Avainsana ja sen käyttäminen on ratkaisevan tärkeää Googlessa näkyvyyden takia. Oikein valittu avainsana jokaiselle kotisivusi välilehdelle tuo yrityksellesi jatkuvasti lisää liikennettä ja ostavia asiakkaita. Perehdytäänpä aiheeseen hieman tarkemmin alla.
Oikein valitut avainsanat ratkaisee näkyvyyden Googlessa. Eli avainsana ja sen käyttäminen on äärimmäisen tärkeää, mikäli haluat lisää asiakkaita digitaalisen markkinoinnin avulla. Tämän lisäksi saat myös edullisempaa Google Ads-mainontaa, kun sivustosi on hyvin optimoitu ja Google osaa lukea sivustoasi paremmin, koska olet valinnut avainsanat oikein.
Avainsanatutkimus on tärkeää, kun mietit mikä avainsana on juuri sinun yrityksellesi tärkeimmässä roolissa. Onneksi tämä kaikki tieto on saatavilla ja voit käyttää useita eri työkaluja, jotka löydät Googlesta ilmaiseksi, kuten Keywordtool.io tai Googlen oma suunnittelutyökalu Keyword Planner. Työkalujen avulla voit selvittää, mikä avainsana on sinun tietylle tuotteellesi tärkeimmässä roolissa. Avainsana on siis tärkeä miettiä yrityksen kotisivun jokaiselle välilehdelle erikseen ja näin siis tarvitset useita erilaisia avainsanoja, mutta muista käyttää yhtä avainsanaa per yrityksesi kotisivun välilehti. Mikäli siis kotisivuillasi on 20 välilehteä, niin tarvitset 20 erilaista avainsanaa.
Avainsana voidaan määritellä siis edellä mainituilla työkaluilla. Työkalut ovat välttämätön tuki avainsanalistan määrittelyssä, koska näin voit selvittää kuinka paljon mitäkin avainsanaa etsitään Googlesta. Muuten olisi helppoa optimoida sanoja, jotka milloinkin putkahtaa mieleen. Luultavasti silloin optimoisit aivan vääriä avainsanoja ja joiden hakuvolyymit voisivat olla mitättömät. Älä siis tee turhaa työtä ja arvaile, mikä avainsana on yrityksellesi tärkein listallasi.
Mieti jokainen avainsana tarkasti ja laadi näistä lista, jonka koko markkinointitiimisi ja markkinoinnin kumppanisi tietää. Tätä avainsanalistaa on tärkeää käyttää kaikessa markkinoinnissa tästä lähtien. Näin tulet saamaan digitaalisista kanavista jatkuvasti lisää liikennettä ja jopa maksullinen mainonta on kaikissa kanavissa edullisempaa, mikäli käytät mainonnassa hyvin valittuja avainsanalistoja. Tee siis kaikille selväksi yrityksesi käyttämät avainsanat ja seuraa jatkuvasti tulostesi kehittymistä analytiikkatyökalussa, kuten Google Analyticsista!
Suosittelemme myös käyttämään SEMrush-työkalua. Sen avulla voit selvittää, kuinka avainsana kehittyy Googlen orgaanisissa tuloksissa ja nousee Googlen etusivulle.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Avainsana on tärkeää huomioida kaikissa digitaalisessa markkinoinnissa, kuten esimerkiksi seuraavissa kanavissa:
Kun käytät jatkuvasti oikeita avainsanoja yrityksesi viestinnässä ja markkinoinnissa, niin alat saamaan lisää orgaanista/ilmaista näkyvyyttä Googlessa. Orgaaniseen näkyvyyteen kannattaa panostaa kuukausittain, koska kyseessä on jatkuva tekeminen ja tämä tulee olemaan vuosi vuodelta tärkeämmässä roolissa. Tärkeintä on kuitenkin aloittaa ja tutkia avainsanoja ja sivuston näkyvyyden kehittymistä edes kvartaaleittain.
Avainsana on tärkeä huomioida sivustosi jokaisessa vaiheessa, mutta otetaan tärkeimpiä elementtejä esille. Google ymmärtää kotisivuillasi parhaimmin näitä osa-alueita leipätekstin lisäksi. Leipätekstillä tarkoitetaan yleisesti sivustoltasi löytyvää tekstiä.
Artikkelin nimessä
Käytä avainsanaa blogin/artikkelin/välilehtesi nimessä. Tämä määritellään otsikkona ja lisäksi sivustosi teknisessä osiossa titlessa ja headereissa (title, H1-H6, meta-kuvaukset).
Artikkelin osoitteessa
Mieti myös tarkasti url-osoite ja lisää sinne myös avainsana.
Artikkelin ensimmäisen kappaleen alussa
Lisää avainsa myös artikkelisi alkuun heti otsikon jälkeen.
Väliotsikoissa
Google ymmärtää hyvin myös väliotsikoita, sekä lihavointeja ja muutenkin tekstin muokkauksia kursivoinnit mukaan luettuna. Muista lisätä siis väliotsikoihin myös avainsana ja voit lisätä tehoa lihavoinneilla ja muilla muokkauksilla.
Leipätekstissä
Aloita toisinaan lauseesi avainsanaa käyttämällä ja muista tarkistaa tästä ”leipätekstistä”, että avainsana löytyy tarpeeksi usein. Pääsääntönä voi pitää minimissään seitsemän kertaa avainsanan mainitsemista halutussa sisällössä, mutta voit silti mainita avainsanan kymmeniäkin kertoja sisältösi määrästä riippuen. Tärkeintä on kuitenkin sivuston ja sisällön luettavuus. Lisää siis rohkeasti avainsana mieluummin liian usein, kuin liian harvoin.
Kuvassa, kuvateksteissä ja alt-tekstissä
Käytä avainsanaa myös kuvien nimeämisissä, joka tapahtuu sivustosi hallintajärjestelmästä. Lisää siis kuvalle nimi, kuvaus ja alt-teksti oikealla avainsanalla. Näin tulet saamaan myös lisäämäsi kuvat Googlen tietouteen ja Google osaa tarjota näitä sanoja myös asiaan liittyvissä Google-hauissa.
Hakukoneissa näkyvyys ja avainsanojen käyttäminen on ratkaisevan tärkeässä roolissa tänä päivänä ja vielä tärkeämmässä roolissa jatkossa.
Kysy rohkeasti apua, niin rakennetaan yrityksesi näkyvyyttä yhdessä!
Pyydä apua Kublalta!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.