Hakusanamainonta Googlessa on yleisimpiä tapoja tehdä digitaalista mainontaa Suomessa. Google Ads -mainostilin luominen on ilmaista ja nopeaa. Moni uskookin, että mainonnan pyörittäminen on helppoa. Mainonta vaatii kuitenkin suunnittelua, jatkuvaa kehitystä sekä oman osaamisen päivittämistä, jotta kanavasta saa kaiken tehon irti.
Resurssien ja osaamisen puute aiheuttaa sen, että mainostili rakennetaan huolimattomasti ja tehdään virheitä. Tästä johtuen mainonnasta ei saada odotettuja tuloksia. Tässä artikkelissa pureudun kymmeneen yleisimpään virheeseen, joita Google Ads -mainonnassa esiintyy, ja kuinka niitä voidaan ennaltaehkäistä.
Avainsanatutkimuksella kartoitetaan millä sanoilla palveluitasi tai tuotteitasi Googlessa haetaan. Tutkimuksella selviää myös eri avainsanojen hakuvolyymit sekä se, kuinka kilpailtu avainsana Googlessa on.
Usein käy niin, että ilman avainsanojen kartoitusta valitaan mainontaan avainsanoja, joita todellisuudessa kukaan ei Googlessa käytä. Yritys luonnollisesti tuntee palvelunsa paremmin kuin asiakas. Näin ollen asiakas saattaa usein käyttää palvelua tai tuotetta etsiessään hyvin erilaisia hakutermejä kuin mitä yritys itse palvelusta tai tuotteesta käyttää. Mainonta lähtee hyvin usein liikkeelle olettamuksista, mikä johtaa harhaan. Avainsanatutkimus estää tekemästä virheitä ja ohjaa oikeaan suuntaan.
Google-mainonta kannattaa aina rajata maantieteellisesti alueelle, jota liiketoimintasi koskettaa. Suomessa usein riittää aluerajaukseksi Suomi. Voit kuitenkin rajata alueita vieläkin tarkemmin. Muista tämä tärkeä asetus, jos et halua mainoksiesi näkyvän toisella puolella maailmaa!
Huolella suunnitellussa kampanjarakenteessa brändi ja tuotemerkit erotellaan omiksi kampanjoikseen ja mainosryhmikseen erilleen geneerisistä avainsanoista. Omalla brändillä mainostaminen on lähtökohtaisesti aina edullisempaa kuin geneerisillä avainsanoilla, joten ne on järkevää erottaa omiksi kampanjoikseen.
Myös eri tuotteet tai palvelut kannattaa erottaa omiksi mainosryhmikseen. Tällä varmistat sen, että mainokset todella vastaavat juuri kyseistä tuotetta tai palvelua. Mainonta on näin osuvampaa ja laadukkaampaa. Google palkitsee laadusta korkeammilla laatupisteillä (Quality Score) mikä vaikuttaa positiivisesti näkyvyyteen hakukoneessa sekä mainonnasta maksettavaan hintaan.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Olet varmasti itsekin huomannut, että Googlessa tulee usein vastaan täysin epärelevantteja mainoksia, kun etsit tiettyä tuotetta tai palvelua? Tämä johtuu usein siitä, että mainontaan on otettu mukaan paljon avainsanoja, jotka ovat liian geneerisiä ja liittyvät näin ollen vain löyhästi yrityksen tuotteisiin tai palveluihin.
Tee siis avainsatutkimus huolella ja etsi liiketoiminnallesi osuvat avainsanat. Mitä tarkemmin osaat avainsanoja työkaluun listata, sitä parempaa ja osuvampaa mainontaa teet. Jos esimerkiksi myyt kissanruokaa, ei välttämättä kannata käyttää avainsanana termiä ”kissa” sillä silloin mainoksesi tulevat näkyviin hauilla kuten
kissarodut
kissan kiipeilypuu
ostetaan kissanpentu
kissa allergia
kissa väristyskuva
kissa kuolaa
Olisiko näistä mikään relevantti juuri sinulle? Eipä juuri. Käytä sen sijaan hakuja kuten vaikkapa
kissanruoka
viljaton kissanruoka
paras kissanruoka
kissanruoka verkosta
Usein mainostililtä näkee, että avainsanat on listattu mainosryhmiin laajaa hakutyyppiä käyttäen (Broad Match). Tällöin avainsana syötetään työkaluun ilman mitään rajoittavia merkkejä kuten hakasulkeita.
Kun käytät laajaa hakua, mainoksesi näytetään automaattisesti avainsanan osuvilla muunnelmilla, vaikka termit eivät olisikaan avainsanaluetteloissasi. Laaja haku on nimensä mukaisesti laaja, mikä tarkoittaa, että mainoksesi tulevat todennäköisesti näkyviin täysin epärelevanteissakin hauissa. Käytetään esimerkkinä edellisen kappaleen kissanruokaa. Jos syötät avainsanan Google Ads -työkaluun ilman välimerkkejä sanan edessä tai takana, on kyse laajasta hakutyypistä. Tällöin mainoksesi näkyvät kyseisellä hakutermillä, mutta myös sen muunnoksilla, synonyymeillä sekä samankaltaisilla hakutermeillä, kuten esimerkiksi
kissan kiipeilypuu
kissatarvikkeet
kissanruoka allergia
Kissanruokaa myyvänä tahona näistä suurin osa ei luultavasti kosketa liiketoimintaasi eikä mainos näin ollen ole hakijalle osuva. Kun mainos ei ole osuva, Google rankaisee huonoilla laatupisteillä, mikä näkyy klikkihinnassa ja näkyvyyden rajoittamisena. Laaja hakutyyppi ei ole myöskään kustannustehokas tapa tehdä mainontaa, sillä maksat jokaisesta epärelevantista klikkauksesta ja saat huonoa kävijäkuntaa verkkosivuillesi. Suosittelemmekin käyttämään laajan hakutyypin sijaan tarkkaa hakua sekä ilmaisuhakua. Tällöin pystyt vaikuttamaan itse paremmin missä hakutuloksissa mainoksesi tulevat näkyviin.
Mitä isomman alueen mainoksesi hakutuloksissa saa, sitä isompi huomioarvo sillä on. Mainoslaajennukset ovat oiva tapa kasvattaa mainoksesi kokoa hakukoneen tuloksissa. Hyvin usein niitä ei kuitenkaan käytetä ollenkaan tai käyttö on rajoittunut vain pariin erilaiseen laajennukseen. Google palkitsee laajennusten käytöstä, joten laatupisteesi kasvavat niiden myötä. Muista siis ottaa laajennukset käyttöön ja käytä niitä mahdollisimman monipuolisesti!
Laatupisteet määrittävät Google-mainonnassa sen, kuinka hyvän näkyvyyden mainoksesi hakukoneessa saavat ja mitä klikkihintaa joudut maksamaan. Laatupisteisiin vaikuttaa useampi seikka: mainoksen osuvuus suhteessa avainsanaan, laskeutumissivun osuvuus suhteessa avainsanaan sekä Googlen arvio siitä kuinka todennäköisesti mainosta klikataan suhteessa kilpailijoihin.
Laatupisteet määritellään per avainsana. Tässä korostuu jälleen avainsanatutkimuksen tärkeys. Valitse liiketoiminnallesi oleelliset avainsanat, mutta pidä huolta myös siitä, että sanaa käytetään monipuolisesti verkkosivulla, jonne mainonnasta ohjataan. Käytä avainsanaa myös mainoksessa itsessään. Näin kerrot Googlelle ja myös hakijalle, että mainos vastaa hakua.
Haluatko oppia kirjoittamaan parempia Google Ads -mainoksia? Lue aiheesta lisää blogiartikkelista Millainen on tehokas Google Ads hakusanamainos.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Google-mainontaa voi tehdä hyvin pienelläkin mediabudjetilla. Budjetti kannattaa kuitenkin aina suhteuttaa palveluun tai tuotteeseen, jota mainostat. Hakusanamainonnassa maksat klikeistä, ja mitä kilpaillumpi avainsana on kyseessä, sitä korkeampaa klikkihintaa joudut maksamaan. Jos avainsanasi ovat klikkihinnaltaan keskimäärin 1€ hintaisia, et pysty kilpailemaan näytöistä tehokkaasti 1€ päivittäisellä mediabudjetilla. Kun annat Googlen koneelle isomman budjetin sillä on enemmän liikkumavaraa kilpailun suhteen.
Hyvin usein näkee, ettei mainonnan tuloksia seurata tarpeeksi tarkkaan. Hakusanamainonta sijoittuu myyntisuppilon loppupäähän eli sieltä on realistista odottaa suoraa kauppaa, yhteydenottoja ja muita ns. kovia konversioita. On siis järkevää määrittää mainonnalle tavoitteet, joita kohti mainontaa optimoidaan.
Suosittelen, että yhdistät olemassa olevan Google Analytics -tilisi Google Ads -mainostiliin ja tuot analytiikkaan määritellyt konversiot eli tavoitteet Google Ads -tilille. Näin data liikkuu molempian työkalujen välillä saumattomasti ja pystyt helposti seuraamaan tuloksia myös Google Analyticsin päässä.
Google-mainonnan käynnistäminen voi tuntua itsessään jo työläältä prosessilta. Tulee kuitenkin muistaa se, että tuloksellinen mainonta vaatii jatkuvaa mainonnan kehitystä tulosten pohjalta. Tehokkaimmat avainsanat ja mainossisällöt löytyvät testauksen ja optimoinnin kautta. Muistathan siis käydä mainontaasi läpi säännöllisesti ja tee tilille muutoksia tulosten valossa.
Kiinnostaako aihe enemmän? Lue lisäksi blogimme:
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.