Digitaalisen markkinoinnin termiviidakko voi olla siihen perehtymättömälle hankala ymmärtää ja usein asian tärkeys jää piiloon kirjainyhdistelmien taakse. Myöskin kiinnostus digimarkkinointia kohtaan saattaa lakata jo tässä vaiheessa, kun edessä on SEOSEMCPC-seinä jonka ylittäminen tuntuu vaativan vähintään neljän tunnin pikakurssin markkinointitermeistä. Tässä kolmen blogin sarjassa avaamme digimarkkinoinnin peruskäsitteitä ja kirjainyhdistelmiä niin, että ne ovat kaikille helposti ymmärrettävissä ja hallittavissa. Näin tiedät mitä vaatia markkinoinniltasi.
1. SEO (Search Engine Optimization) eli hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan verkkosivujen optimointia jotta ne näkyvät mahdollisimman korkealla hakukoneiden hakutuloksissa. Käytännössä SEO koostuu kolmesta osiosta: 1. Sivuston teknisestä toteutuksesta, jotta hakukoneet ymmärtävät sitä mahdollisimman hyvin. 2. Sisällöstä jonka on vastattava hakukoneen käyttäjän tarpeita joihin hän on etsinyt hakukoneella ratkaisua. 3. Sivuston arvotuksesta. Tämä koostuu esimerkiksi backlinkeista, eli linkeistä jotka muualla netissä viittaavat sivustoosi. Hyvin optimoidut sivut näkyvät toivotuilla hakusanoilla hakutuloksissa ensimmäisenä, näin tavoittaen potentiaaliset asiakkaat tehokkaasti.
2. Konversioaste (Conversion Rate)
Konversioaste tarkoittaa sitä prosenttiosuutta sivusi vierailijoista jotka sivullasi vierailtuaan päätyvät tekemään toivotun toimenpiteen eli konversion, kuten esimerkiksi tilaamaan uutiskirjeen, pyytämään tarjouksen tai jopa ostamaan tuotteen. Hyvä konversioaste esimerkiksi verkkokaupoilla on noin 1-2% luokkaa. Liidejä haettaessa konversioprosentti voi nousta 10-15% asti, mutta sen saavuttamiseksi markkinoinnilta vaaditaan oikeita toimenpiteitä oikeaan aikaan. Hyvä konversioprosentti on usein seurausta hyvin kohdennetusta ja osuvasta markkinoinnista, sekä siitä että sivut on toteutettu niin että konversiotapahtuma, kuten vaikka uutiskirjeen tilaaminen, on tehty asiakkaalle helpoksi.
3. CPC tai PPC
CPC (cost-per-click) ja PPC (pay-per-click) tarkoittavat käytännössä samaa asiaa ja näitä termejä käytetäänkin usein aikalailla sekaisin. Kumpikin tarkoittaa maksamaasi summaa siitä, että käyttäjä on klikannut mainostasi ja siirtynyt sitä kautta verkkosivuillesi. Yleisesti nämä termit liittyvät hakukonemarkkinointiin, mutta ne pätevät myös muussa markkinoinnissa. Mitä pienempi CPC/PPC sitä paremmin sinä olet onnistunut markkinointisi suunnittelussa ja optimoinnissa.
4. Landing Page
Landing page eli “länderi” on se sivu, jolle asiakkaasi siirtyy mainostasi klikattuaan. Länderin tärkein tehtävä on vastata sinne johtavan mainoksen aihetta. Kuvitellaan että mainostat Facebookissa nettisivullasi olevaa testiä, mutta länderisi on sivustosi etusivu. Tässä vaiheessa menetät mahdollisia asiakkaita vierailijan klikattua pois sivultasi, sillä useimmat meistä eivät jaksa etsiä esimerkin testiä sivustoltasi, vaan oletamme linkin vievän meidät suoraan siihen.
5. ROI (Return Of Investment)
ROI tarkoittaa investoinnin tuottamaa pääomaa, markkinoinnissa käytämme termiä markkinoinnin tuottama pääoma. ROI on yksinkertainen kaava jota käytetään usein markkinoinnin raporteissa, sillä se kertoo yksinkertaistetusti kuinka hyvin markkinoinnilliset toimenpiteet ovat onnistuneet. Digimarkkinoinnilla voidaan saavuttaa korkeita tuottoprosentteja, sillä kustannuksiin nähden se on todistetusti erittäin tehokasta kun se toteutetaan oikein. ROI laskentakaava on (nettotuotto/investointi)x100= ?%
Blogisarjan seuraavassa osassa perehdymme Google AdWordsiin, hakukonemarkkinointiin ja siihen liittyviin termeihin syvemmin.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Lähes kaikki tekevät hakunsa Googlella – sinäkin, eikö vain? On äärettömän tärkeää tavoittaa nämä potentiaaliset asiakkaat sillä hetkellä, kun he googlettavat ratkaisua ongelmaansa. Kolme parasta tapaa tavoittaa tämä Googlessa seikkaileva kohderyhmä on hakusanamainonta, Google Display -bannerimainonta sekä YouTube-mainonta. Näihin mainostustapoihin pääset käsiksi hyvin yleisessä, maksuttomassa mainonnanhallintatyökalussa, joka kantaa nimeä Google Ads. Olet taatusti kuullut tästä […]
Bing - mikä se taas olikaan? Muistatko, milloin viimeksi olet tuskaillut oikean tiedon etsimisen kanssa tai vain tarvinnut nopeaa, luotettavaa tiedonlähdettä ja valinnut tähän tehtävään Bing-hakukoneen? Maailman toiseksi suosituin hakukone Bing on vuosien saatossa jäänyt kilpailijansa Googlen varjoon. On kuitenkin vielä suuri joukko potentiaalisia asiakkaita, jotka käyttävät sitä aktiivisesti Googlen sijaan. Microsoftin omistama Bing antaa […]
ABM voi tavoittaa asiakkaita, jotka eivät vielä edes tunnista tarvettaan tai osaa etsiä ratkaisua ongelmaansa. ABM on tapa kohdentaa markkinointiviesti sellaiselle kohdeyritykselle tai -asiakkaalle, joka tietoisesti tai tietämättään tarvitsee yrityksesi tuotteen tai palvelun. Tämän markkinointimuodon ansiosta viesti menee helpommin perille myös niille, joilta suurelle yleisölle kohdennettu markkinointiviesti suhahtaisi ohi kuin raketti. Kyse on markkinoinnin työkaluja […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.