LinkedIn jatkaa vuosittain kasvuaan yritysten kanavana saada myyjilleen uusia kuumia liidejä. Tämä on kuitenkin yleisesti suurimmaksi osaksi aktiivisten myyjien tekemää työtä yrityksensä eduksi ja asiantuntijuuden nostamista sosiaalisen median kanavissa. Mikäli olet jo aloittanut aktiivisen “postailun” ja potentiaalisten asiakkaiden kontaktoinnin somessa niin olet jo askeleen muita edellä kun tavoitteena on löytää liidejä LinkedInista!
Miten saat liidejä LinkedInista?
Myyjän työkaluna LinkedIn on parhaimmillaan todella tehokas työkalu tavoittaa potentiaalisimmat asiakkaat ja sopia tapaamisia. Pidämme jatkuvasti koulutuksia yritysten henkilöstölle some-aktiivisuuden ja liidien hankinnan aloittamiseen LinkedInissa ja Facebookissa. Pyrin tiivistämään alle tärkeimpiä askeleita liidien hankinnan aloittamiseen.
1. Ota LinkedIn päivittäiseen käyttöön
Et voi saada tuloksia mikäli kirjaudut LinkedIniin kerran kuukaudessa tai kerran viikossa. Mikäli haluat liidejä somesta niin aktivoidu ja ala käyttämään tätä uudehkoa myynnin kanavaa päivittäin ja pidä myös ystäviisi yhteyttä LinkedInissa.
2. Prospektoi huolella
Pelkkä aktiivisuus ei tuo liidejä LinkedInista vaan mieti tarkasti mikä on kohderyhmäsi. Aivan kuten perinteisessäkin myynnissä olet miettinyt parhaat asiakkaasi ja kontaktoit heitä niin käytä samaa kohderyhmääsi myös LinkedInissa. Älä siis tyydy vain postauksiin ja viestittelyyn satunnaisten ihmisten kanssa vaan keskitä voimasi potentiaalisimpiin asiakkaisiisi.
3. Aseta tavoitteet
Mieti tavoitteet myyntityöllesi LinkedInissa ja seuraa tavoitteisiisi pääsemistä. Aivan kuten esimerkiksi puhelinmyynnissä seurattavia asioita ovat muun muassa:
- Soitot
- Tavoitetut asiakkaat
- Tarjoukset
- Kaupat
Niin vastaavia seurattavia asioita LinkedInissa ovat muun muassa:
- Lähetetyt viestit
- Saadut vastaukset/käydyt keskustelut
- Sovitut tapaamiset (livenä tai etänä)
- Tarjoukset
- Kaupat
Vaikka kyseessä on uudehko myynnin kanava niin myyntityö on silti perinteistä aivan kuten kaikissa muissakin käyttämissäsi kanavissa. Nyt kirjaudut sähköpostin tai tapahtuman sijaan LinkedIniin ja aloitat täysin perinteisillä tavoilla asiakkaiden tavoittelun kotisohvaltasi ja alat nauttimaan saaduista tuloksista!
Kiinnostaako LinkedIn-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä tekemisestä?
Lue tarkemmin LinkedIn-mainonnan palvelustamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
4. Osallista työkaveri ja järjestä esimerkiksi kilpailu (eli tee myynnistä hauskaa)
LinkedIn on tullut jäädäkseen ja myyjän on hyvä ottaa tämä työkalu käyttöönsä välittömästi. Kilpailu kovenee jatkuvasti ja jokainen menetetty kuukausi antaa muille etumatkaa. Aloita siis tänään ja kysy muitakin tiimisi jäseniä mukaan sopikaa ensimmäiseksi tavoitteeksi/kisaksi esimerkiksi sovitut tapaamiset LinkedInin kautta. Tee tästä hauskaa ja pääset nopeammin tuloksiin ja olet toimialasi suunnannäyttäjä.
5. Mittaa viikottain
Mittaa LinkedInista saatuja tuloksia vähintään viikottain mutta mieluimmin jopa päivittäin. Aivan kuten perinteisessä myynnissä niin aktiivisuutta tarvitaan tässäkin kanavassa ja potentiaaliset asiakkaat odottavat vastaustasi omiin viesteihinsä aivan kuten sähköposteihinsa vaikka kyse onkin uudesta kanavasta.
Seuraa siis näitä asioita vähintään viikottain:
- Lähetetyt viestit
- Saadut vastaukset/käydyt keskustelut
- Sovitut tapaamiset (livenä tai etänä)
- Tarjoukset
- Kaupat
6. Raportoi johdolle saamistasi tuloksista tästä uudesta kanavasta
Ole avoin saamistasi tuloksista ja käy aktiivista keskustelua tiimisi kanssa tekemistäsi myyntiponnisteluista ja ota aihe puheeksi viikoittain myös myyntipalavereissa. Ennen kuin huomaatkaan olet valjastanut LinkedInin myyntiin ja saat mitattavia tuloksia avaamistasi keskusteluista.
7. Kouluta muita eli jaa onnistumisesi rohkeasti
Saatujen tulosten perusteella kokemustemme mukaan LinkedInin myyntiosaamisella on jatkuvasti suurempi kysyntä ja liidihankinnasta halutaan kasvavissa määrin koulutuksia niin yrityksessä sisäisesti kuin myös ostopalveluina. Kun hallitset LinkedInin salat niin myös oma osaamisesi on arvostetumpaa koko toimialalla ja potentiaaliset työnantajat arvostavat osaamistasi miettiessäsi seuraavan työnantajan valintaa.
Sopiiko liidihankinta LinkedInista kaikille?
Liidihankinta sopii jokaiselle myös LinkedInissa. Voit valita rohkeasti oman tapasi lähestyä ja tuoda itseäsi sekä osaamistasi esille LinkedInissa. Valitse itsellesi sopivin tapa viestiä:
- Videot
- Oma päiväkirja (et uskokaan miten kiinnostavaa potentiaalisten asiakkaiden mielestä on myyjän päivä)
- Vinkit asiakkaille
- Tuote-esittelyt
- yms.
- Blogit
- Postaukset
- Artikkelien jakamiset
Sinun ei siis tarvitse olla luontainen YouTubettaja tai tehdä videoita itsestäsi vaan voit valita sopivan tavan kuten blogien kirjoittamisen tai jättää jopa postaukset tekemättä ja keskittyä vain asiakkaiden henkilökohtaiseen kontaktointiin ja prospektointiin.
Kuinka nopeasti voit saada liidejä LinkedInista?
LinkedInistä liidien hankinta voi toimia jopa nopeammin kuin perinteiseissä kanavissa puhelinmyynnillä tai tapahtumissa potentiaalisten asiakkaiden tapaamisessa. On myös luontevampaa sopia etätapaamisia LinkedInin välityksellä koska asiakkaasi on valmiiksi tietokoneellaan ja näin otollisessa tilanteessa ottamaan kanssasi puhelun lisäksi videoyhteyden jolloin voit suoraan esitellä yrityksesi lisäksi palveluasi ja mahdollisesti jopa clousata kaupan samalta istumalta. Myös maksetulla mainonnalla on mahdollista vauhdittaa liidihankinta LinkedInista.
Miten saat liidihankinnan käyntiin LinkedInissa?
Mikäli et vielä tiedä kuinka aloittaa liidien hankinnan LinkedInissa niin ota rohkeasti yhteyttä ja annamme vinkit ensimmäisten steppien ottamiseen. Järjestämme myös koulutuksia jossa saat suoraan asiantuntijoidemme avun postausten, prospektoinnin ja kontaktoinnin aloittamiseen yhdessä. Kysy siis rohkeasti lisää!
Ota yhteyttä!