Moderni markkinointi on jotakin vallan muuta kuin printtimainosten ostamista paikallislehdestä. Digitaaliset kanavat ovat rynnistäneet perinteisten offline-kanavien ohi ja tuoneet mukanaan analytiikkaa, dataa ja yhä tarkempia kohdennustapoja. Samaan aikaan tuotekeskeisestä markkinoinnista on siirrytty ensin brändin rakentamiseen ja sittemmin vielä kantaaottavampiin markkinointisisältöihin.
Lue alta tiivistetty näkemyksemme, mitä moderni markkinointi tarkoittaa tänä päivänä pk-yrityksille!
Moderni markkinointi on digikanavissa
Moderni markkinointi on ehdottomasti digimarkkinointia. Verkkosivut yritykselläsi varmasti jo onkin, mutta olethan tarkastanut, että ne toimivat myös älypuhelimen näytöllä? Jos sivut ovat ok, on aika harkita modernia markkinointia maksetuissa digikanavissa, kuten Googlen hakutuloksissa, Facebookissa ja Instagramissa tai B2B-puolella LinkedInissä. Muista, että somekanavissa näkyäksesi on nykyään pakko käyttää jonkin verran mediarahaa. Ilmaiset lounaat ovat suosituimpien kanavien osin jo aikaa sitten syöty.
Määrittele markkinointisi kohderyhmä ja arvioi onko se oikea
Jotta digitaalinen markkinointi onnistuu, on määriteltävä kohderyhmä. Luovu heti alkuun ajatuksesta, että kaikki suomalaiset tai kaikki suomalaiset yritykset olisivat kohderyhmääsi. Tarkenna! Mihin ryhmään tuotteesi tai palvelusi oikeasti vetoaa? Ympäristötietoisiin? Laatutietoisiin? Perinteitä arvostaviin vai edelläkävijöihin? Toimitko paikallisesti? Missä kunnissa? Miten muuten määrittelisit kohderyhmääsi?
Muista myös kyseenalaistaa: onko sinulta nyt ostava kohderyhmä varmasti se kaikista sopivin vai onko olemassa kohderyhmä, joka voisi hyödyttää yritystäsi vieläkin enemmän? Jos esimerkiksi teet jalkojen hoitoja ja suurin asiakasryhmäsi ovat eläkeläiset, voidaan kysyä, miten saisit asiakkaiksesi myös hemmottelusta nauttivat nuoret naiset.
Keskustele aktiivisesti markkinointisi kohderyhmän kanssa
Modernia markkinointia ja digitaalisia kanavia määrittää keskustelu. Moderni markkinointi on aina kaksisuuntaista ja kohderyhmäsi odottaa sinun keskustelevan heidän kanssaan. Keskustelua voi käydä monin eri tavoin: sosiaalisessa mediassa on ehdottomasti vastattava viesteihin ja kysymyksiin ja myös itse kerrottava yrityksen tai yrittäjän kuulumisia. Parhaimmat tekijät laittavat rohkeasti omaa persoonaansa peliin. Kokeile, se on yllättävän kivutonta!
Toinen oivallinen keino olla kontaktissa kohderyhmään on kerätä sähköpostilistaa ja lähettää kohderyhmällesi sähköpostimarkkinointia tasaisin väliajoin. Tarjoile kohderyhmällesi muutakin sisältöä kuin tarjouksia ja hyödynnä markkinoinnin automaatiota, jotta et tee pelkkää massapostitusta. Sähköpostimarkkinointi on tänä päivänä hyvin säädeltyä, joten tutustu GDPR-asetukseen ennen kuin keräät sähköpostilistaa.
Moderni markkinointi satsaa sisältöihin: pelkillä tuotekuvauksilla ja hinnalla et enää pärjää
Kuten edellisestä kohdasta huomattiin, ovat keskustelu ja sisällöt avainasemassa modernissa markkinoinnissa. Samalla, kun sisältöjen määrä on räjähtänyt, on sisällöntuotannosta tullut yhä laadukkaampaa. Enää ei pärjää nopeasti kännykällä näpätyllä tuotekuvalla ja kertomalla hinnan, vaan parhaimmat yritykset ovat päättäneet oman visuaalisen linjansa, joka toteutuu kaikissa kuvissa ja äänensävynsä, jolla he kirjoittavat kaikki tekstinsä. Yhä useampi yritys puhuu tuotteidensa lisäksi myös tuotteita tai palveluista ympäröivistä asioista. Esimerkiksi ruokakaupat jakavat reseptejä ja juhlavinkkejä, kiinteistönvälittäjät sisustusvinkkejä.
Etsi luotettava kumppani tai pari - älä yritä tehdä kaikkea itse
Moderni markkinointi vaatii tekijöiltään paljon enemmän. Kun some ja digikanavat tulivat markkinoinnin pelikentälle, ajatteli moni, että voi ihan hyvin itse laittaa silloin tällöin päivitystä someen. Nyt markkinoinnin kenttä on laajentunut hurjasti ja monet pk-yritykset ovat todenneet, että digimarkkinoinnissa saa olla sekä teknisesti lahjakas että sisällöllisesti luova. Älä vaadi tätä kaikkea itseltäsi, vaan mieti, missä osa-alueessa voisit hyötyä kumppanista. Me Kublassa autamme mielellämme!