Blogin takaa löytyy vaikuttaja, jonka jalanjälkiä seuraajat usein uskollisesti seuraavat. Kun blogiteksti kehottaa ostamaan ihanat karvatossut, useimmat sen myös tekevät. Bloggaaja pystyy muodostamaan seuraajakuntansa kanssa sellaisen siteen, jossa myyntipuhe kuulostaa seuraajan korvaan ystävän suositukselta. Vaikuttajamarkkinointi on arvokas osa markkinointistrategiaa – parhaimmillaan blogiyhteistyö vaikuttajan kanssa tuo korvaamatonta hyötyä yrityksen liiketoiminnalle.
Blogiyhteistyö tuo esille tuotetta tai palvelua vaikuttajan kanavassa. Jos vaikuttaja ei sovi yrityksen arvomaailmaan, maalaa vaikuttaja helposti yrityksestä erilaista julkisuuskuvaa kuin yritys itse. Onnistunut blogiyhteistyö vaatii sellaisen vaikuttajan, jonka kanssa arvot kohtaavat. Ketä tahansa ei siis kannata valita vain seuraajamäärän perusteella – pienempi, mutta arvomaailmaltaan sopivampi kanava voi tuoda suurempaa parempia tuloksia. Tuotteesi tai palvelusi mainostamiseen sopivia blogeja löytyy Googlesta tai blogeja listaavilta sivuilta.
Blogiyhteistyö tavoittelee haluttua kohderyhmää voimakkaan henkilöbrändin avulla. Seuraajamäärän sekä arvomaailman lisäksi valinnassa kannattaa huomioida myös se, kuinka sitoutuneita seuraajat ovat: ammottaako kommenttikenttä tyhjyyttään vai kommunikoivatko seuraajat vaikuttajan kanssa? Onnistunut blogiyhteistyö vaatii oikeanlaisen vaikuttajan lisäksi sitoutuneet seuraajat, jotka ovat aidosti kiinnostuneita blogin sisällöstä.
Kuten yllä mainittiin, vaatii onnistunut blogiyhteistyö muutakin kuin suuren seuraajamäärän. Blogiyhteistyö tuo taatusti asiakkaita, jos se on toteuttu strategisesti oikeanlaisen vaikuttajan kanssa. Vääränlaisen vaikuttajan kanssa ilman tavoitteita tehty blogiyhteistyö voi olla yhtä tyhjän kanssa – tai pahimmassa tapauksessa aiheuttaa jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Lue 4 syytä, miksi hyvin toteutettu blogiyhteistyö tuo taatusti asiakkaita:
Bloggaaja tuntee seuraajansa paremmin kuin kukaan muu. He pystyvät tuottamaan sellaista sisältöä, joka osuu ja uppoaa juuri kyseiseen porukkaan. Bloggaaja tietää, millaisella viestillä seuraajia on parasta lähestyä ja kuinka heidät saadaan sitoutumaan.
Tunne ei kuitenkaan ole yksipuolinen: myös seuraajat tuntevat vaikuttajansa. Seuraajat aistivat välittömästi, mikäli bloggaaja ei istu mainostettavan yrityksen arvomaailmaan tai blogiyhteistyö ei ole uskottavaa. Yrityksen tuotteen tai palvelun tulisi sopia blogiin ilman yhteistyötäkin!
Bloggaaja jakaa jatkuvasti pienen siivun arkeaan seuraajilleen ja on heille läsnä. Bloggaaja tuntuukin helposti lähestyttävältä ja samaistuttavalta – koirista bloggaava vetää puoleensa koiraharrastajia, jotka vastaanottavat lifestyle-blogin seuraajia paremmin blogiyhteistyön lomassa mainostetun koiranruokabrändin.
Jos seuraajia kiinnostaa vaikuttajan aamurutiinit, kiinnostaa heitä takuulla myös se, mitä puhelinta vaikuttaja käyttää ja millaista voidetta hän sivelee kasvoilleen – ja kyllä, usein etenkin lifestyle-blogien seuraajat haluavat tietää vaikuttajastaan kaiken. Seuraajat odottavat ostohousut jalassa, että saavat tietää puhelimen mallin ja voiteen merkin. Tätä ostovalmeutta kannattaa ehdottomasti hyödyntää markkinoinnissa.
Kun mietit tuotteen tai palvelun hankkimista, googletat läpi muutamat nettisaitit ja blogit. Nykyään ostoprosessi saa siis usein alkunsa verkosta – enää ei kävellä samalla tavalla kauppaan ja tehdä päätöstä myyjän myyntipuheen pohjalta. Kuluttajat luottavat ostopäätöksensä yhä enemmän sellaisten ihmisten käsiin, joihin voivat samaistua. Bloggaajat ovat juuri näitä henkilöitä.
Onnistunut blogiyhteistyö vaikuttaa seuraajaan mielipiteeseen sekä ostokäyttäytymiseen. Bloggaajan suositus saattaa saada koko ostoaikeen alulle, toimia ostopolun puolivälissä vieden ostoaikeita hitusen eteenpäin tai saada aikaan viimeisen ostopäätöksen. Vaikuttipa bloggaajan sana missä vaiheessa tahansa, se vaikuttaa.
Kaikki haluavat tulla esille hakutulosten kärjessä. Kun blogiyhteistyö on suunniteltu ajatuksella ja hakukoneoptimoitu oikeaoppisesti, löytyy se Googlesta vielä useammankin vuoden kuluttua. Hakukoneoptimoitu blogiyhteistyö ei siis ole hetken huvi, vaan blogin kautta voi tulla maksavia asiakkaita vielä vuosienkin päästä. Keksitkö kustannustehokkaampaa tapaa tehdä tuloksekasta markkinointia?
Mikäli kamppailet valinnanvaikeuden äärellä, valitset taatusti itsekin ystäväsi suositteleman tuotteen tai palvelun sen sijaan, että luottaisit vain ja ainoastaan yrityksen itsensä horinaan. Vaikuttaja on seuraajalle kuin ystävä, jonka sanaan voi luottaa. Blogiyhteistyö oikeanlaisen vaikuttajan kanssa kannattaa lähes poikkeuksetta.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.