Aloitetaan pohjustuksella Linkedin mainontaan eli ennen kuin mietimme kuinka Linkedin mainontaa mitataan täytyy meidän tietää mitä Linkedin mainonta on. Mainonnasta on kyse silloin kun me maksetaan näkyvyydestä ja tässä tapauksessa siis Linkedinissä.
Linkedinistä löytyy paljon hyviä mainonnan mahdollisuuksia joihin emme kuitenkaan paneudu tässä tekstissä. Jos ne kiinnostavat niin blogistamme löytyy kyllä hyvää sisältöä niidenkin haltuunottoon.
Tämä voi tuntua hieman tyhmältä väliotsikolta, mutta yllättävän usein törmätään tilanteisiin, joissa mainontaa ei mitata ollenkaan. Mielestäni mainontaa tulisi aina mitata, se mitä mittaustuloksilla tehdään on sitten jokaisen oma asia.
Tässä suhteessa ei Linkkari eroa millään tavalla muusta mainonnasta. Pitää vain miettiä kuinka Linkedin mainontaa mitataan. Mitataanko kuten kaikkea muutakin vai mietitäänkö erilaista lähestymiskulmaa?
Ensimmäinen askel kun mietitään kuinka Linkedin mainontaa mitataan on tavoitteiden asettaminen. Erilaiset tavoitteet asettavat myös mittaamiselle erilaiset vaatimukset. Esimerkiksi liidihankintaa on hyvä seurata verkkosivulla tapahtuvina yhteydenottoina, kun taas brändimainontaa kannattaa seurata mainonnan näkyvyyden mittareilla. Kun tavoitteet ja mittarit asetetaan heti alusta alkaen on mainonnan suunnittelu helpompaa, voimme valita parhaiten palvelevat mainoskanavat, tehdä tavoitteita tukevia mainoskampanjoita sekä valita oikeat mittarit mainonnan seuraamiseen.
Kun tiedämme mitä haluamme saavuttaa mainonnalla, otamme käyttöön sitä tukevat mittarit. Saatuamme tavoitteet ja mittarit sovitettua yhteen on helppo nähdä kuinka Linkedin mainontaa mitataan. Analysoimme mittareiden avulla mitkä toimenpiteet toimivat ja viemme mainontaa siihen suuntaan, mistä saamme parasta tulosta.
Haluatko aloittaa LinkedIn-markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä sosiaalisessa mediassa? Autamme mielellämme!
Linkedin tarjoaa lukuisia mittausvaihtoehtoja ja niiden avulla saa helposti yleiskäsityksen kuinka Linkedin mainontaa mitataan. Kuten edellä todettiin mainonnan tavoitteet vaikuttavat siihen mitä mittareita haluamme ensisijaisesti tarkastella.
Seuraavaksi käymme eri mittareita läpi ja kerromme milloin kyseistä mittaria kannattaa erityisesti tarkkailla. Nämä eivät tietenkään ole ehdottomia sääntöjä, mutta yleistyksiä sen pohjalta mitä vuosien kokemus on opettanut. Näillä vinkeillä on siis hyvä lähteä liikkeelle, mutta muistakaa testailla, analysoida ja kehittää.
Aloitetaan näkyvyydestä eli kuinka monta kertaa mainoksesi on näkynyt. Tämä on hyvin yksinkertainen mittari, se kertoo kuinka monta kertaa mainoksesi on näkynyt. Kun halutaan tehdä esimerkiksi brändimainontaa on tämä yksi tärkeimmistä mittareista siihen kuinka Linkedin mainontaa mitataan.
Brändimainonnan tarkoituksena on saavuttaa mahdollisimman paljon ihmisiä, tietenkin tarkkaan mietitystä kohderyhmästä. Muiden mittareiden avulla voidaan tarkkailla missä kohderyhmässä ja millaisilla mainoksilla näkyvyydestä saadaan eniten kiinnostusta.
Klikkaukset ovat erittäin tärkeitä ja tuovat tärkeää tietoa siihen kuinka Linkedin mainontaa mitataan. Klikkauksella tarkoitetaan joko mainoksen klikkausta tai linkkiklikkausta. Monesti mainonnan tavoitteena onkin saada mahdollisimman paljon klikkauksia.
Mainostyypistä ja tavoitteista riippuen klikkauksia voidaan ohjata joko itse mainokseen tai sitten mainoksessa olevaan linkkiin. Kun esimerkiksi haemme konversioita nettisivuilta niin silloin yleensä optimoidaan linkkiklikkaukseen. Itse mainokseen haetut klikit toimivat esimerkiksi brändimainonnassa.
Se millaisiin klikkeihin käyttäjiä ohjataan riippuu myös siitä missä kohtaa myyntisuppiloa kohderyhmä on. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että mitä pidemmällä funnelissa ollaan sitä “isompia” klikkejä käyttäjältä haetaan.
Klikkauksiin liittyy oleellisesti klikkaushinta ja klikkausprosentti, aloitetaan hinnasta. Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa kokonaiskuvan ymmärtämisestä kuinka Linkedin mainontaa mitataan. Monesti tuijotamme klikkihintaa ja mietimme, että mitä pienempi niin sen parempi. Osittain tämä onkin totta, mutta meidän pitää myös miettiä klikkaajien laatua. Jos hinta on alhainen, mutta laatu heikkoa niin voi olla, että mainonta ei ole tehokasta. Vastaavasti vaikka klikkihinta olisi korkea, mutta klikkaukset johtavat suurella prosentilla kauppaan ei meidän kannata murehtia niin paljoa siitä, että klikit ovat kalliita.
Klikkausprosentti puolestaan kertoo meille mainosten laadusta. Mainosten toimivuudella on tärkeä rooli kun pohdimme kuinka Linkedin mainontaa mitataan. Mitä suurempi klikkiprosentti mainoksellamme on sen paremmin se toimii eli sas ihmiset kiinnostumaan. Tässä kohtaa, kuten monesti muulloinkin, on hyvä suorittaa testausta vaikkapa kahden samankaltaisen mainoksen välillä. Laitetaan mainoksiin samat kuvat, mutta esimerkiksi hieman erilainen teksti, näin saamme arvokasta informaatiota siitä millainen viestikulma saa asiakkaamme toimimaan.
Sitoutumisella tarkoitetaan sitä, että käyttäjä sitoutuu jollain tavoin mainokseen. Se voi tarkoittaa vaikka mainoksesta tykkäämistä, sen kommentoimista tai jakamista. Sitoutumisten seuraaminen auttaa meitä kehittämään mainoksia sekä kohdennuksia. Mitä enemmän käyttäjät sitoutuvat sen paremmin mainoksemme jäävät ihmisten mieliin.
Aina käyttäjät eivät halua klikata mainosta, mutta ovat kiinnostuneita siitä. Esimerkiksi videoiden kohdalla ihmiset monesti katsovat videon mutta eivät kuitenkaan klikkaa linkkiä. Sitoutumiset ovat siis yksi tärkeä palikka siinä kuinka Linkedin mainontaa mitataan.
LinkedIn Insight -tagi on sivustolle asennettava koodinpätkä, jonka avulla on mahdollista asettaa verkkosivustolta tavoitteita seurantaan mainonnan tueksi. Insight -tagin avulla voi esimerkiksi tarkastella mainonnan tuomia yhteydenottoja ja avainsivujen katseluita. Se mahdollistaa myös verkkosivuvierailijoihin perustuvien yleisöjen rakentamisen ja käyttämisen mainonnassa.
Kuten mainonnassa aina niin myös Linkkarissa mainontaa kannattaa mitata. Tämän tekstin tarkoitus olikin antaa pientä pohjatietoa siihen kuinka Linkedin mainontaa mitataan. Mittaaminen pitää olla osa tekemistä ja oikein tehtynä se auttaa parantamaan huomattavasti mainonnan tehoa. Kannattaa siis testailla rohkeasti erilaisia mainoksia ja kohdennuksia, sitten optimoida saatujen tulosten perusteella.
Meiltä Kublalaisilta voi aina kysellä vinkkejä siihen kuinka Linkedin mainontaa mitataan, me tykkäämme sparrata. Olkaa siis meihin rohkeasti yhteydessä, jos Linkedin mainonta kiinnostaa ja laittakaa vaikka Connectia Linkkarissa 😉
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.