Nyt tarkkana kuin porkkana niiden kuvakokojen kanssa! Suositusten mukaiset Facebook kuvakoot on määritelty tarkkaan sen mukaan, mikä toimii ja mikä ei. Mainoksissa käytettävät kuvat vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka vastaanottavaisia Facebookin käyttäjät niitä kohtaan ovat. Kuvasisällön lisäksi kuvan muodolla on merkitystä siihen, kuinka paljon tehoja mainonnalla voit saavuttaa. Kubla on listannut tähän kirjoitukseen tärkeimmät Facebook kuvakoot, joista valitset näppärästi mainokseesi sopivan!
Ei riitä, että mainokseen on valittu kaunis mainoskuva ja sen yhteyteen runoiltu kiva teksti. Mainosta suunniteltaessa on otettava huomioon Facebook-kuvakoot sekä muutama muu speksi: kuvakoon lisäksi on huomioitava tiedostotyyppi, kuvasuhde sekä tekstin määrä.
Valitse Facebook mainokseen kuva, joka on tiedostotyypiltään .jpg tai .png.
Tämän jälkeen huomioi, että kuvan leveys suhteessa korkeuteen istuu välille 1.91:1-4:5. Yleisin kuvasuhde on juurikin ensimmäinen 1.91:1, joka vastaa pikselikokoa 1200 x 628 px. Yleisin ei kuitenkaan enää ole kaikissa tapauksissa toimivin, sillä mobiilikäytön lisääntyessä kannattaa suosiolla siirtyä kuvasuhteeseen 1:1. Tällöin suositeltu Facebook-kuvakoko on 1080 x 1080 px.
Enää Facebook ei rajoita kuvaan tulevan tekstin määrää. Aikaisemmalle rajoitukselle oli kuitenkin syynsä: Facebook havaitsi, että usein täyteen tekstiä tungettu kuva ohitettiin uutisvirrassa vähätekstistä tai tekstitöntä versiota helpommin. Älä siis turhaan taiteile mainoskuvaan näyttävää typografiaa, vaan keskity kohderyhmää puhuttelevan viestin ja mainoskuvan rakentamiseen.
Kuten monessa muussakin digimarkkinointiin liittyvässä asiassa, myös tässä testaamisen kautta selviää parhaiten se, mikä toimii juuri sinun yrityksesi markkinoinnissa. Myös itse mainoksen kuvaustekstin tekstimäärä – joskus ytimekäs, välillä lyyrisempi tahi teknisiä yksityiskohtia insinöörimieltä hivellen avaava – selviää testaamisen myötä.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Mobiilikäytön myötä pysty- ja neliöformaatit ovat yleistyneet. Jos sinulla on rajalliset resurssit graafisten materiaalien suhteen, pääset jo pitkälle tekemällä 1:1 kuvamateriaalia. Ylipäänsä kannattaa välttää kovin matalia horisontaalisia, eli vaakasuuntaisia kuvakokoja. Niillä lähinnä koristaa printtiesitteitä ja messuosastojen ylälautoja.
Yhden kuvan mainos on kaikista tavallisin näky Facebookin uutisvirrassa. Simppeli mainos syntyy nopeasti vähällä vaivalla: kohdennat, valitset kuvan, kirjoitat tekstin ja lisäät mainoksen yhteyteen CTA:n eli ohjaat potentiaalisen asiakkaan esimerkiksi yrityksesi verkkosivuille tai -kauppaan.
Suositeltu kuvakoko syötteeseen:
1200 x 628 px.
Suositeltu kuvakoko tarinoihin:
1080 x 1920 px.
Karusellimainokset sitouttavat käyttäjiä tehokkaasti. Voit valita jopa kymmenen kuvaa rinnakkain niin, että potentiaalinen asiakas voi rullata karusellia sivulle nähdäkseen loputkin mielenkiintoiset kuvat. Jokaisesta kuvasta on myös mahdollista ohjata kävijä eri sivulle – ensimmäinen kuva voi ohjata käyttäjän kenkävalikoiman pariin, kun taas toisesta kuvasta käyttäjä voi siirtyä suoraan housuostoksille. Facebook karusellimainos on myös erinomainen keino kertoa tuotteesi tai palvelusi ominaisuuksista syvemmin. Tämä on toimiva keino etenkin, jos kerrottavia ominaisuuksia on paljon.
Suositeltu kuvakoko syötteeseen:
1080 x 1080 px.
Kokoelmamainoksen (collection ad) avulla voit esitellä yhdellä silmäyksellä useamman tuotteen. Etummaiseksi kannattaa valita video, joka saa kävijän pysähtymään ja kiinnostumaan. Sen alle sopivat tuotekuvat, jotka ohjaavat kävijän kuvaa painamalla suoraan ostoksille. Kätevää ja taatusti toimivaa!
Jos sinulta ei löydy videota, voit käyttää kokoelmamainoksessa myös still-kuvaa. Tällöin kuvakoko on 1080 x 1080 px.
Jotta aihe ei pyörisi täysin tylsältä tuntuvien, mutta äärettömien tärkeiden speksien ympärillä, kevennetään tunnelmaa neljällä vinkillä Facebook-kuvamainoksen laatimiseen. Onnistunut Facebook mainos saa potentiaalisen asiakkaan silmät naulaantumaan mainokseen oitis, sillä toista mahista harvemmin tulee. Tee vaikutus ensikättelyssä ja tartut takuulla asiakkaan mieleen kuin takiainen!
Saman mainoksen toimivuutta kannattaa kokeilla useammalla eri kuvalla, sillä toisenlainen kuva toimii toisille paremmin. Voit myös tehdä yhden kuvan mainoksen sijaan karusellimainoksen, joka näyttää useamman kuvan rinnakkain samassa mainoksessa. Tuote pötköttämässä pöydällä tai käyttöyhteydessä ovat myös hyviä kuvausideoita, joista hakea mainonnan A/B testaukseen uutta potkua.
Käyttäjät selaavat syötteen läpi vauhdilla, jonka pysäyttää ainoastaan tarpeeksi kiinnostava mainos. Näytä selkeästi, mitä myyt, mikä on brändisi ja millainen on logosi. Kovimmat myyntivaltit kannattaa nostaa ensimmäiseksi esiin: käyttäjien peukalot rullaavat nopeasti jo seuraavan sisällön pariin, jos et onnistu herättämään mielenkiintoa.
Näet valmiin mainoksesi Facebookin mallikeskuksen avulla samalla tavalla kuin kohderyhmäsi – pystyt hyppäämään hetkeksi potentiaalisen asiakkaan saappaisiin. Iskisikö luomasi mainos sinuun uutisvirrassa?
Olipa budjettisi euro, satanen tai tonni – Kubla auttaa yrityksesi Facebook-markkinoinnin alkuun!
Luit aivan oikein, oikein tehtynä Facebook-markkinointi tuo tuloksia myös karkkipussin hinnalla - Facebook mainonnan hinta ei siis ole välttämättä kallis. Kubla auttaa yrityksesi markkinoinnin alkuun tai mikäli markkinoinnissa on jo päästy alkua pidemmälle, antaa Kubla kikat mainonnan viemiseen seuravalle tasolle – ota yhteyttä jo tänään.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.