Inbound markkinointi on yksi viime vuosien trendaavimpia käsitteitä markkinoinnissa. Lyhyesti inbound markkinoinnin voi yhdistää markkinoinnin muutokseen: on tehokkaampaa bongata nopeasti yrityksestäsi kiinnostuneet asiakkaat ja antaa heidän tulla luoksesi kuin ampua markkinointieuroja ympäriinsä sokeasti.
Inbound-markkinoinnissa hyödynnetään etupäässä digitaalisia kanavia ja niiden tuottamaa dataa. Sisällöt sekä ymmärrys asiakkaan ostopolusta ovat keskiössä. Yksinkertaistettuna inboundissa luodaan paljon sisältöjä, jotka ikään kuin keskustelevat potentiaalisen asiakkaan kanssa. Ajatellaanpa vaikka yritystä, joka haluaa ostaa CRM-palvelun. Ennen kuin mitään CRM-firmoja lähestytään, haluaa yrityksen edustaja tehdä taustatöitä. Hän etsii tietoa netistä ja törmää vakuuttaviin artikkeleihin, joissa kerrotaan CRM-palveluista.
Seuraavaksi yrityksen edustaja tilaa CRM-firman nettisivuilta oppaan erilaisista CRM-ratkaisuista ja antaa samalla sähköpostiosoitteensa oppaan luoneelle yritykselle. Tämän jälkeen CRM-yritys pystyy seuraamaan potentiaalisen asiakkaan käyttäytymistä sivustollaan ja toisaalta seuraamaan asiakkaan reaktioita uutiskirjeisiin ja mainontaan. Kun todetaan, että näyttää siltä, että asiakas on todella aktiivinen ja reagoi yrityksen viesteihin hyvin, on myyjän helpompi soittaa ja sopia tapaaminen. Tapaaminen näin jo lämmitellyn liidin kanssa on myyjälle ja CRM-firmalle hyvällä todennäköisyydellä tuottavampi kuin esimerkiksi kylmäsoiton kautta sovittu tapaaminen.
Tämä kaikki on mahdollista, kun käytössä ovat oikeat järjestelmät, joilla kerätään ja jalostetaan dataa.
Inbound-markkinointi kulkee käsi kädessä markkinointiteknologioiden kehityksen kanssa. Kahden järjestelmän kehitys on mahdollistanut inbound-markkinoinnin suosion: CRM-ohjelmistojen ja markkinoinnin automaatio -ohjelmistojen. Nämä kaksi keräävät yhdessä tarvittavan datan, jolla voidaan tehdä erilaisia päätelmiä liideistä ja asiakkaista ja näin helpottaa myyntiä ja yrityksen toimintaa kokonaisvaltaisesti. Kunnia itse termin keksimisestä kuuluu markkinointialusta HubSpotin perustajille.
Vaikka sisällöt ovat inboundin keskiössä, on siirtyminen inbound-markkinointiin erittäin tärkeää aloittaa oikeiden, juuri sinun yritystäsi palvelevien teknologioiden valinnasta. Monet vannovat HubSpotin nimeen, mutta täysin toimivia CRM + markkinnoinnin automaatio -ratkaisuja on muitakin. Pienemmille B2C-yrityksille esimerkiksi saattaa riittää alkuun hyvin MailChimp, joka on kehittänyt omaa ratkaisuaan paljon viime vuosina. MailChimp integroituu vaivatta esimerkiksi suosittuihin nettisivu- ja verkkokauppa-alustoihin, kuten WordPressiin tai WooCommerceen.
Isommat yritykset yleensä yhdistelevät järeämpia CRM-ratkaisuja kuten Salesforcea tai Microsoftin Dynamicsia sähköpostityökaluihin sekä myynnin työkaluihin muodostaen sekä myyntiä että markkinointia palvelevan IT-ekosysteemin.
Moni yrittäjä ja yritys tarvitsee juuri tässä teknologian valinnassa apuja, joten älä epäröi kääntyä puoleemme ja keskustellaan sinulle sopivista vaihtoehdoista!
Sisällöt ovat inboundin keskiössä, sillä ilman sisältöjä ei synny keskustelua liidin tai potentiaalisen asiakkaan kanssa. Ilman sisältöjä ei myöskään kerry dataa CRM- ja sähköpostijärjestelmiin. Sisältömarkkinoinnin termi käsittää monenlaisia asioita aina ihan yksinkertaisesta artikkelin tuotannosta hakukoneoptimointiin sekä some-markkinointiin. Tärkeintä inboundin osin on ymmärtää, että markkinointi tänä päivänä vaatii paljon sisältöjä ja jatkuvaa sisällöntuotantoa eri kanaviin. Sisältökalenteri on yksi kriittisimmistä työkaluista inbound-markkinoinnissa.
Inbound-markkinointi pyrkii haistelemaan datan perusteella kuka liideistä on oikeasti kiinnostunut yrityksestänne ja tuotteestanne, kun taas outbound on perinteisempää markkinointia kylmäsoittoineen ja yksittäisine markkinointikampanjoineen. Inboundin tavoitteena on tehostaa markkinointia kohdistamalla viestit juuri oikealle kohderyhmälle. Inboundia tehdäänkin on going -periaatteella, se on markkinointikampanja, joka on koko ajan päällä ja jota hiotaan jatkuvasti. Inbound ei välttämättä ole kuitenkaan sen kalliimpaa tekemistä kuin perinteinen outbound-markkinointi. Markkinointibudjetti vain jaetaan inboundissa eri tavalla kuin outboundissa.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.