Digitaalinen markkinointi eli digimarkkinointi on tämän aikakauden tehokkain tapa valjastaa potentiaaliset asiakkaat maksaviksi ostajiksi. Digimarkkinointi on markkinointia digitaalisissa kanavissa, kuten esimerkiksi Instagramissa tai Google-hakukoneessa.
Olemme varmoja siitä, että meistä jokainen haluaa käyttää rahansa fiksusti, oli kyse sitten uudesta keittiön pöydästä tai Facebook-mainoksesta. Mitkä ovat ne digimarkkinoinnin kolme kuolemansyntiä, jotka estävät kustannustehokkaan markkinoinnin digitaalisissa kanavissa?
Kaikista taitolajeista digimarkkinointi on meidän heiniä. Me Kublan digimarkkinoinnin ammattilaiset päätimme koota digimarkkinoinnin kolme kuolemansyntiä, joista jokainen on osasyyllinen siihen, miksi digimarkkinointi ei tuo toivottuja tuloksia – sillä oikein tehtynä tuloksia tulee takuuvarmasti.
Onko digimarkkinoinnin huolellinen suunnittelu sittenkin tärkeä askel oikeaan suuntaan? Mielestämme kyllä. Jotta digimarkkinointi voi olla kustannustehokasta, täytyy markkinointitoimenpiteitä ohjata suunnitelma.
Hyvä markkinointisuunnitelma pitää sisällään aikataulun, kohderyhmän, kanavat ja niiden kanavakohtaiset budjetit, tavoitteet sekä mittarit, joiden perusteella analysoidaan mainonnan onnistumista.
Yksi suurimmista sekä kalleimmista virheistä on tehdä digimarkkinointia kaikissa kanavissa kaikille henkilöille. Korostamme oikean kohderyhmän määrittämistä sekä asiakkaiden tarpeiden tunnistamista, joiden pohjalta kohdennetun mainosviestin suunnitteleminen helpottuu ja sopivat kanavat mainosviestin välittämiseen löytyvät.
Muutamia vinkkejä suunnitteluvaiheeseen:
● Mieti, mitä digimarkkinoinnilla halutaan saavuttaa? Tavoite voi olla esimerkiksi yrityksen myynnin kasvattaminen 15 prosentilla kuluvan vuoden loppuun mennessä.
● Pohdi, kuka on sinun tuotteesi tai palvelusi todennäköinen ostaja. Puhuttele häntä tavalla, jonka on hänelle ominaista → nuorta asiakasta lähestyessä on lähestymistapa erilainen kuin 50-vuotiaan kohdalla.
● Tuo mainosviestisi esille niissä kanavissa, joiden käytön hallitset, ja joissa potentiaaliset asiakkaasi viihtyvät. On turha mainostaa TikTokissa, mikäli kohderyhmäsi viettää aikaa Facebookissa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Markkinointiahan se vain on. Saatat ajatella, että kunhan yrityksen nimi tulee esille parissa eri kanavassa, on homma purkissa. Varsin helppoa, eikö? Sopiva työ harjoittelijalle, sillä suurta haittaa ei voi syntyä.
Näin ei kuitenkaan ole. Digimarkkinoinnissa kyse ei ole ainoastaan muutaman mainoksen tekemisestä mainostyökalussa, vaan asiakkaan ostopolun ymmärtävästä kokonaisuudesta, jossa tehdyt virheet voivat pahimmillaan aiheuttaa vakavia vaurioita muun muassa yrityksen maineelle.
Digimarkkinointi voi olla kultakaivos tai rahareikä. Rahareikä se on silloin, kun digimarkkinointia tekevä henkilö ei täysin tiedä, mitä tekee ja miten tekee. Oppiminen tapahtuu virheiden kautta, ja virheet voivat koitua kalliiksi.
Digimarkkinointi on kultakaivos vasta sitten, kun se tehdään alusta alkaen fiksusti – ja niin me Kublalla olemme tottuneet digimarkkinointia tekemään. Ammattilaisen tekemän digimarkkinoinnin tuotolla vain taivas on rajana!
Jo tuhat ihmistä on nähnyt tämän mainoksen, vitsi miten hyvä suoritus! Mutta tekikö näistä tuhannesta ihmisestä kukaan mitään mainoksen nähtyään? Onko digimarkkinointi mielestäsi onnistunut, jos ihmiset näkevät mainoksesi ja ehkä klikkaavatkin sitä, mutta kukaan ei tuo kassaan ainuttakaan euroa?
Mainoksen näyttökertojen tai klikkausmäärien tuijottaminen ei ole tie menestykseen, vaikka saatoit luulla niin. Paremman kuvan mainonnan tehosta antaa esimerkiksi tieto siitä, mitä asiakkaat ovat tehneet verkkosivuilla tai -kaupassa digimainoksen nähtyään.
Jotta voit kerätä tätä arvokasta tietoa, on verkkosivuilla tai -kaupassa oltava seurantakoodi, jonka avulla pystyt mitata mainonnan tuloksia. Seurantakoodin asennus onnistuu Google Tag Manager -työkalulla.
Siinä missä yhdeltä puuttuu osaaminen, loppuu toiselta aika kesken ja kolmannelta jaksaminen. Digimarkkinointi on hyödyllistä ainoastaan silloin, kun sitä tekevältä henkilöltä löytyy osaaminen, aika ja jaksaminen.
Miksi käyttäisit omaa aikaasi asiaan, johon taitosi eivät välttämättä riitä, kun sinunkin aikasi on rahaa? Digimarkkinoinnin ulkoistamalla pääset huomattavasti parempaan lopputulokseen ilman oman ajan käyttöä.
Digimarkkinoinnin ulkoistaminen osaaviin käsiin antaa syyn olla stressaamatta yritykselle tänä päivänä elintärkeästä digimarkkinoinnista. Me Kublalla teemme maksimaalista tulosta, jonka ansiosta digimarkkinointiin käytetyt rahat maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin!
Haluatko viedä yrityksesi digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle? Sovi kanssamme 15 minuutin maksuton etätapaaminen!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.