Kun ostat vaikkapa kahvinkeittimen, tietysti kokeilet miten se toimii. Miksi ostaisit mainontaa, mutta et koskaan mittaisi mainosten toimivuutta? Facebook mainonnan mittaaminen on tärkeää, jotta pystyt tekemään kustannustehokasta mainontaa.
Älä enää elä tiedottomuudessa sen suhteen, toimiiko Facebook-mainontasi hyvin vai ei. Voit tehdä fiksuja ratkaisuja ainoastaan silloin, kun mittaat ja analysoit mainonnan tuloksia jatkuvasti. Näin sinulla on mahdollisuus optimoida mainoksia toimimaan tehokkaammin, mikä puolestaan säästää sinut tehottomilta menoeriltä.
Facebook mainonnan mittaaminen onnistuu, kun mainonnalla on tavoite ja mittarit. Ennen mittareiden määrittämistä on mietittävä mainoskampanjan tavoite.
Pohdi, haluatko saada mainoksellasi esimerkiksi lisää liidejä, bränditunnettuutta, videon näyttökertoja, yhteydenottoja viestitse, verkkokauppaostoksia tai vaikkapa tykkäyksiä? Tämän jälkeen voit aloittaa mainoskampanjan luomisen Facebookin maksuttomassa mainostenhallintatyökalussa eli Facebook Business Managerissa, ja valita kampanjalle sinulle sopivan tavoitteen (kts. kuva alla).
Tavoitteen valitseminen kannattaa tehdä huolella ajatuksen kanssa, sillä Facebook näyttää mainostasi kohderyhmän keskuudessa ainoastaan sellaisille henkilöille, jotka mitä todennäköisimmin tekevät tavoitteen mukaisen toiminnon – jos esimerkiksi valitset tavoitteeksi sitoutuminen, näkee mainoksen ne käyttäjät, jotka aikaisempien toimintojen perusteella voisivat sitoutua sinun mainokseesi.
→ Kun tavoittelet näkyvyyttä, kannattaa mainoskampanjan tavoitteeksi valita esimerkiksi sitoutuminen tai kattavuus. Näiden tavoitteiden päämäärä ei ole tuoda verkkosivustollesi lisää liikennettä, vaan saada henkilö sitoutumaan eli jättämään vaikkapa tykkäys tai kommentti.
→ Kun tavoittelet myyntiä, kannattaa mainoskampanjan tavoitteeksi valita esimerkiksi liikenne tai konversiot. Näin pystyt ohjaamaan potentiaalisia asiakkaita asioimaan verkkosivustollasi. Muista, että hyväkään Facebook-mainos vaikkapa liikenne-tavoitteella ei tuo kauppaa, jos verkkosivusto ei toimi tai sieltä puuttuvat toimintakehotteet.
Kun mainoskampanjan tavoite on selkeä, pystyt seuraamaan tavoitteeseen pääsyä tutkimalla mittareita. Etenkin verkkokauppiaan on suhteellisen helppo seurata Facebook-mainonnan tuloksia, koska myynti tapahtuu verkossa. Mitkä ovat ne yleisimmät mittarit, joita Facebookissa voi seurata?
Klikkausprosentti (CTR, Click-Through Rate) kertoo sinulle sen, kuinka suuri prosenttiosuus mainoksen nähneistä on klikannut mainostasi. Tämä on yksi tärkeimmistä mittareista Facebook-mainonnan tehokkuuden seuraamiseen, sillä sen avulla saat tietää, onko mainoksesi kiinnostava ja näkyykö se oikealle kohderyhmälle.
Klikkihinta (CPC, Cost Per Click) tarkoittaa yhden klikkauksen kustannusta. Facebook-mainonnassa maksat klikkauksista näyttökertojen sijaan – kun asiakas klikkaa mainostasi, maksat siitä pienen summan. Keskimääräinen klikkihinta Suomessa on noin 0,50 €.
Näyttökerrat (Impressions) nimensä mukaisesti laskevat mainoksen näyttökertoja. Yhdeksi näyttökerraksi lasketaan se, kun potentiaalinen asiakas näkee näytöllään mainoksen ja vierittää alaspäin TAI vierittää alaspäin ja vielä takaisin ylös samaan mainokseen.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Tuhannen näyttökerran hinta (CPM, Cost Per Mille) on luku, joka kertoo sinulle mainoksen hinnan tuhatta näyttökertaa kohden. Jos olet esimerkiksi käyttänyt 50 euroa ja saanut 10 000 näyttökertaa, mainoksen CPM on 5 euroa.
Tavoittavuus (Reach) kertoo niiden päätelaitteiden tai käyttäjien lukumäärän, jotka mainos on tavoittanut. Tavoittavuus-mittari eroaa näyttökerrat-mittarista siten, että näyttökerrat-mittari laskee näyttökertoihin myös sen, jos sama käyttäjä näkee mainoksen useamman kerran.
Merkittävyys (Relevancy) on hyvin yksinkertainen mittari, joka toimii kuten Google Adsin laatupisteytys. Facebook analysoi, kuinka hyvin valitsemasi kohderyhmä sitoutuu mainokseesi ja pisteyttää mainoksen merkittävyyden asteikolla 1-10. Jos merkittävyysluku on pieni, mainoksen kustannukset nousevat, kun taas suurempi luku takaa mainokselle parempaa menestystä.
Yleisyys (Frequency) kertoo sinulle mainoksen vastaanottojen määrästä. Esimerkiksi yleisyysluku 4 tarkoittaa sitä, että yksi käyttäjä näkee mainoksesi neljä kertaa. Liian usein toistuva mainos saattaa herättää kohderyhmässä negatiivisia tunteita, jonka vuoksi yleisyysluvun ollessa yli 10, kannattaa kohderyhmää laajentaa tai se vaihtaa kokonaan.
Mainonnan perustunnuslukuja ovat näyttökerrat, klikkausten määrä ja hinta (CPC), klikkausprosentti (CTR) sekä tuhannen näyttökerran hinta (CPM). Näitä mittareita kannattaa niin pienen, keskisuuren kuin jättimäisenkin yrityksen seurata Facebook-mainontaa tehdessään.
Mihinkään mittariin ei kuitenkaan voi yksinomaan luottaa – esimerkiksi vaikka mainoksen klikkihinta ja klikkausprosentti saisivat sinut hyppimään riemusta, mutta todellisuudessa jokainen mainoksen klikkaaja tekisi verkkosivustollasi välittömästi U-käännöksen, ei aihetta juhlaan olisi. Facebook-mainonnan mittareiden lisäksi suosittelemme siis aina pitämään silmällä myös verkkosivuanalytiikasta saatavia tunnuslukuja.
Facebookin mainostenhallintatyökalusta löytyvien mittareiden lisäksi on hyödyllistä seurata muun muassa ostoja, ostoskärryyn lisäämisiä, ostojen konversioarvoja sekä sivuston oston mainostuottoa (ROAS). Pääset näihin tietoihin käsiksi, kun olet asentanut verkkosivustollesi Facebook-pikselin.
Vaikka päättäisitkin jättää Facebook-mainonnan ammattilaisen harteille, kannattaa aina olla kartalla mainonnan tehosta seuraamalla tuloksia myös itse. Tekijöitä on moneen junaan, eikä kaikilta itseään ammattilaisina pitäviltä välttämättä löydy tarpeeksi osaamista.
Voit esimerkiksi käydä tutkimassa mainosraporttia, joka löytyy mainostenhallintatyökalusta eli Facebook Business Managerista. Mainonnan perustunnuslukuja tutkimalla saat myös käsityksen siitä, kuinka tehokasta mainonta on. Jos esimerkiksi mainoksesi klikkausprosentti on reilusti alle 1 %, kannattaa mainontaa tekevältä kysäistä selitystä. Hyvin toimivan Facebook-mainoksen klikkausprosentti on pääsääntöisesti yli 1 %.
Facebook mainonnan mittaaminen on kriittisen tärkeää. Et voi koskaan saada Facebook-mainonnasta maksimaalista hyötyä, jos et aseta tavoitteita, määritä mittareita, analysoi ja optimoi. Tehokas Facebook-mainonta vaatii jatkuvaa huomiota, eikä siihen kiireisellä yrittäjällä välttämättä ole aikaa. Ajan tai osaamisen puute ei kuitenkaan saa olla syy olemattomalle Facebook-mainonnalle tai huonosti toimivalle sellaiselle, vaan tällöin Facebook-mainonta kannattaa suosiolla ulkoistaa.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.