Otsikkoon vastaten, tavallaan kyllä. Mikään pakkohan ei ole ymmärtää mitään mistään, mutta perustietämys helpottaa somessa touhuamista. Algoritmit kuuluvat digitaalisen maailman työkalupakkiin aivan kuten ruuvimeisseli oman elämänsä talonmiehen varustukseen.
Algoritmit ovat kuitenkin tavallisen tallaajan silmissä melkoinen sotku, jota ei voi ymmärtää täysin. Koodinpätkäpuolelle ei tarvitse päästä, kunhan ymmärtää hieman sitä, kuinka algoritmit vaikuttavat omaan tekemiseen. Eivät tekniikkapuolenkaan ihmiset kaikkea tästä aiheesta tiedä, sillä algoritmit voivat olla osa liikesalaisuutta.
Kun algoritmien toimintaa ymmärtää edes himpun verran, on oman yrityksen sosiaalisen median kanavat helpompi saada loistamaan!
Algoritmit ovat saaneet tehtäväkseen relevantin sisällön tarjoamisen. Miksi? Relevantti sisältö kiinnostaa ihmisiä ja saa heidät pörräämään sisällön parissa – esimerkiksi Facebookin algoritmit eivät näytä kaikille kaikkea, vaan Matti näkee sellaisia julkaisuja, joita Jutta ei. Tämä yksinkertaisesti sen takia, että Juttaa ei kiinnosta autovideot samalla tavalla kuin Mattia. Jos Jutta näkisi jatkuvasti epärelevanttia sisältöä, tuskin hän viettäisi tunteja sovelluksen parissa. Facebook muiden sovellusten tapaan haluaa pitää kävijänsä tiukasti otteessaan.
Tietokone ajattelee järjen sijaan datalla. Algoritmit syöttävät tietokoneelle dataa käyttäjien käyttäytymisen pohjalta. Algoritmit ovat miljoonien rivien mittaisia listoja, joita tietokone seuraa orjallisesti tunnistamatta virheellisiä komentoja – tietokone ei analysoi saamaansa tietoa itse, vaan algoritmit päättävät tietokoneen puolesta.
Ajatus voi olla pelottava tai innostava. Algoritmit oppivat ajattelemaan, mutta eivät kykene prosessoimaan ajatuksia samalla tavalla kuin ihmiset. Google tunnistaa algoritmeillään valokuvista kissat sekä peliohjelma voi pelata itseään vastaan voittaen kaikki ihmiset ja muut koneet. On sanomattakin selvää, että algoritmit ovat äärettömän monimutkaisia.
Algoritmit oppivat ihmisten käyttäytymisen ja saamansa tiedon pohjalta. Oppiminen voi vaatia miljoonia kuvia, joiden avulla esimerkiksi Googlen tapauksessa algoritmit oppivat tunnistamaan kuvista kissat. AlphaGo Zero oppi vähän yli kuukaudessa voittamaan omassa pelissään kaikki, jotka sitä vastaan uskaltautuivat asettumaan. Oppimista tapahtuu koko ajan, eikä tahti ole hidastumassa.
Kehittyneet algoritmit ovat myös oppineet ohjaamaan käyttäjää toimimaan algoritmin oletusten mukaisesti. Algoritmit olettavat asioita ja jos käyttäjä esimerkiksi julkaisee julkaisun, joka ei vastaa näitä oletuksia, saattaa se näyttää julkaisua vain niille henkilöille, joiden olettaa olevan eri mieltä julkaisun sisällön kanssa.
Tällöin käyttäjä helposti luopuu tämän kaltaisen sisällön tuottamisesta ja julkaisee jatkossa sellaista sisältöä, joka on algoritmien oletusten mukaista. Algoritmit voivat siis pyrkiä näinkin radikaalisti vaikuttamaan siihen, millaista sisältöä jaat.
Ainoa asia, josta sinun tulee algoritmien maailmassa ymmärtää, on niiden vaikutus sosiaaliseen mediaan. Eli siis kyllä, algoritmit vaikuttavat myös sinuun ja siihen, kuinka julkaisusi pärjäävät tuhansien muiden joukossa. Facebookin ja Instagramin algoritmit eroavat toisistaan, mutta muutamat pääpiirteet vaikuttavat kummassakin.
Ensinnäkin, algoritmit tarkastelevat julkaisujesi toimivuutta. Ei siis ole perätön huhu, että ensimmäiset tunnit ratkaisevat: mitä paremmin sisältösi saa huomiota heti alkuun, sitä enemmän algoritmit antavat julkaisulle näkyvyyttä nostaen kattavuutta. On siis tärkeää olla perillä siitä, milloin seuraajasi ovat ruutujensa äärellä – julkaisuajankohdalla on suuri merkitys.
Algoritmit arvostavat uutta ja laadukasta sisältöä. Ne priorisoivat julkaisut sen mukaan, kuinka niihin on sitouduttu ja milloin ne on julkaistu. Epäaktiivisen käyttäjän harvinaiset päivitykset näkyvät huonommin kuin sellaisen, joka panostaa sisältöönsä ja tuottaa sitä aktiivisesti. Ota siis asiaksesi säännöllinen sisällön tuottaminen, mikäli tahdot näkyä seuraajiesi syötteessä.
Loppuuko kädet kesken? Kubla auttaa some-tilien kanssa tehostaen aktiivisuutta ja parantaen sisällön laatua. Suunnitelmallinen sisällöntuotanto saa algoritmit rakastumaan!
Pyydä apua Kublalta!Vuorovaikutus on the thing tässäkin. Algoritmit rakastavat niitä asioita, joista käyttäjät pitävät. Algoritmit eivät näe kävijöiden ilmeitä tai kuule heidän kehujaan suosikkitileistään, vaan yrittävät ymmärtää käyttäjiä heidän käyttäytymisensä perusteella.
Kun saat seuraajat vuorovaikutukseen kanssasi – esimerkiksi jättämään tykkäyksen tai kommentin julkaisuusi, riemastuvat algoritmit löydöksestään ja uskovat julkaisun olevan hyvä. Jotta sovellukset saavat pidettyä käyttäjät sisällön parissa, etsivät algoritmit vain näitä hyviä julkaisuja, joita sitten rinta rottingilla näyttävät muillekin.
Algoritmit kannattaa huomioida somettaessa, muutoin lopputulos voi olla kömpelö. Kubla somettaa algoritmeja huomioiden ja pysyen ajan tasalla muutoksissa – sovellukset vaihtavat algoritmejään samaan tahtiin kuin sinä sukkia!
Mikäli ulkoistat yrityksesi sosiaalisen median hallintaa, valitse tueksesi sellainen kumppani, joka tuo kanavasi esiin oikealle kohderyhmälle algoritmit huomioiden. Yksi hyvä ehdokas on digitaalisen markkinoinnin ammattilaisista koostuva Kubla, joka tuntee somen kuin omat taskunsa. Ota meihin yhteyttä jo tänään!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.