Asiakassegmentointi on yrityksen asiakaskunnan jakamista erilaisiin osioihin, jotta markkinointia voidaan tehdä sopiville asiakasryhmille oikealla tavalla ja viestinnällä. Näin voidaan myös jättää tietoisesti markkinoinnin ulkopuolelle niitä asiakasryhmiä, joita kyseinen viesti ei välttämättä kiinnosta, koska he eivät kuulu haluttuun asiakassegmenttiin.
Taloustutkimus määrittelee asiakassegmentoinnin osuvasti: Strategisen tason segmentoinnin tavoitteisiin kuuluu tunnistaa toisistaan eroavia asiakasryhmiä, joilla on omia tarpeita, sekä luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Erityisesti digitaalisessa markkinoinnissa voidaan jakaa asiakkaat erittäin tarkasti haluttuihin asiakassegmentteihin. (Ainakin pro-tason digimainonnan ammattilainen osaa tehdä nämä erittäin tarkat jaot, kun aloittelijat ja amatöörit eivät siinä välttämättä onnistu.) Otetaan esimerkkinä talotehdas, joka valmistaa arvokkaita huviloita, mutta lisäksi myös pienempiä ja edullisempia mökkejä sekä varastoja/autotalleja. Alla olevan esimerkin mukaan voidaan luoda erilaisia asiakassegmenttejä muun muassa digitaalisen eli internet-mainonnan käyttöön.
Kiinnostaako tarkkojen asiakassegmenttien luominen yrityksellesi tai muuten tehostaa markkinointiasi? Autamme erittäin mielellämme!
“The aim of marketing is to know and understand the customer so well the product or service fits him and sells itself.”
Peter F. Drucker
Näin saadaan luotua tarkka asiakassegmentti jokaiselle tärkeälle kohderyhmälle ja varmistaa markkinoinnin suunnittelussa, että oikeaa asiakasta puhutellaan häntä kiinnostavalla viestillä. Tämä tarkoittaa lopulta enemmän sivuvierailijoita yrityksesi kotisivuille ja näistä syntyviä yhteydenottoja ja kauppoja.
Oikeiden asiakassegmenttien rakentaminen on ensiarvoisen tärkeää juurikin tässä kohtaa. Mainoksiin voidaan käyttää suuria summia rahaa – ja siihen päälle vielä mainontaan käytettävä mediabudjetti. Jos asiakassegmentit on huonosti rakennettu, menee suuri osa tästä rahasta hukkaan. Hyvin rakennettu asiakassegmentti on siis yksi mainonnan tärkeimmistä asioista.
Asiakassegmentti voidaan luoda yrityksen sisällä esimerkiksi yllä mainitulla tavalla. Tämän jälkeen voidaan perehtyä erilaisiin digitaalisiin kanaviin ja niiden tuomiin mahdollisuuksiin.
Sosiaalisessa mediassa asiakassegmentti voidaan muodostaa esimerkiksi näillä rajauksilla:
Googlessa asiakassegmentti voidaan muodostaa esimerkiksi näillä rajauksilla:
Kuten yllä huomataan, asiakassegmenttien käyttämistä voidaan käyttää laajemmin sosiaalisen median avulla. Facebook, Instagram ja LinkedIn tietävät hyvin tarkkaan verkkokäyttäytymisemme lisäksi sukupuolemme ja kontaktiverkostomme sekä paljon enemmän myös kiinnostuksen osa-alueistamme.
Pyydä Kubla apuun!Suurin osa yllä olevista esimerkeistä käsittelee B2C-kohderyhmiä. Kuluttajille suunnattu markkinointi on perinteisempää ja näin ollen myös helpompaa, koska tähän on ollut digitaalisessa markkinoinnissa enemmän tapoja aiemmin. Voit siis löytää B2C-asiakkaasi todella tarkasti käytännössä kaikista sosiaalisen median kanavista, kuten Facebookista, Instagramista ja LinkedInistä.
B2B-asiakkaiden löytämiseen vain harvalla digitaalista markkinointia tekevällä yrityksellä on laajoja tapoja. Todellisuudessa voit löytää B2B-asiakkaasi todella tarkoilla kriteereillä kaikista sosiaalisen median kanavista. Tämä vaatii kuitenkin todella rautaista ammattitaitoa sekä usein kalliiden apuohjelmien tai ulkoisten tietokantojen käyttöä, joihin yksittäisillä mainostajilla on harvoin varaa. Esimerkiksi me Kublalla panostamme vuosittain merkittäviä summia näihin kolmansien osapuolien tietokantojen lisensseihin, jotta pystymme takaamaan asiakkaillemme parhaat mahdolliset kohdennukset heidän asiakassegmenteilleen.
Mikäli myyt yrityksille esimerkiksi arvokasta toiminnanohjausjärjestelmää ja yrityksesi määrittelemä asiakassegmentti pitää sisällään näitä kriteereitä, asiakas on löydettävistä Facebookista, Instagramista ja LinkedInistä.
Eli yrityksesi asiakassegmentti voidaan löytää myös B2B-puolella hyvin tarkasti riippumatta sosiaalisen median kanavasta. Yllä olevan listan lisäksi voidaan toki käyttää myös kaikkia aiemmin mainittuja kriteereitä, joita yleensä käytetään B2C-markkinoinnissakin.
Tehdään kanavittain pieni esimerkkilaskelma, josta käy ilmi, kuinka paljon mainonta maksaa missäkin digitaalisen markkinoinnin kanavassa.
Google Ads -mainonnalla on tarkoitus ohjata ostavat asiakkaat suoraan sivustolle, kun he tekevät hakuja Googlen hakukoneella. Yleisesti saat asiakkaan sivuillesi maksamalla jokaisesta asiakkaasta yhden euron. Näin ollen 1000 asiakkaan saaminen sivuillesi maksaa 1000 euroa. Kuitenkin jokaiselle hakusanalle on eri hinta Googlessa ja yleisimmin sivuvierailijoiden hinnat liikkuvat euron kummallakin puolella, joten käytetään tätä esimerkkinä. Joillain toimialoilla sivuvierailija voi kuitenkin maksaa jopa kymmenen euroa, mutta yleensä hinnat ovat noin euron luokkaa.
Sosiaalisessa mediassa tavoitellaan yleensä tunnettuuden parantumista ja näistä lopulta liikennettä sivustolle. Alla oleva esimerkki kertoo, kuinka paljon sinun on käytettävä maksettuun mainontaan Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä mediabudjettia löytääksesi 10 000 potentiaalisinta asiakastasi.
Kun ammattilainen tekee mainonnan, yrityksesi asiakassegmentti voidaan tavoittaa tehokkaasti ja varmistaa jokaisen euron menevän suoraan valitsemallesi parhaalle kohderyhmälle.
Autamme mieluusti määrittelemään yrityksellesi sen potentiaalisimman asiakassegmentin. Käytämme aina määrittelyssä asiakasyritykseltämme tulevia tietoja ja voimme etsiä näillä tiedoilla suoraan samalla hetkellä tämän potentiaalisimman asiakassegmentin. Olemme myös toteuttaneet tuhansia kampanjoita – ja osan näistä kampanjoista luultavasti myös yrityksille, joilla on vastaava asiakassegmentti.
Ota siis rohkeasti yhteyttä, niin määritellään asiakassegmentti myös digitaalisiin kanaviin. Kublan ammattitaidolla saat mainoseurot sinne, missä ne tuottavat tulosta ja tuovat liikennettä sivuillesi!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.