Vuosikello on erinomainen tapa pitää pakka kasassa. Kellota! Markkinoinnin vuosikello kulkee myös nimellä markkinoinnin vuosikalenteri tai -suunnitelma.
Yksinkertaisuudessaan kyse on siis markkinoinnin tärkeästä työkalusta, joka auttaa ajan tasalla pysymisessä, ennakoinnissa sekä tulevaisuuden suunnittelussa. Markkinoinnin vuosikello kuuluu jokaisen vakiokalustoon – kellottaminen ei koske vain yrittäjiä, vaan myös kaikenlaisia somettajia ja sosiaalisen median käyttäjiä, jotka haluavat muistaa tärkeiden juhlapyhien lisäksi ajankohtaiset teemat, sekä pitää tilinsä sisällön yhtenäisenä vuodenajasta tai yllättävästä elämän käänteestä riippumatta.
Markkinoinnin vuosikello on suunnitelmallinen tie tuloksiin
On muistettava, että markkinoinnin vuosikello on vain suunnitelma. Se antaa suuntaa ja luo pohjaa tulevalle, mutta on ehdottoman joustava.
Markkinoinnin vuosikello on hyödyllinen etenkin, kun:
- haluat selkeyttää markkinoinnin budjetointia
- mietit, mitä voit tehdä itse ja mihin tarvitset ulkoistettua markkinointiapua
- sinulla on seuraajia, jotka odottavat sinun tarttuvan pinnalla oleviin aiheisiin
- haluat kehittää tiimiäsi yhteisen, selkeän vision avulla
Markkinoinnin vuosikellon laatiminen ei ole rakettitiedettä
Markkinoinnin vuosikello ei vaadi valmistuakseen kymmeniä työtunteja, vaan saat yrityksellesi sekä kohderyhmällesi tärkeät päivämäärät ja aiheet ylös huomattavasti nopeammin. Tärkein työkalu suunnitelman laatimiseen on helppokäyttöinen alusta, jolla markkinoinnin vuosikellon luominen sujuu mahdollisimman kätevästi. Olemme havainneet hyväksi vuosikellotyökalun nimeltä Cloqqa, joka tarjoaa useita eri pohjamalleja sekä ilmaisen kokeilujakson. Laadukas alusta helpottaa huomattavasti sisällön suunnittelemista ja poistaa näin ollen yhden ylimääräisen stressin aiheen.
Kukkakauppiaalle tärkeä teema on esimerkiksi valmistujaiset, kun taas lemmikkieläinkauppias ei valmistujaisista niinkään hyödy. On siis alkuun mietittävä ne teemat ja ajankohdat, jotka ovat juuri sinun liiketoiminnallesi osuvia.
Markkinoinnin vuosikello voi pitää sisällään esimerkiksi simppelin maininnan tähän tapaan:
9.12. Annan nimipäivä – yrityksen nimi on Anna Design: tee postaus Instagramiin ja Facebookiin siitä, mistä yrityksen nimi on saanut alkunsa ja toivota nimipäiväonnittelut kaikille Anna-nimisille.
18.3. kansainvälinen kierrätyspäivä – tee postaus Instagramiin ja Facebookiin siitä, kuinka tuote on valmistettu kierrätetyistä muovipulloista ja ilmoita alekoodista.
Markkinoinnin vuosikello: 5 vinkkiä markkinoinnin tehostamiseen
Kaikkihan haluavat tehostaa yrityksensä markkinointia – ota vinkit talteen alta!
1. Mieti tavoitteesi.
Ei ole järkevää suunnata kohti tulevaisuutta ihan pelkästään go with the flow -meiningillä. Kun asetat tavoitteet, on sinulla jotain mitä kohti mennä. Ilman tavoitteita alisuoriutuminen on todennäköistä, mutta kun tavoittelet jotakin, pääset helpommin tuloksiin ja myös ylität nämä tavoitteet tehden suunniteltua parempaa tulosta!
2. Laadi markkinoinnin vuosikello.
Olet nyt oppinut, kuinka markkinoinnin vuosikello luodaan – ryhdy siis toimeen heti. Markkinoinnin vuosikello helpottaa jäsentelemään ideoita ja sen avulla saat yhtenäisen suunnitelman, jonka tuella et unohda asiakkaillesi tärkeitä tapahtumia, jotka voivat tuoda yrityksellesi hyvää myyntiä. Mikäli kokonaisen vuoden suunnittelu tuntuu haastavalta, voit laatia markkinoinnin vuosikellon myös esimerkiksi kahdessa osassa. Käytä apunasi Cloqqa-vuosikellotyökalua, jonka avulla markkinoinnin vuosikello on helppo laatia.
3. Tuota kiinnostava sisältö.
Ideat on laitettava käytäntöön! Kun olet ideoinut markkinoinnin vuosikellon sisällön, on aika tuottaa se. Markkinoinnin vuosikello myös säästää aikaa, kun et vahingossakaan tuhlaa sitä sisältöön, jonka huomaat myöhemmin olevan vähäarvoista.
4. Ota mallia muilta.
Pyörää ei aina tarvitse keksiä uudestaan. Internet on pullollaan hauskoja ideoita, joista voit hyvin ottaa inspiraatiota ja mallia omaan tekemiseen. Mitä tekee menestyvä kilpailijasi? Vertaile kilpailijasi markkinointikikkoja omaasi ja poimi ideoita, joita voit muokata sopimaan oman yrityksesi imagoon.
5. Keskity olennaiseen.
Markkinoinnin vuosikellon laatiminen ei vie montaa tuntia ja parhaillaan se tuo sinulle useita tunteja takaisin, kun voit keskittyä olennaiseen. Kun sinulla on markkinoinnin varalle suunnitelma, säästyt turhanpäiväiseltä stressiltä.
Etkö tiedä, mistä aloittaa? Kubla auttaa sinua niin markkinoinnin alkumetreillä kuin myös puolessa välissä matkaa – ota yhteyttä niin suunnitellaan yhdessä, mikä on paras tapa tehostaa yrityksesi markkinointia.