Avainsanatutkimus on termi, johon olet varmasti törmännyt keskustelussa hakukonemarkkinoinnista. Avainsanatutkimus on pohjatyö, jonka hakukoneoptimoinnin konsultti (SEO) tai hakukonemarkkinoinnin (SEM) konsultti tekee aivan ensimmäisenä työnään. Avainsanatutkimuksestä käytetään myös termejä avainsana-analyysi tai hakusanatutkimus.
Kublan blogi: Avainsana - Mikä se on?
Avainsanatutkimuksessa selvitetään, millä hakusanoilla yrityksesi kannattaa näkyä. Moni yritys tarkistaa, että oma firma nousee yrityksen nimellä Googlessa hyville sijoituksille, ellei jopa ensimmäiseksi. Esimerkiksi kukkakauppa Muhevainen voisi tarkistaa, että heidän sivustonsa löytyy, kun kirjoittaa Googleen Muhevainen. Mutta löytyykö samainen yritys Googlesta, kun asiakas hakee vaikkapa sanoilla ‘kukkakauppa Espoo’, ‘pihakasvit’ tai ‘puutarhamyymälä’?
Avainsanatutkimus selvittää yrityksellesi oleelliset hakusanat ja se, kuinka paljon ihmisiä näitä hakusanoja käyttää kuukaudessa tai vuodessa. Ajattele, että 880 ihmistä hakee kukkakauppa Espoosta joka kuukausi, ja valmistujaisten aikaan toukokuussa määrä moninkertainen!
Avainsanatutkimus auttaa siis saamaan loistavan kuvan yrityksesi palveluiden kysynnästä Googlen hakukoneessa.
Moni asiakas tarjoutuu itse antamaan listan hakusanoista, joita Google-mainonnassa olisi suotavaa käyttää. Asiakkaan antamaa lista voi toimia ideoinnin pohjana, mutta avainsanoista täytyy aina tarkistaa hakumäärät. Muuten voi päätyä mainostamaan huippusuositun haun ‘kukkakaupat Espoo’ sijaan esimerkiksi haulla ‘perennat Espoo’, jolla ei löydy yhtään hakuja. Tässä tapauksessa mainoseurot menisivät täysin hukkaan.
Kublan blogi: Mitä on SEO?
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Avainsanatutkimus antaa yrityksellesi markkinatietoa ainakin kolmella eri tavalla.
Oikein tehtyyn avainsanatutkimukseen tarvitaan kokemusta hakukonemarkkinoinnista ja erinäisiä, pääsääntöisesti maksullisia työkaluja. Mikäli yrityksessäsi on töissä digimarkkinoinnin ammattilainen, voi teillä olla hyvät edellytykset tehdä avainsanatutkimus itsenäisesti. Työkaluksi sopii esimerkiksi Advanced WEB RANKING -työkalu, SEMRush tai MozPRO.
Lisäksi on tärkeää selvittää kuinka paljon kilpailijasi käyttävät Google Ads -mainontaan (ennen Google AdWords). Tässä näppärin on SEM Rush -työkalu. Näin voit siis suoraan päätellä kuinka paljon tärkeimmät kilpailijasi käyttävät digimarkkinointiin, ja osaat arvioida, miten oma markkinointibudjettisi suhteutuu kilpailijoidesi budjetteihin.
Avainsanatutkimus vaatii myös tietenkin sen tärkeimmän - eli tutkimuksen kaikista alaasi liittyvistä hakusanoista joita potentiaalisimmat asiakkaasi käyttävät juuri nyt Googlessa palveluitasi etsiessään. Tähän tarvitaan esimerkiksi Keyword Tool -työkalua.
Yllä olevia työkaluja käyttämällä sekä tietenkin kokeneen markkinoinnin ammattilaisen osaamisella voidaan tehdä laaja avainsanatutkimus, jolla yrityksesi saa täydet hyödyt projektista ja tärkeää tietoa markkinoinnin kehittämiseksi.
Laaja avainsanojen tutkimus kestää kokeneen asiantuntijan tekemänä 2-4 työpäivää eli 16-32 työtuntia. Useimmissa digimarkkinointitoimistoissa hintahaarukka on 1 600 - 3 200 euron väliltä. Lopullinen hinta määräytyy kuitenkin projektikohtaisesti, joten ota meihin yhteyttä ja voimme antaa tarjouksen juuri sinun yrityksellesi!
Avainsanatutkimus kannattaa tehdä huolellisesti, koska tätä tutkimusta käytetään yrityksesi digimarkkinoinnin panostusten määrittelyyn. Hyvin tehty avainsanatutkimus palvelee yritystäsi pitkään ja antaa käyttökelpoista markkinatietoa. Verrattuna laajoihin markkinatutkimuksiin, on avainsanatutkimus hyvin kustannustehokas toimenpide, joka varmistaa myös, että SEM-kampanja tai SEO-työ tuottavat tulosta.
Liian suppea sanatutkimus johtaa vääriin päätöksiin digimarkkinoinnin panostuksissa. Suosittelemme siis tekemään huolellisen avainsanatutkimuksen jossa huomioidaan myös yrityksesi kilpailijat heidän sijoituksensa Googlessa ja lisäksi heidän panostuksensa digimarkkinointiin.
Avainsanatutkimuksessa kannattaa huomioida:
Nämä huomioimalla ja tarkasti dokumentoimalla yrityksesi on saanut parhaan mahdollisen kuvan Googlessa tehdyistä hauista toimialaasi liittyen, ja lisäksi tiedon kilpailijoidesi sijainneista Googlessa ja heidän tekemistään digimarkkinoinnin panostuksista.
Soita Kublalle tai lähetä meille viestiä! Kartoitamme mielellämme tilanteesi ja teemme tarjouksen. Pienenä ja ketteränä digimarkkinointitoimistona pystymme tuottamaan avainsanatutkimuksen sinulle hyvinkin pian!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.