Bounce rate on sivuston välitön poistumisprosentti. Bounce rate tarkoittaa osuutta niistä kävijöistä, jotka saapuvat sivustolle poistuen sieltä heti ensimmäisen sivun tarkasteltuaan. Bounssaavat kävijät saattavat silmäillä läpi esimerkiksi etusivun, mutta jättävät muut sivut tutkimatta. Syytä nopealle poistumiselle kannattaa kaivaa, vaikka Bounce rate ei yksinään kerro koko totuutta.
Välitöntä poistumisprosenttia voi seurata helposti Google Analytics -työkalulla. Seuranta kuitenkin edellyttää sen, että jokaiselle sivuston sivulle on asennettu seurantakoodi, josta Google kerää Analyticsissa esittämänsä tiedon. Tarvitsetko apua asentamisen kanssa? Kubla auttaa ilomielin!
Bounce rate kertoo siitä, kuinka kävijät selaavat sivustoasi: poistuvatko he suoraan käytyään läpi esimerkiksi etusivun vai klikkaavatko he tiensä seuraavalle sivulle?
Korkea Bounce rate on monille merkki siitä, että kävijät eivät löydä etsimäänsä. Toki se voi tarkoittaa sitäkin, mutta korkeasta lukemasta ei ole syytä masentua samalta istumalta. Kun Bounce rate pomppaa korkealle, kannattaa selvittää miksi kävijät poistuvat sivustolta nopeasti. Syynä voi olla se, että sivu on vaikea käyttää mobiililaitteella tai sitten tieto yksinkertaisesti vain löytyy helposti.
Jos koko sivustollasi on 10 000 käyntiä, joista 3 000 bounssaa pois ensimmäisen sivun jälkeen, on sivustosi Bounce rate 30 %. Jokin sivustollasi mättää, mikäli Bounce rate ylittää 50 % tai alittaa 20 %. Bounce rate kasvaa muun muassa kävijän painaessa takaisin -nappia, kirjoittaessa uuden osoitteen selaimen osoiteikkunaan tai sulkiessa välilehden.
Pyydä apua Kublalta!Esimerkiksi verkkokaupan on syytä ottaa tähtäimeen matala Bounce rate, kun taas vaikkapa brändisivu saa liidellä korkeammalla. Normaalisti Bounce rate pyörii välillä 26-70 % – jos saat verkkokauppiaana luvun jämähtämään välille 26-40 %, ansaitset taputuksen olkapäälle. Hienoa työtä, jatka samaan malliin! Mikäli kuitenkin vielä kieput korkeammissa lukemissa, lue seuraavat vinkit läpi ajatuksen kanssa. Kubla on koonnut viisi niksiä sinulle, kun tavoitteenasi on matalampi Bounce rate.
Kun sisältö on kiinnostavaa jo etusivulla, saa se kävijän ohjautumaan myös muiden sivujen pariin. Puhutteleva otsikointi, katseen vangitsevat kuvat ja helppolukuinen teksti pitää kävijän sisällön kimpussa pidempään. Jos sivuston visuaalinen ilme on suorastaan karmaiseva, teksteistä huokuu epäselvyys ja kuvat latautuvat laittoman hitaasti, on sivuston Bounce rate taatusti päätähuimaavan korkea.
Tänä päivänä sivuston mobiilioptimointi on yksi tärkeimmistä tehtävistä. Kun suurin osa kuluttajista tekee hakunsa mielenkiintoisesta tuotteesta tai palvelusta puhelimella, täytyy verkkosivuston vastata tähän kasvavaan tarpeeseen, eli olla responsiivinen. Jos mobiililaitetta käytettäessä sivuston kuvista rajautuu puolet pois, tekstiä ei näe lukea ja painikkeisiin ei osu yrittämälläkään, voit vaan kuvitella, kuinka moni näistä mobiilikäyttäjistä jää tutkimaan sivuston sisältöä – ei varmasti yksikään.
Löytyyhän verkkosivustoltasi selkeät CTA:t? CTA eli auki avattuna Call To Action on kehote, joka ohjaa kävijää toimimaan. Haluttu toiminta voi olla esimerkiksi tuotteen siirtäminen ostoskoriin, seuraavalle sivulle siirtyminen tai yhteydenottopyynnön jättäminen.
Jos sivustoltasi uupuu kehotteet, ei kävijä välttämättä tee mitään. Potentiaaliset asiakkaat eivät kuluta aikaansa pyörien sivustollasi etsien puhelinnumeroasi, vaan heidät täytyy selkeästi ohjata sen luo. Mikäli kävijän tavoite on ainoastaan löytää puhelinnumerosi, voi hän mahdollisesti klikata itsensä suoraan Googlesta yhteystietosivulle, jolloin Bounce rate on korkeampi. Tässä tapauksessa korkea Bounce rate ei tarkoita kökköä sisältöä vaan sitä, että kävijän etsimä tieto oli käden ulottuvilla.
Tiedät tasan itsekin sen, että hitaasti latautuvat sivut saavat klikkaamaan muualle. Jos sivun latautumiseen menee puoli päivää ja kuvien latautumiseen toinen puoli päivää, on Bounce rate takuuvarmasti korkea – kävijät kun eivät jaksa odottaa hidasta sivustoa sekuntiakaan. Eikä heidän tarvitsekaan, sillä nopeasti latautuvia sivustoja löytyy muilta palveluntarjoajilta. Sivuston hidas latautuminen vie siis asiakkaasi ja Bounce raten pomppaamaan pilviin.
Meta-tiedot koostuvat otsakkeesta, kuvauksesta sekä avainsanoista. Näistä kävijöille näkyvä otsake ja kuvaus kannattaa määritellä tarkasti, kun taas avainsanat ovat huomattavasti vähemmässä arvossa. Jotta Bounce rate pysyy matalana, on meta-tietojen syytä noudattaa sivuston aihetta: jos sivustosi käsittelee koiran hoitoa, mutta meta-tiedot puhuvat virheellisesti kissan hoidosta, nousee Bounce rate tietysti korkeisiin lukemiin. Kävijät eivät saa sivustoltasi sitä, mitä tulivat sieltä hakemaan ja tekevät saman tien U-käännöksen nostaen Bounce ratea.
Bounce rate on yksi verkkosivun tai -kaupan toimivuudesta kertova tekijä, joka vaikuttaa myös näkyvyyteen hakutuloksissa. Mikäli lukemat ovat huonossa jamassa, kutsu Kubla apuun. Soita meille myös silloin, kun et tiedä mistä luvut löytyvät tai miten niitä kannattaa tulkita. Kubla virittää verkkosivusi huippukuntoon – pian Bounce rate on luku, jota ihastella.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.