la ei ole ainoas­taan vai­ku­tus­ta kulut­ta­jiin, vaan ne vai­kut­ta­vat myös haku­ko­neop­ti­moin­tiin (SEO). Haku­ko­neet, kuten Google, arvioi­vat sivus­ton laa­dun osit­tain sen mukaan, kuin­ka hyvin sen kuvat ja videot on opti­moi­tu. Kuvien tie­dos­to­ni­met, alt-teks­tit ja kuvien koko vai­kut­ta­vat sii­hen, kuin­ka hyvin ne sijoit­tu­vat haku­tu­lok­sis­sa. Opti­moi­dut kuvat ja videot voi­vat paran­taa sivus­ton lataus­no­peut­ta ja käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta, mikä taas paran­taa sivus­ton sijoi­tus­ta hakutuloksissa.

Käy­tän­nön vink­ki­nä kan­nat­taa käyt­tää kuvien opti­moin­tiin työ­ka­lu­ja, kuten TinyPNG, joka pak­kaa kuvat ilman, että nii­den laa­tu kär­sii. Samoin videoi­den koh­dal­la kan­nat­taa käyt­tää You­Tu­ben tar­joa­mia mah­dol­li­suu­ksia lisä­tä kuvai­le­via otsi­koi­ta ja avain­sa­no­ja, jot­ka aut­ta­vat nii­tä näky­mään parem­min hakutuloksissa.

Tarinoiden voima visuaalisessa markkinoinnissa

Ihmi­set muis­ta­vat tari­nat parem­min kuin irral­li­set fak­tat, ja visu­aa­li­set ele­men­tit voi­vat aut­taa ker­to­maan brän­din tari­naa tehok­kaas­ti. Tari­nan­ker­ron­nas­sa kuvat ja videot voi­vat tuo­da esiin yri­tyk­sen arvot, tuot­tei­den hyö­dyt ja asia­kas­ko­ke­muk­set taval­la, joka reso­noi koh­dey­lei­sön kans­sa. Hyvä tari­na ei pel­käs­tään hou­kut­te­le kulut­ta­jia osta­maan, vaan se voi myös vah­vis­taa pit­kä­ai­kais­ta sitou­tu­mis­ta brändiin.

Esi­mer­kik­si Airbnb käyt­tää onnis­tu­nees­ti tari­nan­ker­ron­taa visu­aa­li­ses­sa mark­ki­noin­nis­saan. He jaka­vat aito­ja kuvia ja videoi­ta asiak­kai­den­sa koke­muk­sis­ta, mikä lisää uskot­ta­vuut­ta ja luo tun­ne­si­teen brän­din ja asiak­kai­den välil­le. Tari­nan­ker­ron­nan kaut­ta yri­tys pys­tyy raken­ta­maan luot­ta­mus­ta ja lisää­mään sitoutumista.

Kun suun­nit­te­let mark­ki­noin­ti­kam­pan­jaa, mie­ti, mil­lai­sen tari­nan haluat ker­toa koh­dey­lei­söl­le­si. Visua­li­soi se kuvil­la ja videoil­la, jot­ka tuke­vat tätä ker­to­mus­ta ja teke­vät sii­tä hen­ki­lö­koh­tai­sen ja vaikuttavan.

Visuaalisen markkinoinnin tulevaisuus: menestyksen avaimet

Visu­aa­li­nen mark­ki­noin­ti on yksi tehok­kaim­mis­ta kei­nois­ta lisä­tä brän­din näky­vyyt­tä ja sitout­taa koh­dey­lei­söä. Kuvien, videoi­den ja info­gra­fii­koi­den oikeaop­pi­nen käyt­tö voi teh­dä mai­nok­sis­ta huo­mat­ta­vas­ti vai­kut­ta­vam­pia ja paran­taa mark­ki­noin­ti­kam­pan­jan tulok­sia. Kun yri­tys panos­taa visu­aa­li­seen joh­don­mu­kai­suu­teen ja opti­moi visu­aa­li­sen sisäl­lön myös haku­ko­nei­ta aja­tel­len, se saa par­haat mah­dol­li­set tulok­set. Täs­sä visu­aa­li­suu­den ja tari­nan­ker­ron­nan aika­kau­des­sa ne yri­tyk­set, jot­ka osaa­vat hyö­dyn­tää kuvia ja videoi­ta, erot­tu­vat ja menestyvät.

Jos tar­vit­set apua visu­aa­li­sen mark­ki­noin­nin saral­la, me Kublal­la ker­rom­me ilo­mie­lin vink­ke­jä sii­hen, onko mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­li­si toi­mi­vaa digi­mark­ki­noin­nin näkö­kul­mas­ta. Autam­me myös mie­lel­läm­me löy­tä­mään sopi­van yhteis­työ­kump­pa­nin toteut­ta­maan mai­nos­kam­pan­joi­de­si visu­aa­li­sen kokonaisuuden.

Ota yhteyt­tä!
visuaalinen markkinointi
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi