Jokainen lantti on tärkeä, eikö totta? Kaikki jotka rahaansa laittavat markkinointiin, haluavat sen taatusti tuovan mahdollisimman hyvää tulosta. Kun kanavia ja mahdollisuuksia on pilvin pimein Instagramista YouTubeen ja Google-markkinoinnista sähköpostimarkkinointiin, on haastavaa selvittää missä kanavassa euro todella tuo kaksi takaisin. Tämän ongelman kuitenkin ratkaisee mallinnus nimeltä attribuutio. Attribuutio kertoo mille kanavalle kuuluu kunnia tehdystä ostosta – kun asiakkaan ostopolku on sokkeloinen, attribuutio selventää.
Jokaisen on kuultava attribuutio mallinnuksesta ja kuinka se toimii! Oletko valmis kuulemaan? Kubla kertoo, mikä on homman nimi!
Oletko pysähtynyt miettimään, kuinka asiakkaasi tekee oston esimerkiksi verkkokaupassasi? Tai oletko pistänyt merkille oman ostokäyttäytymisesi asiakkaan roolissa? Kyse harvemmin on hetken päätöksestä ja yhdestä klikistä ostoskoriin, vaan ostopäätöksen tekeminen on vasta ostopolun viimeinen vaihe.
Ostopolku (tai asiakaspolku) voi saada alkunsa esimerkiksi ystävän suosituksesta tai Google-mainoksesta, jota voi seurata vielä mainos YouTube-videon alussa ja Facebook-mainos, jossa olet uudelleenmarkkinoinnin kohteena. Ostopolku päättyy ostoon ja tässä tapauksessa Facebook-mainokseen, mutta kuinka markkinoija voi tietää, mikä oli ostopolkusi viimeinen vaihe? Markkinoija haluaa tietää tämän, jotta osaa antaa kunnian taloon tuodusta rahasta oikealle kanavalle.
Attribuutio tuo siis selvyyden asiakkaan usein varsin sokkeloiseen ostopolkuun – attribuutio selvittää asiakkaan konversioreitin. Konversioreitiksi kutsutaan sitä reittiä, joka yhdistää kaikki kohtaamispisteet eli yllä olevassa tapauksessa Google-mainoksen, YouTube-mainoksen ja Facebook-mainoksen. Tämän jälkeen attribuutio määrää arvon jokaiselle kohtaamispisteelle eli sen, kuinka paljon arvoa mikäkin kanava saa syntyneestä konversiosta eli ostosta.
Saattaa herätä kysymys, että mitä hyötyä attribuutio siis oikeastaan sitten tuo? Se lisäksi, että rahat osataan sijoittaa parhaiten toimivaan kanavaan, attribuutio minimoi hätiköidyt päätökset sen suhteen, mitä markkinointitoimenpiteitä tulisi tehdä. Jos attribuutio ei ole tuttu juttu, markkinoija saattaa esimerkiksi lopettaa todellisuudessa hyvin toimivia Facebook-kampanjoita. Kun tunnetaan attribuutio, osataan tunnistaa kanavien tehokkuus – osa kanavista saavat asiakkaissa aikaan ostohaluja, osa kanavista taas saavat asiakkaat tekemään lopullisen ostopäätöksen. Molempia tarvitaan: sekä asiakkaita tuovia kanavia, että ostopolun viimeiseksi vaiheeksi jääviä kanavia. Nämä kanavat on osattava erottaa, jotta kanaviin voidaan tehdä siellä tehoavaa mainontaa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Vaikka attribuutio on helposti mitattavissa, on sen mittaamiseen lukuisia malleja. Näistä malleista on valittava sellainen, joka tukee oman yrityksen liiketoimintaa ja tavoitteita. Erilaisten mallien lisäksi eri kanavat mittaavat attribuutiota eri tavoin: esimerkiksi Google Analytics eli GA mittaa attribuutiota pohjautuen evästeisiin toisin kuin Facebook, joka pohjaa mittauksen kävijöihin. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa Facebookin suoritus näyttää GA:n mittauksia katsoessa huonommalta, vaikka Facebook kertoo suorituneensa varsin mallikkaasti.
Esimerkkinä tilanne, jossa asiakas klikkaa Facebook-mainosta, mutta ei tee ostoa palaten kuitenkin myöhemmin tekemään oston Google-mainoksen kautta, Facebook ylväästi kertoo, että konversiosta tulisi antaa kunnia sille. Tässä tilanteessa GA kruunaisi Google-mainoksen konversiokingiksi.
Mittaamisen mallit:
Nyt kun tiedät, mikä attribuutio on, tiedät varmasti myös sen, että sitä tarvitaan markkinoinnin tukena. Kubla koostuu rautaisista markkinoinnin ammattilaisista, jotka tietävät parhaat kikat nykyaikaiseen markkinointiin.
Haluatko onnistua kerrasta? Ole yhteydessä jo tänään ja sovitaan tapaaminen!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.