Vaikuttajamarkkinointi oikeanlaisen vaikuttajan kanssa on tehokasta, sillä heidän suosituksiinsa luotetaan. Seuraajien ja vaikuttajan välillä on usein ystävyyssuhteen kaltainen side, jolloin vaikuttajan suositus tuntuu tärkeältä. Etenkin suuremman yleisön omaavat vaikuttajat nähdään jonkinlaisina julkkiksina – ja kuten maailman isoimpiakin staroja halutaan kopioida, tahtovat seuraajat kokeilla myös vaikuttajansa saappaita jalkoihinsa. Vaikuttajamarkkinointi on toimivaa ja sen toteuttaminen usein mukavaa! Kubla laittaa nyt jakoon neljä vinkkiä, jotka kannattaa lukaista läpi ajatuksen kanssa.
Vaikuttajamarkkinointi ei tarkoita ainoastaan vaikuttajan julkaisemaa Instagram-postausta, jota vastaan yritys on lähettänyt esimerkiksi tuotteitaan. Yhteistyön voi toteuttaa monella eri tapaa. Toteutustavoista kannattaa valita sellainen, joka tuo yrityksen tuotteita tai palveluita parhaassa valossa esiin ja sopii valitun vaikuttajan tapaan tuottaa sisältöä: vloggaaja kannattaa pitää videoiden parissa sen sijaan, että hänet laitettaisiin vieraskynäkirjoittajaksi yrityksen blogiin.
Vaikuttajamarkkinointi voidaan toteuttaa perinteisen tuote- tai palvelukokeilun lisäksi esimerkiksi niin, että vaikuttaja valjastetaan yrityksen mainoskasvoksi tai hänet otetaan mukaan tuotekehitysprosessiin. Myös affliate-yhteistyö, vaikuttajan anonyymina tuottama sisältö yrityksen kanaviin tai yrityksen some-tilin kaappaus tuo taatusti lisää vipinää! Vaikka nämä toteutustavat ovat hyväksi havaittuja, ei boksin sisällä tarvitse pysytellä – vain luovuus on rajana. Toki kannattaa muistaa Kuluttajaviranomaisen suositukset vaikuttajamarkkinointiin liittyen.
Vaikuttajamarkkinointi on vaikuttajan kanssa tehtyä markkinointia – tähän tehtävään on siis syytä valita sellainen vaikuttaja, jolla on yrityksen kanssa yhteneväisiä arvoja. Yrityksen ja vaikuttajan on kyettävä puhumaan samaa kieltä omissa kanavoissaan. Kubla jakaa muutaman vinkin siihen, millainen vaikuttaja kannattaa valita – valintaa ei tehdä pelkän seuraajamäärän perusteella. Nanovaikuttaja voi vaikuttaa tuhannen seuraajansa ostokäyttäytymiseen paremmin kuin makrovaikuttaja, jonka yleisö koostuu sadoista tuhansista seuraajista.
Jotta vaikuttajamarkkinointi voi olla tuloksellista, on vaikuttajan valinta siis koko prosessin tärkein vaihe. Selaa potentiaalisen vaikuttajaehdokkaan kanavat läpi ja pistä merkille, kuinka seuraajat kommunikoivat hänen kanssaan. Sitoutuneet seuraajat ovat huomattavasti tärkeämpiä yhteistyön kannalta kuin tyhjät numerot.
Seuraajat tunnistavat epäaidon sisällön. Nykyajan vaikuttajat koostuvat ammattilaisista, jotka tietävät sosiaalisen median työkalut ja kikat unohtamatta sitä, että he tuntevat seuraajansa ja tietävät, millainen viesti uppoaa heihin. Yhteistyölle kannattaa asettaa tietyt raamit: millaista sisältöä vaikuttajalta toivotaan ja milloin on vaikuttajan puolelta tulevan materiaalin alustava deadline. Vaikuttajamarkkinointi on kuitenkin tehokkainta silloin, kun vaikuttaja saa vapaat kädet tehdä juuri omanlaistaan sisältöä. Vapaus käyttää omaa luovuuttaan motivoi myös vaikuttajaa.
Tuloksekas vaikuttajamarkkinointi synnyttää myös pidemmälle kantavan suhteen yrityksen ja vaikuttajan välille. Älä tyydy vain lähettämään tuotetta tai antamaan palvelua, jonka jälkeen odotat vastapalvelua ja kun sen olet saanut, vaivut täyteen hiljaisuuteen. Kehu, kannusta ja kiitä!
Julkaisuista tykkääminen, niihin kommentoiminen ja muu kommunikointi kannattaa aloittaa myös jo hyvissä ajoin ennen yhteistyöehdotusta, jotta vaikuttaja huomaa yrityksesi ja ehtii luomaan kiinnostusta tuotetta tai palvelua kohtaan. Parhaiten vaikuttajamarkkinointi toimii silloin kun vaikuttaja on tarjonnastasi aidosti kiinnostunut!
Tänä päivänä kuluttajan ostopolku on usein melkoisen sokkeloinen. Kiinnostus pitää ensin herättää, tämän jälkeen sitä täytyy ylläpitää ja vielä viimeiseksi ostopäätökseen täytyy ajaa. Ostopolku pitää sisällään usein maksetun mainoksen, vaikuttajan tai ystävän suosituksen, houkuttimen kuten alennushinnan ja vielä kerran maksetun mainoksen. Vaikuttajamarkkinointi on tärkeä osa tätä ostopolkua, mutta välttämättä yksinään riitä ostopäätöksen tekemiseen.
Vaikuttajan luoma yhteistyösisältö säilyy hänen kanavallaan, jolloin sitä kautta osto voi tulla vasta tulevaisuudessa uuden seuraajan selaillessa aikaisempia julkaisuja. Jos vaikuttaja todella pitää tuotteesta tai palvelusta, saattaa hän mainita sen vielä yhteistyön päätyttyäkin kanavallaan täysin omasta tahdostaan. Juuri tällaiseen yhteistyöhön kannattaa pyrkiä – parhaimmillaan vaikuttajamarkkinointi on lähes tuttavallista kumppanuutta.
Kaikki lähtee liikkeelle strategiasta, jota seuraa yhteistyön toteuttaminen ja sen tuloksien mittaaminen. Vaikuttajamarkkinointi on tehokasta markkinointia – mieti siis tavoite, kohderyhmä ja tavat, joilla tuloksiin pääsemistä mitataan. Vaikuttajamarkkinointi ei toimi ilman oikeanlaista vaikuttajaa, sopivaa kohderyhmää ja saumatonta kommunikointia. Kun kaikki palikat on kasattu alusta alkaen oikein, ei runkoon pääse syntymään koloja, jotka saisivat koko pakan hajoamaan. Onnistunut vaikuttajamarkkinointi voi olla yrityksellesi lottovoitto!
Tarvitsetko apua markkinoinnissa? Kubla jeesaa ilomielin! Ota yhteyttä täältä ja katsotaan, sopiiko seuraavaksi askeleeksi strateginen vaikuttajamarkkinointi vai toimisiko esimerkiksi tehokas Google-kampanja tähän väliin paremmin.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.