Jokaisella yrittäjällä on tarina. Toisen tarina alkaa kivikkoisesta tiestä, kun taas toinen aloittaa taipaleensa tasaisemmalta maalta. Monien yrittäjien tarinat kohtavat kuitenkin viimeistäänkin siinä vaiheessa, kun Facebook orgaaninen näkyvyys ei tuonutkaan bisnestä – helposti ajatellaan, että kymmeniä, ellei satoja tykkäyksiä kerännyt Facebook-postaus kauniista kukkasista tekee taikoja liiketoiminnalle sillä perusteella, että tykkäykset kasvattavat orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä. Tottahan se on: tykkäykset, kommentit ja jaot ovat polttoainetta orgaanisen näkyvyyden kasvulle, mutta eivät missään nimessä takaa konvertoitumista kaupaksi.
Pelkkä Facebook orgaaninen näkyvyys on kuitenkin harvoin ohituskaista menestykseen, sillä tarkasti kohdennettu maksettu mainonta tavoittaa paremmin ostavat asiakkaat. Loppujen lopuksi ainoastaan maksavilla asiakkailla on bisneksen kannalta merkitystä, eikä niinkään Facebookissa kukkasten kuvia ihastelevilla ihmisillä, joilta ei yrityksen toimintaan kuitenkaan heru latin latia.
Kubla kertoo seuraavaksi esimerkin tavallisesta yrittäjästä, joka painii aloittaville yrittäjille tuttujen kysymysten äärellä: mitä tehdä, kun Facebook orgaaninen näkyvyys ei tuo bisnestä?
Tarina alkaa tuiki tavallisesta Maijasta, joka on vuosia lähtenyt töihin aina ennen kukonlaulua ja palannut sieltä vasta illan hämärtäessä. Vaikka hän on tähän mennessä viettänyt parisenkymmentä vuotta toimistotuoliin sulautuneena, ovat ajatukset olleet Excelin sijaan korvapuusteissa, hillomunkeissa ja marjaleivoksissa – leipomo on ollut Maijan unelma, jonka hän on vihdoin päättänyt toteuttaa. Hyvin nopeasti pullantuoksuisen leipomon perustettuaan vaihtuu ruusuinen kuva puotiin jonottavista asiakkaista todellisuuteen, jossa leipomon ovi käy ainoastaan kerran päivässä.
Google kuitenkin kertoo Maijalle salaisuuden, jonka avulla ihmisiä oli mahdollista tavoittaa sijoittamatta mainontaan euroakaan. Facebook orgaaninen näkyvyys tarkoittaa täysin ilmaiseksi saavutettuja silmäpareja – se jos jokin kuulostaa Maijan korvaan mahtavalta! Rentouttavat metsälenkit vaihtuvat saman tien paperilapuille laadittuihin suunnitelmiin, joiden tavoitteena on kalastella Facebookissa tykkäyksiä tuhansien edestä. Kun Maijan leipomon Facebook-sivu täyttyy tykkääjistä, tulee kauppaa ovista ja ikkunoista! Vai hetkinen… tuleeko sittenkään?
Maija käyttää kaiken vapaa-aikansa sisältöjen luomiseen. Jos hyvä ystävä kysyy kahville, valitsee tomera yrittäjä mieluummin illanvieton Facebookin kanssa. Kun tytär toivoo pääsevänsä leikkipuistoon, lähtee Facebook sinne mukaan. Yhdessä keinutaan tyttären sekä luurin kanssa. Tykkäyksiä alkaa satelemaan, eikä Maija malta odottaa nousukiitoon sinkoutuvaa myyntiä.
Tykkäyssateesta innostuneena päättää Maija järjestää myös arvonnan. Google kertoo, että Facebook orgaaninen näkyvyys on mahdollista saada huikeaan kasvuun arvonnalla – täydellistä! Maija arvelee, että käytännöllinen palkinto houkuttelee paikalle satoja silmäpareja, jonka vuoksi palkinnoksi valikoituu S-ryhmän lahjakortti. Kaikki tarvitsevat makaronia, jogurttia sekä banaaneja, joten valinta on ilmiselvä.
Aivan kuten Maija ennusti, kerää arvontajulkaisu hurjan suosion. Tykkäyksiä ja kommentteja tulee Oulusta asti! Mahtavaa, nyt sielläkin tiedetään Maijan ikiomasta leipomosta. Vielä kuitenkin puuttuvat ne todelliset, maksavat asiakkaat, jotka tulevat sinnikkään yrittäjän leipomoon lämpimän pullan tuoksun perässä. Totuus kuitenkin on se, että harva näistä oululaisista S-ryhmän lahjakortin haluavista tavallisista ihmisistä aikoo koskaan istahtaa juuri tämän helsinkiläisen puodin penkkiin.
Facebook orgaaninen näkyvyys on huipuissaan. Maijan Facebook-postauksiin satelee tykkäyksiä ja kommentteja, joista kuitenkaan yksikään ei tuo taloon tuottoa. Hienot kuvat herkullisista leivoksista tekevät vaikutuksen, mutta suurin osa tykkääjistä taitaa kuitenkin olla väärää kohderyhmää. Vaikka ketogeenistä ruokavaliota noudattava kenkäkauppias ei aio jalallakaan astua Maijan hiilareiden täyttämään pullapuotiin, saattaa hän hyvinkin kommentoida leipomon Facebook-postaukseen ihan vaan oman nimensä esille tuomiseksi. Tykkääjistä puuttuvat ne todelliset herkkusuut, jotka nauttivat keskipäivän teekupillisesta korvapuustin kera. Sieltä puuttuvat ne kohderyhmään kuuluvat asiakkaat, jotka ovat valmiita käyttämään sen muutaman euron ihanaan herkkuhetkeen.
Etenkin tykkääjien koostuessa kohderyhmään kuulumattomista henkilöistä ei niille kannata antaa sen suurempaa painoarvoa. Mitä ihmettä tekee yrittäjä pelkillä tykkäyksillä, mikäli kauppaa ei synny?
Vaikka Facebook-postaukset keräävät kunniaa tykkäyksillä, ei kauppaa synny. Mikäli asiakaskunta ei kasva muutamaa vakioasiakasta paremmaksi, on Maijan leipomo uhan alla mennä nurin. Totuus kuitenkin on se, ettei suurin osa Maijan Facebook-sivulla pörräävistä ihmisistä päädy maksaviksi asiakkaiksi. Toisin sanoen Facebook orgaaninen näkyvyys ei automaattisesti konvertoidu kaupaksi.
Pullien vaivaaminen on ollut Maijalle aina unelma, josta hän ei halunnut luopua. Digimarkkinointi vei mehut, eikä tykkäykset Facebookissa koskaan kääntäneet leipomon liiketoimintaa siksi herkulliseksi voisilmäpullaksi, jonka asiakkaat olisivat halunneet ostaa. Viimeisenä oljenkortena Maija soittaa numeroon 029 3700 290 pyytääkseen vinkkejä asiansa osaavalta ammattilaiselta – meidän puoleen olisi kuitenkin voinut kääntyä jo aikaisemminkin. Kubla kertoo alla muutaman vinkin, jotka Maijan lisäksi on jokaisen yrittäjän syytä huomioida somettaessaan.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Koska Maijan tarina voisi olla kenen tahansa teistä tarina, on Kubla päättänyt tehdä siitä esimerkin tässä blogikirjoituksessaan ja antaa seuraavaksi kolme vinkkiä, joista hyötyy jossain vaiheessa takuulla jokainen. Mikäli digimarkkinointi tuntuu hankalalta, kannattaa meihin olla yhteydessä!
Kohderyhmän määrittäminen on tärkeää jo heti ensiaskeleilla. Kun tiedetään, keitä asiakkaat ovat, on helpompi tuottaa juuri heitä kiinnostavaa sisältöä. Tuotetta tai palvelua ei kannata yrittää myydä kaikille, sillä silloin mitä todennäköisemmin ei onnistu myymään kenellekään.
Siinä missä Facebook-mainoksen kohdentaminen on monille tuttu juttu, ei välttämättä tavallisen julkaisun kohdennusmahdollisuutta osata hyödyntää. Julkaisuja voi kohdistaa esimerkiksi iän, sukupuolen tai sijainnin mukaan. Tämä ei kuitenkaan automaattisesti ole kannattavaa, vaan toimii etenkin esimerkiksi selkeiden asiakasryhmien kohdalla.
Kuten Maija arveli, kerää S-ryhmän lahjakortti taatusti huomiota. Yleisesti tunnetut, kaikkien haluamat palkinnot saavat kuitenkin innostumaan myös kohderyhmään kuulumattomat henkilöt, joita yrityksen tarjoama tuote tai palvelu ei todellisuudessa kiinnosta. Tällaisia palkintoja voivat olla esimerkiksi suomalaisten haluamat ämpärit, iPhone tai vaikkapa matkalahjakortti.
Parempi ratkaisu usein on tuote tai palvelu yrityksen omasta valikoimasta. Maijan tapauksessa esimerkiksi vapaavalintainen leivonnainen tai ilmaiset pullakaffet olisivat voineet saada aikaan kauppaa myös tulevaisuudessa. S-ryhmän lahjakortin arpominen ei saa ketään maistamaan Maijan leivonnaista ja ihastumaan siihen niin, että myyntiä tulisi jatkossakin.
Facebook orgaaninen näkyvyys voi tuoda asiakkaan tai muutamankin, mutta monesti maksetulla mainonnalla porskutellaan ohi. Kun mainos on oikealle kohderyhmälle kohdennettu, herättää mielenkiinnon sisällöllään ja ohjaa potentiaalisen asiakkaan esimerkiksi yrityksen verkkosivuille, kerää se usein parempia liidejä eli yrityksen tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneita henkilöitä.
Maksettua mainontaa on mahdollista kohdentaa esimerkiksi iän, sukupuolen, sijainnin, kiinnostuksen kohteiden tai potentiaalisen asiakkaan käyttämän laitteen mukaan. Pienelläkin budjetilla pääsee alkuun, kun mainonnan tekee alusta alkaen huolellisesti.
Vaikka Maijan yrityksen Facebook-sivu oli täynnä elämää, oli leipomossa toivottoman hiljaista päivästä toiseen. Kuka tahansa voi kalastella tykkäyksiä ja kommentteja, mutta kaupan syntyminen vaatii usein enemmän. Kun digimarkkinointi ei tuota toivottua tulosta, boostaa Kubla yrityksen liiketoiminnan huippuunsa! Kubla on digimarkkinoinnin tehokkain kumppani, joka tietää niksit vaikkapa villasukkien myymiseen kutomista rakastavalle isoäidille.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.