Tässä artikkelissa puhumme hakukonemainonnasta Googlen hakukoneessa. Kyseessä on siis maksettu mainonta jota hallinnoidaan Google Ads -tilin kautta. Tilin perustaminen on täysin ilmaista mutta mainonnasta eli mainostesi klikkauksista maksat tilille määrittelemäsi budjetin mukaisesti.
Google Ads -mainonnalla on mahdollista saada hyviä tuloksia kohtuullisella taloudellisella panostuksella. On kuitenkin myös mahdollista, että tulokset eivät vastaa mainontaan panostamaasi määrää eli tuottosuhde jää heikoksi. Käydään siis läpi mistä Google Ads -mainonnan hinta muodostuu.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Aloitetaan tarkastelemalla Google Ads -mainoksia. Kun Google Ads -tili on olemassa ja avainsanat sekä kampanjarakenne suunniteltuna voidaan alkaa rakentaa mainoksia. Ensin valitaan avainsana. Avainsanalla halutaan tavoittaa kohderyhmä eli ne ihmiset jotka etsivät tarjottavia tuotteita tai palveluita Googlen hakukoneesta.
Kun sopiva avainsana on mietitty kirjoitetaan avainsanalle mainos. Mainoksen tulee houkutella klikkaamaan eli se sisältää kiinnostavaa ja relevanttia tietoa. Mainoksessa on CTA (call-to-action) eli kehote klikata mainosta ja sitä kautta siirtyä halutulle laskeutumissivulle. Hyviä kehotteita ovat esimerkiksi ”Tutustu meihin” tai ”Pyydä tarjous”. Laskeutumissivulla (puhekielellä ländärillä) tulee olla mainoksen lupaamaa sisältöä: jos mainostetaan palvelua A ei laskeutumissivulla puhuta palvelusta B. Kun sisältö on linjassa mainoksen kanssa ja puhuttelee kävijää on myös suurempi todennäköisyys sille, että kävijä eli potentiaalinen asiakas viihtyy sivustolla pidempään ja lopuksi esimerkiksi jättää yhteystietonsa eli suorittaa toivotun toimenpiteen.
Lue blogistamme millainen on tehokas Google Ads -hakusanamainos.
Palataan takaisin avainsanoihin. Hyvän käyttäjäkokemuksen lisäksi Google arvostaa sitä, että mainokset ohjaavat relevanteille sivuille. Tämän takia laskeutumissivulta tulisi löytyä sama avainsana joka on mainoksen kautta alun perin ohjannut kävijän sivulle. Miksi tällä kaikella on merkitystä? Koska Google antaa laatupisteen jokaiselle avainsanalle. Ja koska Google haluaa, että ihmiset löytävät hakukoneessa hakemiaan asioita helposti olisi epäloogista jos avainsanaa ei löydy laskeutumissivulta. Pysytkö kärryillä? Käydään vielä läpi avainsanan, mainoksen ja laskeutumissivun eri roolit:
Google antaa jokaiselle avainsanalle laatupisteen asteikolla 1-10. Laatupisteet kertovat ovatko mainokset Googlen silmissä laadukkaita vai eivät. Google haluaa luonnollisesti näyttää osuvia hakutuloksia ja mainoksia jotta sen tarjoamat hakutulokset palvelevat mahdollisimman hyvin hakujen tekijöitä. Laatupisteeseen vaikuttaa useampi eri tekijä:
Jos Googlen laatupisteissä jäädään keskitason alapuolelle nähdään samalla mitkä avainsanat toimivat hyvin ja mitkä huonommin. Laatupisteisiin voi vaikuttaa kehittämällä mainosta ja/tai laskeutumissivua. Myös käytössä olevia avainsanoja voi miettiä uudelleen.
Hakukonemainonta toimii huutokauppaperiaatteella johon vaikuttaa budjetin lisäksi muutkin tekijät, muun muassa laatupisteet. Mitä huonompi laatupiste avainsanalla on sitä korkeammaksi mainoksen klikkihinta nousee. Toisin päin käännettynä hyvillä laatupisteillä myös Google Ads -mainonnan hinta laskee! Saamme siis parempia tuloksia kustannustehokkaammin eli mainonnan tuottosuhde paranee.
Kerta laskeutumissivuilla on suora vaikutus Googlen antamiin laatupisteisiin eli toisin sanoen mainonnan hintaan, on laskeutumissivuista syytä tehdä vielä muutama nosto. Sen lisäksi, että mietitään mille sivulle mainoksesta ohjataan tulee käyttäjäkokemukseen kiinnittää huomiota. Onko verkkosivut rakennettu sivustolla vieraileva mielessä? Onko sivuilla helppo navigoida? Ohjaavatko polut kävijää eteenpäin kohti haluttua toimintoa? Jos laskeutumissivulle ohjaavan mainontamme tavoitteena on esimerkiksi saada uusia yhteydenottoja on ymmärrettävä, että tavoite voi toteutua vasta laskeutumissivulle tultaessa. Myös laskeutumissivulta on siis löydyttävä kehotteet ja mahdollisuudet yhteydenottoon, vaikkapa lomakkeen muodossa.
Google Ads -mainonta on tehokas tapa saada kävijöitä sivuille ja tehdä kauppaa. Tämän takia yhä useampi taho panostaa maksettuun mainontaan Googlessa. Tämä luonnollisesti lisää kilpailua mikä puolestaan taas nostaa mainonnan hintaa. Kilpailutilanne vaihtelee eri aloilla eli toisin sanoen eri avainsanoista maksetaan eri hinta (puhutaan klikkihinnasta koska Google Ads -mainonnassa maksat klikeistä, et siitä kuinka monta kertaa mainoksesi on näkynyt). Kannattaakin perehtyä valittujen avainsanojen klikkihintoihin ja hyödyntää tietoa Google Ads -tilin kampanjoita suunnitellessa. Helpoin ja tehokkain tapa päästä jyvälle avainsanoista on tehdä avainsanatutkimus, josta voit lukea lisää täältä.
Suurin osa haaveilee mainoksen sijoittumisesta ykköspaikalle Googlen hakutuloksissa. Olemme jo aiemmin sivunneet laatupisteitä jotka vaikuttavat mainoksen hintaan mutta toki budjetillakin on väliä. Kannattaako ykköspaikasta sitten maksaa? Tämä riippuu siitä miten tärkeäksi kyseessä oleva avainsana koetaan. Miten kilpailtu avainsana on eli kuinka paljon ollaan valmiita maksamaan? Minkälaisia tuloksia ykköspaikalle sijoittumisesta saadaan? Yhtä ainutta oikeaa vastausta ei ole ja mainontaa kannattaa katsoa kokonaisuutena sekä tietenkin seurata tuloksia eli miten mainonta tehoaa.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.