Kaikki markkinointikanavat eivät sovellu yrityksellesi. Haluat välttää ajan ja rahan tuhlaamisen hyppäämällä uusimpaan trendikkääseen kanavaan, joka ei itse asiassa tavoita kohdeyleisöäsi. Miten sitten kehität vaikuttavan ja kustannustehokkaan markkinointistrategian, joka hyödyntää yrityksesi menestyneimpiä kanavia?
Kaikki alkaa strategiasta, jotta kaikenlainen markkinointi olisi tehokasta, tarvitset vankan suunnitelman, joka ohjaa sinua. Pimeydessä hapuili ei ole paras tapa lähestyä mitään liiketoiminnassa, eikä markkinointi ole ehdottomasti poikkeus. Olemme tähän blogiin keränneet ajatuksia, kuinka kannattaa kanavan valinta lähestyä digitaalisessa markkinoinnissa. Täältä saat ajatuksia siihen miten valita liiketoimintaasi paras markkinointikanava?
Kun lähdetään miettimään miten kannattaa lähteä lähestymään oman markkinointikanavan valintaa niin ensiksi täytyy tietää, että mitä kautta yrityksen saa asiakkaita tällä hetkellä.
Jos vastaus on yhteydenotot, soittelut (Inbound). Niin kannattaa katsoa voidaanko vahvistaa olemassa olevaa hyvää kanavaa? Täällä voidaan esimerkiksi lähteä tekemään tarkempia kohdennuksia ja A/B -testailuja, jotta saataisin kohennettua jo olemassa olevaa hyvää alustaa.
Jos joudut itse etsimään ja olemaan itse yhteydessä? Silloin kannattaa pohtia sitä millä tavalla voidaan helpottaa myyjän tehtävää niin sanotusti pehmustaan maaperää. (Outbound)
Kanavaa miettiessä on tärkeää tunnistaa kapeikko myyntisuppilossa. Eli mikä on heikoin alue täällä ja mihin kaikki asiakkaat jäävät. Tunnistamisen jälkeen tätä kannattaa lähteä vahvistamaan markkinoinnin ja oikeiden kanavien avulla. Myyntisuppilo toimii niin, että:
Myyntisuppiloa pystyy hyvin mittaamaan ja monitoroimaan. Näkyvyys liideihin ja prospekteihin on huikealla tasolla, joten pystytään saamaan todella tarkkaa tietoa mihin kannattaa lähteä seuraavaksi panostamaan. Täältä saatua tietoa kannattaa todellakin hyödyntää, kun miettii miten valita liiketoimintaasi paras markkinointikanava.
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Markkinoinnille on tullut iso vastuu saada asiakkaat kiinnostumaan yrityksestä ja saada yrityksen tunnettavuus pysymään korkealla. Tämän takia oikein kanavan valitseminen on tärkeää. Itse kanavan valintaan kannattaa käyttää hyödyksi REAN-mallia. REAN-mallin nimi on kirjainlyhenne sanoista Reach, Engage, Activate ja Nurture. Nämä sanat kuvaavat tässä järjestyksessä asiakkaan tyypillisen asiakaspolun aina kiinnostuksen herättämisestä varsinaiseen ostokseen tai haluttuun aktiviteettiin ja siitä aina jatkuvaan asiakassuhteen ylläpitoon. Tämän avulla pystytään saamaan yrityksesi potentiaaliset asiakkaat kiinni oikeaan aikaan. Pystyt tämän avulla myös määrittämään markkinointisi tavoitteet.
Digitaalinen markkinointi tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia markkinointiin, joten oikeiden markkinointikanavien valinnasta on tullut yhä haastavampaa yrityksille kaikilla toimialoilla. Mikäli et ole aivan varma mistä markkinointikanavasta tavoitat parhaiten kohderyhmäsi kannattaa kääntyä Kublan puoleen, ettei mainoseurot valu hukkaan. Kerromme mielellämme lisää markkinointikanavista ja keskustellaan lisää siitä, millaiset kanavat sopivat juuri teidän yrityksenne tarpeisiin.
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija tiimimme voi auttaa sinua kehittämään ja toteuttamaan markkinointistrategian, joka hyödyntää tavoitteitasi, asiakkaidesi ja brändisi parhaat markkinointikanavat. Ota yhteyttä ja laitetaan digitaalisen markkinoinnin pallo pyörimään!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.