Googlen Ads hakusanamainonta on maailman käytetyin digimarkkinoinnin kanava ja syystä. Kanava on tuottanut suomalaisille yrityksille lukemattoman määrän uusia asiakaskohtaamisia ja näistä suoria kauppoja. Suomessa on lukuisia yrityksiä, jotka panostavat Google Ads hakusanamainontaan kymmeniä tuhansia euroja kuukausittain. Kuitenkin suurin osa mainontaa aloittavista yrityksistä käyttää muutamia satoja euroja kuukaudessa. Mainonta on toisin sanoen mahdollista aloittaa juuri sinun yrityksellesi sopivalla summalla. Tärkeintä on aloittaa - vain siten saat tuloksia.
Googlen hakusanamainonta on jo useille yrityksille vakiintunut tapa hankkia lisää kävijöitä eli asiakkaita verkkosivuilleen. Tämä johtuu osittain siitä, että voit aloittaa pienelläkin summalla ja koittaa saatko lisää asiakkaita yrityksesi kotisivuille ja näistä lopulta kauppaa. Google Ads -mainostilin luominen ei maksa mitään, kuluja syntyy vasta kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi.
Suositeltu vähimmäisbudjetti Google Ads hakusanamainonnassa on muutamia satoja euroja kuukaudessa ja keskiarvoisesti saat 500 eurolla noin 500 uutta potentiaalista asiakasta sivuillesi. Tarkempi budjettitarve kuitenkin selviää siinä vaiheessa, kun tiedät kuinka kilpailtuja käytössä olevat avainsanat ovat eli kuinka moni muukin haluaa mainostaa Googlessa kyseisellä avainsanalla.
Hakusanamainonta ja tämän hinta määräytyy kilpailun mukaan ja mitä useampi yritys haluaa samalla sanalla palveluitaan mainostaa, niin sitä enemmän hinta nousee. Alla on havainnollistava kuva esimerkiksi “ikkunaremontti” sanasta ja muutamista asiaan liittyvistä hakusanoista ja niiden hinnoittelusta.
Yllä olevasta kuvasta käy ilmi “ikkunaremontti” mainoksen maksavan 2,79 euroa per sivuillesi päätynyt kävijä eli klikkaaja. Klikkaus tarkoittaa sitä, että asiakas on painanut hiirellään aiemmin tässä kirjoituksessa ilmennyttä kuvamainosta. Maksat vain siis näistä asiakkaista, jotka tulevat sivuillesi mainoksesta.
Hakusanamainonta ja budjetin määrittely kannattaa suunnitella aina tarkasti avainsanatutkimuksen jälkeen. Avainsanoja voidaan hakea useilla työkaluilla ja hakumäärien ja kilpailun perusteella arvioida tarvittava mediabudjetti. Yleisimmin yritykset käyttävät Suomessa 500-3000 euroa kuukaudessa hakusanamainontaan.
Mikäli haluat harjoitella itse Google Ads -mainontaa, aloita rohkeasti. Et voi menettää muuta kuin hieman aikaa ja muutamia kymmeniä euroja. Tämä auttaa sinua myös mahdollisesti myöhemmin ostamaan palvelua digitoimistolta ja osaat paremmin mitata heidän tuottamia tuloksia. Tämä toki edellyttää sitä, että sinulla on aikaa harjoitella mainontaa viikottain.
Mikäli ostat Google Ads hakusanamainontaa kumppanilta, muista kilpailuttaa useampi toimija ennen ostopäätöstä. Kysy minkälaisen raportin saat luettavaksesi saaduista tuloksista kuukausittain ja vertaile näitä raportteja keskenään. Raportoinnin on oltava tarkkaa ja seuranta vähintään kuukausittaista. Kannattaa myös käydä jo tässä vaiheessa keskustelua siitä, miten mainontaa viedään eteenpäin eli optimoidaan ja miten tästä kommunikoidaan. Hakusanamainontaan liittyy paljon alan termistöä ja voi ottaa aikansa, ennen kuin siihen pääsee sisälle. On siis tärkeää, että kommunikointi on avointa ja kysymyksiisi vastataan. Samalla opit matkan varrella itsekin uutta ja mainontaa on helpompi ymmärtää ja myös helpompi suunnitella.
Älä myöskään sitoudu vuosisopimuksiin, vaan tee ainoastaan kuukausittaisia sopimuksia. Kuukausittaisissa sopimuksissa on yleisesti muutaman kuukauden irtisanomisaika. Näin voit vaihtaa tarvittaessa toimijaa ja pidät myös kumppanisi varpaillaan, koska kukaan ei halua menettää asiakastaan. Yhteistyö toimii vain silloin, kun kummatkin osapuolet voittavat ja voivat erkaantua sopimuksesta, mikäli yhteistyö ei toimi.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Googlen hakusanamainonnan voit aloittaa jo muutamilla kymmenillä euroilla, mutta tuloksia saadaksesi on hyvä panostaa muutamia satoja euroja kuukaudessa.
Google Ads hakusanamainonta on oikein tehtynä sijoitus eikä pakollinen yrityksen tuottamaton kulu.
Mikäli haluat vain oppia käyttämään Google Ads -työkalua, aloita pienellä summalla ja harjoittele mainosten luomista sekä tulosten mittaamista. Mikäli taas tavoittelet yrityksellesi uusia asiakkaita ja haluat tärkeän uuden myyntikanavan, on suositeltavaa panostaa esimerkiksi 500 euroa kuukaudessa. Voit hyvin nopeasti alkaa optimoida mainoksia ja huomaat minkä hintaisia mainosklikit ovat, mitkä avainsanat sinun kannattaa jättää mainontaan ja mitkä avainsanat eivät tuota tulosta. Optimoinnin myötä mainontasi tulokset tulevat kasvamaan jatkuvasti. Näin saat myös kasvavia tuloksia sijoittamallesi pääomalle. Google Ads hakusanamainonta on oikein tehtynä sijoitus eikä pakollinen yrityksen tuottamaton kulu.
Google Ads hakusanamainonta on suurimmalle osalle yrityksistä kannattavaa. Muutenhan tähän kanavaan ei panostettaisi vaan markkinointiin käytettävät eurot allokoitaisiin toiseen kanavaan. Kanavan tuottamia tuloksia voidaan mitata jopa reaaliajassa ja kaikki jatkotoimenpiteet tehdään näiden tulosten perusteella, ei mutulla. Voit siis tehdä tarkan seurannan avulla yrityksellesi Google hakusanamainonnasta tärkeän uuden myyntikanavan ja päihittää kilpailijasi käyttämällä tätä maailman suosituinta digimarkkinoinnin kanavaa hankkiessasi uusia asiakkaita.
Google Ads -mainonnan tuottavuutta et voi selvittää ilman mainonnan aloittamista ja tulosten tarkkaa seurantaa. Tässä kirjoituksessa ei voida suoraan vastata onko juuri sinun yrityksellesi mainonta kannattavaa, mutta suurimmalle osalle yrityksistä Googlesta hankittavat asiakkaat ovat tuottavia. Lisäksi löydettävyys verkossa on tänä päivänä monella alalla kriittistä. Haluathan olla mukana hakutuloksissa, mieluiten kilpailijoidesi yläpuolella. Yleisesti Googlesta haetaan palveluita vain tarpeeseen ja tästä syystä Googlesta houkuttelemasi asiakkaat suurella todennäköisyydellä ottavat yhteyttä yritykseesi ja saat näistä asiakkaista lopulta yhteydenottoja ja kauppoja.
Ennen hakusanamainonnan aloittamista on tärkeää määritellä tavoitteet. Haluat sitten lisää verkkosivukävijöitä, yhteydenottoja tai suoraa myyntiä, tulee kaiken toiminnan tähdätä asettamiasi tavoitteita kohti. Tavoitteiden toteutumista voidaan mitata tarkasti suoraan Google Analyticsissa. Tämän lisäksi on tarjolla kymmeniä erilaisia raportointiin tarkoitettuja sovelluksia, joista me suosittelemme Googlen omaa Data Studio -työkalua tai Swydo-työkalua. Näistä Data Studio on täysin ilmainen ja jokaiselle yritykselle helposti käyttöön otettava työkalu. Swydosta joudut maksamaan n. 100 euroa kuukaudessa, mutta tämä työkalu tarjoaa enemmän ominaisuuksia kuten esimerkiksi sosiaalisen median mittaamisen.
Google tarjoaa helpon tavan ja ohjeet kuinka aloittaa mainonta itsenäisesti. Mikäli haluat aloittaa mainonnan, mainonnan harjoitteluun on hyvä varata esimerkiksi neljä tuntia viikossa. Mainontaa vuosia tehneet asiantuntijat ovat harjoitelleet päätoimisesti useiden yritysten kanssa ja tulosten saaminen kilpaillussa markkinassa on vaikeaa. Harjoitella voit kuitenkin pienelläkin budjetilla ja näin alat ymmärtää kuinka Google Ads toimii. Jos kuitenkin haluat tuloksia nopeasti, suosittelen valitsemaan kumppanin auttamaan mainonnassa. Voit esimerkiksi osallistua koulutukseen tai vaihtoehtoisesti antaa kumppanin hoitaa mainostiliäsi kokonaisuudessaan.
Jos haluat lukea lisää aiheesta, olemme koonneet toiseen artikkeliin asiantuntijamme vinkit Google Ads -mainonnan aloittamiseen. Olemme koonneet vinkit myös tehokkaan Google Ads hakusanamainoksen anatomiaan liittyen. Ota blogeistamme neuvot talteen!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.