ABM voi tavoittaa asiakkaita, jotka eivät vielä edes tunnista tarvettaan tai osaa etsiä ratkaisua ongelmaansa. ABM on tapa kohdentaa markkinointiviesti sellaiselle kohdeyritykselle tai -asiakkaalle, joka tietoisesti tai tietämättään tarvitsee yrityksesi tuotteen tai palvelun. Tämän markkinointimuodon ansiosta viesti menee helpommin perille myös niille, joilta suurelle yleisölle kohdennettu markkinointiviesti suhahtaisi ohi kuin raketti.
Kyse on markkinoinnin työkaluja enemmän filosofiasta. Sen sijaan, että kohdentaisit markkinointiviestin isolle yleisölle, valitset itse ne asiakkaat, joille personoitu viesti kohdennetaan.
ABM tarkoittaa markkinoinnin muotoa, jossa päätetään useimmiten 30-100 lähestyttävää kohdeyritystä, joita tämän jälkeen lähdetään strategisesti tavoittelemaan asiakkaiksi. Kohdeyritysten valitseminen on tärkein vaihe – tässä vaiheessa onnistumiseen tarvitaan ymmärrystä oman tuotteen tai palvelun sopivuudesta organisaatiotasolla. Tärkeää on myös miettiä sitä, minkälaisen yrityksen kanssa halutaan tehdä pitkäaikaista yhteistyötä? ABM vaatii pitkäjänteistä personoidun viestin kohdentamista, jonka tukena toimii alusta loppuun asti huolellisesti aivoriihattu strategia.
ABM voi olla käytännössä myös pieniä tekoja: sähköpostiviestin allekirjoituksen personoiminen, sähköpostikampanjan kohdentaminen yritykselle tai sen päättäjälle ja asiakastyytyväisyyden vaaliminen. Lue Kyblan blogista miten asiakastyytyväisyys saadaan kasvuun!
Pyydä apua Kublalta!Vaikka ABM on aikaa vievä markkinoinnin muoto, on se oikein tehtynä myös tuloksekasta sekä kustannustehokasta.
Silmäile seuraavaksi läpi kolme syytä, miksi ABM on niin tehokas tapa tehdä markkinointia:
Kohdeyrityksen onnistunut määrittäminen ja strateginen lähestyminen saa taatusti kolikot kilahtelemaan kassaan ja setelit vilisemään silmissä. ABM:n tavoitteena on löytää ne yritykset, joille tuotteesi tai palvelusi on heidän aikansa arvoinen. Parhaimmat kaupat syntyy kohdeyrityksiltä, jotka ovat vastaanottaneet sinulta personoitua viestintää heille sopivasta tuotteesta tai palvelusta.
ABM kohdistaa markkinointiviestin kohdeyrityksen päätösvaltaisille henkilöille, jolloin markkinointibudjetista säästyy iso siivu – isomman yleisön tavoittaminen vaatii tietenkin aina enemmän sijoitettuja euroja kuin kohdeyrityksen muutaman henkilön tavoittaminen.
ROI (Return On Investment) kertoo sijoitetun pääoman tuottoasteen. Korkea ROI on tavoiteltava asia, johon ABM onnistuu tähtäämään. Alterra Groupin tekemä tutkimus osoitti, että lähes kaikki (97 %) markkinoijista saavutti korkeamman markkinoinnin ROI:n kuin millään muulla strategialla. Kiitos ja kunnia tästä kuuluu tehokkaalle markkinointimuodolle, joka kantaa nimeä Account-Based Marketing eli ABM. Korkeampi ROI on musiikkia kenen tahansa markkinoijan korville! ROI ei kuitenkaan pääse huippuunsa, mikäli tuote tai palvelu ei sovi valitulle kohdeyritykselle. Ole siis tarkkana valintaa tehdessäsi.
Lue myös: Suoramarkkinointi on tehokasta, ja tästä kertoo muun muassa loistava ROI
Toimiakseen tehokkaasti ABM vaatii tiivistä yhteistyötä kahdelta osastolta: markkinointi- ja myyntitiimiltä. Näiden kahden tiimin yhteistyö kasvattaa myös asiantuntijakuvaa asiakasyrityksen silmissä – kun kaikki puhuvat samaa kieltä ja viesti on kohdeyritykselle personoitua molemmilta osastoilta, syntyy kuva yhtenäisestä ja asiansa osaavasta yrityksestä, jonka kanssa kohdeyritys haluaa tehdä yhteistyötä. Molemmat tiimit pohtivat sitä, kuinka kohdeyritys saadaan potentiaalisesta asiakkaasta maksavaksi sellaiseksi. Osastojen yhteiset tavoitteet helpottavat niihin pääsemistä.
Pieni budjetti? Ei hätää! ABM on kustannustehokas tapa tehdä markkinointia, joka sopii kuin nenä päähän myös pienemmille yrityksille ja yksinyrittäjille. Oikein tehtynä ABM vauhdittaa takuulla matkaasi kohti menestystä! Aiheeseen on kuitenkin syytä syventyä, jotta kampanjointi osuu kerrasta oikeaan rakoon tavoittaen tuotteestasi tai palvelustasi kiinnostuneen kohdeyrityksen tai -asiakkaan. Etkö tiedä, mistä aloittaa? Kubla jeesaa! Ota yhteyttä jo tänään.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.