Facebookin mukaan sovelluksen käyttäjistä ⅔ kaikissa kyselyyn osallistuneissa maissa sanoo käyvänsä paikallisen yrityksen Facebook-sivuilla vähintään kerran viikossa. Facebook-sivu on kuin yrityksesi käyntikortti Facebookissa – se edustaa sinua lähes jokaiselle suomalaiselle. Facebook-markkinointi on suurimmalle osalle yrityksistä jo tuttua kauraa, mikä on luonut sovellukseen tiukan kilpailun: jotta Facebookissa saa nauttia näkyvyydestä, on panostettava aktiivisuuteen sekä maksulliseen markkinointiin. Jotta markkinointi sujuu, kannattaa Facebook yritystili avata heti! Kuinka sellainen sitten avataan ja mitä hyötyä siitä käytännössä on?
Henkilökohtaisella Facebook-tilillä kommentoit esimerkiksi julkaisua Matti Meikäläisenä, kun taas Facebook yritystili mahdollistaa esiintymisen yrityksen nimellä – yritys saa helppoa näkyvyyttä! Kun kommentoit yritystilisi nimissä kaunista maisemakuvaa tai jaat suuren ryhmän julkaisun kommenttikenttään omaan tuotteeseesi tai palveluusi liittyvän vinkin, bongaa joku potentiaalinen asiakas taatusti sinut kommentista, kiinnostuu ja klikkaa tutkimaan yrityssivuasi.
Facebook yritystili helpottaa myös yrityssivun hallinnointia: se ei ole henkilökohtainen, eli yrityssivua voi ylläpitää useampikin henkilö, mikä taas jakaa sivuun kohdistuvaa työkuormaa. Poiketen henkilökohtaisesta tilistä yrityssivulla ei voi olla kavereita – seuraajia ja tykkääjiä kylläkin.
Facebook yritystili tarjoaa yritykselle tietenkin myös sellaisia markkinointityökaluja, joita henkilökohtaiselta tililtä ei löydy. Jos aiot markkinoida yrityssivuasi kuten on toivottavaa, kannattaa Facebook-yritystili ehdottomasti perustaa.
Tsekkaa ja tykkää: Kublan Facebook yritystili!
Jotta pääset tekemään ensimmäisen julkaisusi yrityssivulle, on sinun avattava Facebook yritystili. Facebook-yritystili syntyy kuitenkin varsin vikkelästi! Kun Facebook yritystili on saanut alkunsa ja yrityssivu on täydennetty tarvittavalla informaatiolla, pääset sisällön kimppuun. Laitetaan homma käyntiin näin:
Nyt kuvioihin astuu henkilökohtainen Facebook-tili! Jos sellaista ei ole, kannattaa sellainen yrityssivua varten tehdä. Kun luot yrityssivun henkilökohtaisen tilin kautta, tulee sinusta automaattisesti sivun ylläpitäjä. Ylläpitäjänä sinulla on kaikki tarvittavat käyttöoikeudet yrityssivun hallintaan: voit lisätä tai poistaa muita käyttäjiä, luoda päivityksiä sekä tarkastella kävijätietoja ja tilastoja.
Kategorioita on tasan kaksi: yritys tai brändi ja yhteisö tai julkisuuden hahmo.
Mikäli yrityssivusi edustaa yritystä tai brändiä, sopii kategoriaksi ensimmäinen. Olipa kyseessä sitten pikkuruinen tai suuren suuri yritys, kivijalkaliike taikka verkkokauppa, valitse tämä.
Jos kyse on esimerkiksi yhdistyksestä, valitse kategoriaksi jälkimmäinen. Saman kategorian alle osuvat myös julkisuuden henkilöt muusikoista urheilijoihin.
Jatka yrityssivun nimeämisellä. Tämän jälkeen valitse sivun luokka, eli miten sivun aihe rajataan. Luokka on syytä rajata tarkasti, sillä Facebook tarjoaa yrityssivun käyttöön erilaisia toimintoja sen mukaan, kuinka sivun aihe on rajattu.
Täydennä loputkin tiedot, kuten käyttäjänimi, osoite, puhelinnumero, aukioloajat, kansikuva ja profiilikuva. Yrityksen logo sopii mainiosti profiilikuvaksi. Tarkista, että logo mahtuu profiilikuvan suositeltuihin raameihin: 170 pikseliä x 170 pikseliä.
Mitä helpommin yrityssivulta löytyy tarvittava informaatio, sitä helpommin saat sitä kautta asiakkaita. Käytitpä mitä tahansa kanavaa, älä jätä tärkeitä tietoja uupumaan profiilista.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Onko markkinoinnin vuosikello sinulle tuttu? Sisältö kannattaa laatia aina suunnitelman pohjalta, jotta tärkeät ajankohdat pysyvät muistissa ja julkaisut ovat kohderyhmälle ajankohtaisia.
Kiillotetun julkisuuskuvan sijaan asiakkaat haluavat nähdä aidon, samaistuttavan ja rennon kuvan yrityksestä. Kukaan ei pidä liian tiukkapipoisesta viestinnästä! Hiottujen julkaisujen lisäksi anna katsojien kurkistaa kulissien taa sinne, minne he eivät yleensä pääse. Voit näyttää heille esimerkiksi messupäivän tapahtumia, tuotekuvausten kulkua tai työporukan virkistyspäivän meininkiä.
Kerro ja mikä vielä parempi, näytä. Katsojat haluavat nähdä, millaisten ihmisten kanssa ovat tekemisissä. Esittele itsesi ja mahdolliset työkaverisi: voit julkaista myös hauskaa sisältöä esimerkiksi siitä, miltä näyttävät työporukan suosikkilounaat tai mitkä ovat kunkin lempparituotteet yrityksen valikoimasta.
Ihmiset haluavat vaikuttaa. Kysy, osallista – pyri vuorovaikutukseen. Mikäli olet lanseeraamassa uutta tuotetta vailla nimeä, voit heittää pallon asiakkaillesi. Anna katsojien ehdottaa uuden tuotteen nimeä julkaisun kommenttikenttään ja samalla anna heille mahdollisuus osallistua esimerkiksi arvontaan. Hauskaa!
Muista kuitenkin, että kaikki Facebookin yrityssivulla tekemäsi julkaisut eivät näy kaikille seuraajillesi. Seuraavaksi onkin siis syytä perehtyä Facebook-markkinointiin! Mitä se maksaa?
Haluatko, että Facebook yritystili sekä -yrityssivu huokuu ammattilaisen käsialaa? Kun kaikki on tehty alusta alkaen oikein, pääset suoraan kivojen juttujen äärelle: jakamaan yrityksesi tarinaa tekstein, kuvin ja videoin. Kubla tuntee Facebookin kuin omat taskunsa – älä siis epäröi pyytää apua ammattilaiselta!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.