Digitaalinen markkinointi eli digimarkkinointi on onnistunut syrjäyttämään perinteisen printtimainonnan ja suorapostituksen. Paluuta paperiseen aikakauteen ei ole, joten älä kynsin hampain pidä kiinni vanhasta, vaan aloita digitaalinen markkinointi pikimmiten.
Ehkä mielessäsi kävi, että kokeilet digimarkkinoinnin aloittamista laittamalla muutaman kympin Facebook-mainokseen – koska eihän se niin monimutkaista ole! Jos vain menet tekemään mainoksen tietämättä kohderyhmääsi, allokoimatta budjettiasi tai ilman varmuutta siitä, onko Facebook edes oikea mainoskanava sinulle, hukkaat epäilemättä rahasi.
Olemme varmasti kaikki sitä mieltä, ettei rahan polttaminen kannata. Me Kublan digiammattilaiset olemme koonneet alle viisi vinkkiä, joiden avulla aloitat digitaalisen markkinoinnin fiksusti.
Otetaan alkuun lyhyt kertaus siitä, mitä digimarkkinointi tarkoittaa. Digitaalisen markkinoinnin perustana toimivat yrityksen verkkosivut, sillä digimarkkinoinnin tavoitteena on ajaa asiakas suorittamaan konversio eli esimerkiksi osto yrityksen verkkosivuille.
Esimerkkejä digimainonnasta:
Digitaalinen markkinointi on perinteiseen markkinointiin verrattuna huomattavasti tarkemmin kohdennettavissa ja mitattavissa. Siinä missä lehtimainos sujahtaa jokaisen postiluukkuun asukkaan kiinnostuksen kohteista riippumatta, on digimainonta mahdollista kohdentaa tarkasti esimerkiksi kohdehenkilön sukupuolen, iän, sijainnin ja mielenkiinnon kohteiden perusteella.
Lähes kaikki tekevät digimarkkinointia, mikä tekee digimarkkinointiin käytetyistä kanavista kilpailtuja. Onkin äärimmäisen tärkeää aloittaa digitaalinen markkinointi oikein, jotta et menetä mahdollisuuttasi kilpailla muiden rinnalla. Virheiden korjaaminen jälkeenpäin saattaa tulla kalliiksi. Ei kuitenkaan syytä stressiin, olemme täällä sinua vinkeillämme auttamassa!
Kohderyhmän määrittely lukeutuu niihin ensimmäisiin asioihin, joka jokaisen aloittavan yrityksen tulisi tehdä. Kohderyhmiä voi myös olla useampia, mutta tällöin jokaiselle kohderyhmälle täytyy toteuttaa juuri kyseiselle kohderyhmälle räätälöityä viestintää.
Kohderyhmän määrittämisessä pääset alkuun pohtimalla, kenet haluat tavoittaa digissä, viettävätkö he aikaa digikanavissa ja miksi ylipäätään teet digimainontaa? Olisi täysin hullunkurista tehdä vaikkapa trendikästä Instagram-mainontaa, mikäli kohderyhmäsi koostuisi viisikymppisistä yrittäjämiehistä, jotka tekevät kaikkea muuta kuin selaavat päivityksiä Instagramissa.
Kohderyhmän määrittelyn tavoitteena on löytää joukko ihmisiä, jotka ovat sekä kiinnostuneita että ostokykyisiä. On turhaa markkinoida henkilöille, joita ei todennäköisesti kiinnosta yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi, mutta ei myöskään kannata kohdentaa mainontaa sellaisille, joilla ei ole varaa maksaa tuotteestasi tai palvelustasi.
Aloita kohderyhmän määrittely analysoimalla omaa tuote- tai palveluvalikoimaasi. Mitä hyötyä tuotteestasi tai palvelustasi on ja kenelle? Entäpä minkä ongelman se ratkaisee? Tämän jälkeen voit siirtyä pohtimaan potentiaalisen asiakkaan demografisia tietoja eli sukupuolta, ikää, asuinpaikkaa, tulotasoa, koulutusta, siviilisäätyä, ammattia ja niin edespäin.
Hyvä kohderyhmä on tarpeeksi tarkasti rajattu, halukas maksamaan sekä tavoitettavissa jotakin väylää pitkin. Oletkin jo varmasti kuullut joka tuutista, ettei kaikille voi myydä kaikkea.
Resurssien määrittely kannattaa tehdä huolella. Usein etenkin aloittavat yritykset sortuvat sinkoilemaan sinne tänne, jolloin samalla rahalla ja ajalla olisi voitu saada parempia tuloksia. Varmista myös, että psytyt pitämään huolta asiakastyytyväisyydestä. Asiakastyytyväisyys on kilpailuetu. Menestyvät yritykset tietävät, kuinka tärkeässä roolissa asiakkaiden tyytyväisyys on.
Digitaalinen markkinointi koostuu monesta osa-alueesta, eikä kiireinen yrittäjä pysty millään saamaan kaikkia alueita tuottaviksi omin avuin. Jos olet haka Facebook-mainonnassa, voit hyvin tehdä sitä, mutta älä yritä samaan aikaan handlata hakukonemainontaa ja Display-mainontaa.
Ota vastuullesi sellaisia digimarkkinoinnin tehtäviä, joiden suorittamiseen sinulta löytyy tarvittava aika ja osaaminen. Mikäli tuotat taitavasti esimerkiksi sisältöä, mutta tekninen osaaminen ei ole niin vahvaa, kannattaa sinun tehdä itse sisältö-SEO ja ulkoistaa metatietojen optimointi sekä muut sivuston rakenteeseen ja käyttökokemukseen liittyvät työt (On-site SEO) asiantuntijalle.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Sopiva kanava riippuu kohderyhmästäsi sekä käytettävissä olevasta budjetista. Pikkuruisella rahasummalla ei lähdetä toteuttamaan TV-mainosta, vaikka potentiaaliset asiakkaasi istuisivatkin töllön äärellä. Toisaalta TV-mainosta ei kannata lähteä tekemään, vaikka rahaa olisi, jos asiakkaasi viettävät aikaa enemmän aikaa olohuoneen sijaan TikTokissa.
Digitaalinen markkinointi pitää sisällään erilaisia kanavia, joissa eri ikäiset ja eri tyyppiset ihmiset viihdyttävät itseään sekä etsivät tuotteita tai palveluita ostoskoriinsa. Digimarkkinoinnissa yleisimmin käytettyjä sosiaalisen median kanavia ovat muun muassa:
Voi olla, että sopiva mainospaikka löytyykin sosiaalisen median sijaan esimerkiksi keskustelufoorumin ylälaidasta, jolloin Display- eli bannerimainonta toimii digimarkkinoinnin väylänä sinulle paremmin. Olemme kirjoittaneet kattavamman artikkelin siitä, miten valitset oikeat markkinointikanavat, joten käy lukaisemassa se, ja jatketaan sitten eteenpäin.
Budjetin määrittely tekee tekemisestä kustannustehokkaampaa. Markkinoinnin budjetoinnin sopiva allokointi suhteessa yrityksen liikevaihtoon on tärkeä vaihe – esimerkiksi aloittavan yrityksen markkinointibudjetin tulisi olla noin 12-20 % suhteessa yrityksen liikevaihtoon. Tämä arvio kuitenkin pitää sisällään kaiken markkinoinnin, eli perinteisen sekä digitaalisen.
Mieti, millaisen osuuden budjetista voit allokoida digitaaliseen markkinointiin, ja kuinka iso siivu budjetista menee ylläpitotyöhön? Ylläpitotyön osuus on muistettava ottaa huomioon, sillä mainoksia on jatkuvasti uusittava ja verkkosivustoa päivitettävä. Pohdi myös, kuinka paljon markkinoinnin tulisi tuottaa näiden jälkeen, jotta mainonta olisi kannattavaa?
Kuten huomaat, on pohdittavaa ja tehtävää paljon. Ne osa-alueet, joiden tuloksekkaaseen tekemiseen ei oma aika tai osaaminen riitä, kannattaa suosiolla ulkoistaa alan asiantuntijalle. Digitaalinen markkinointi saa voimansa ammattilaisista, jotka haluavat sinun menestystäsi. Tälläkin alalla on tietysti myös itseään ammattilaisiksi nimittäviä tekijöitä, joiden ainoa motiivi on raha. Digikumppanin valitseminen saattaa tuntua hankalalta, kun palveluntarjoajia on joka nurkalla.
Oikean digikumppanin löytäminen on lottovoitto, mutta mistä sellaisen voi löytää? Olemme koonneet sinulle pienen oppaan markkinointitoimiston valitsemiseen, jotta löydät sen oikean!
Kun yrittäjät ovat lukeneet muutaman artikkelin digimarkkinoinnista, miettivät he lähes aina: “miten aloittaa digitaalinen markkinointi?”, sillä uuden aloittaminen mietityttää ketä tahansa. Digimarkkinoinnin aloittaminen voi pelottaa, stressata tai jopa ahdistaa, mutta kannustamme sinua lukemaan vinkkimme yltä vielä toistamiseen, jotta saat mielenrauhan. Tietysti voit soittaa myös meille, niin autamme sinut alkuun kädestä pitäen.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.