Asiakassegmenttien luominen on tärkeä osa mitä tahansa markkinointistrategiaa. Jakamalla asiakkaat ryhmiin voit kohdentaa markkinointitoimesi helpommin ja luoda kullekin ryhmälle yksilöllisemmän kokemuksen. Mutta miten voit luoda tehokkaita asiakassegmenttejä? Tässä on muutamia vinkkejä:
1. Tunne asiakkaasi
Ensimmäinen askel tehokkaiden asiakassegmenttien luomisessa on, että ymmärrät hyvin, keitä asiakkaasi ovat. Mitkä ovat heidän demografiset ominaisuutensa? Mitkä ovat heidän kiinnostuksen kohteensa? Mikä heitä motivoi? Mitä enemmän tiedät asiakkaistasi, sitä helpompaa on luoda segmenttejä, joihin asiakkaat reagoivat.
2. Pidä se yksinkertaisena
Älä yritä segmentoida asiakkaitasi liian moneen eri ryhmään. Muutama hyvin määritelty segmentti on tehokkaampi kuin suuri määrä huonosti määriteltyjä segmenttejä.
3. Varmista, että segmentit sulkevat toisensa pois.
Vältä segmenttien määrittelyssä subjektiivisia kriteerejä, kuten “asiakkaat, jotka vaikuttavat siltä, että he olisivat kiinnostuneita tuotteestamme” tai “asiakkaat, jotka mielestämme olisivat hyviä potentiaalisia asiakkaita”. Käytä tehokkaita asiakassegmenttejä määritellessä objektiivisia kriteerejä, kuten demografisia tietoja, kiinnostuksen kohteita tai aiempaa käyttäytymistä.
6. Testaa ja tarkenna segmenttejäsi ajan mittaan.
Älä oleta, että segmentointistrategiasi on täydellinen alusta alkaen - on todennäköistä, että sinun on tehtävä joitakin muutoksia, kun opit lisää asiakkaistasi ja heidän tarpeistaan . Ole valmis testaamaan segmentointistrategian eri versioita ja parantamaan sitä asiakkailta saadun palautteen perusteella.
Google Analytics on tehokas työkalu, jonka avulla voit saada enemmän irti verkkosivustosi tiedoista. Kuten mikä tahansa työkalu, se on kuitenkin vain niin tehokas kuin käyttäjä tekee siitä. Seuraavassa on viisi vinkkiä, joiden avulla Google Analyticsista saa enemmän irti: 1. Käytä Google Analyticsin segmenttejä Yksi Google Analyticsin tehokkaimmista ominaisuuksista on mahdollisuus segmentoida tiedot. Tämä tarkoittaa, että voit […]
Segmentointi on tärkeä työvaihe digitaalisessa markkinoinnissa. Ilman tarkasti määriteltyä asiakassegmenttiä on vaikea panostaa tuloksellisimpiin kohderyhmiin ja lisäksi puhutella oikeaa kohderyhmää oikealla viestillä. Esimerkiksi perheenäitiä on hyvä puhutella kuvalla jossa on mukana myös lapsia mutta vastaavasti sinkkuopiskelijaa on hyvä puhutella kuvilla joissa on nuoria iloisia henkilöitä. On siis erityisen tarkkaa miettiä erikseen miten segmentointi auttaa sinua […]
Jokaisella yrittäjällä on tarina. Toisen tarina alkaa kivikkoisesta tiestä, kun taas toinen aloittaa taipaleensa tasaisemmalta maalta. Monien yrittäjien tarinat kohtavat kuitenkin viimeistäänkin siinä vaiheessa, kun Facebook orgaaninen näkyvyys ei tuonutkaan bisnestä – helposti ajatellaan, että kymmeniä, ellei satoja tykkäyksiä kerännyt Facebook-postaus kauniista kukkasista tekee taikoja liiketoiminnalle sillä perusteella, että tykkäykset kasvattavat orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä. […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.