Jälleen uudet tuulet puhalsivat! Kaikki olemassa olevat Gmail-mainoskampanjat muutettiin vain luku -muotoon, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että et voi enää luoda uutta mainoskampanjaa Gmailiin tai esimerkiksi muokata aiemmin luotuja Gmail-mainoksia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita loppua tehokkaalle Gmail-mainonnalle, vaan Gmail mainonta onnistuu yhä jatkossakin – kuitenkin hieman eri tavalla. Haluatko tietää tärkeimmät pointit tästä muutoksesta? Hyvä, aloitetaan!
Ennen tätä uudistusta Gmail-mainokset luotiin Google Adsin kautta valitsemalla Display-kampanjan alta Gmail-kampanja. Gmail-kampanjat olivat erillisiä kampanjoita, jotka näkyivät ainoastaan potentiaalisten asiakkaiden Gmail-sähköpostissa Tarjoukset- ja Sosiaaliset verkostot -välilehdellä.
Muutoksen jälkeen voit luoda Gmail-mainoksia vain uudistuneessa Google Adsissa. Nyt Gmail mainonta tapahtuu siis Discovery-kampanjan kautta. Aiemmassa Google Adsissa luotuja mainoksia voidaan näyttää jatkossakin, mutta näitä mainoksia et pääse enää muokkaamaan.
Eli mikäli haluat edelleen mainostaa Gmailissa tämän uudistuksen jälkeenkin, on sinun luotava Discovery-kampanja. Voit myös ohjeidemme avulla muuttaa Gmail-kampanjat Discovery-kampanjoiksi. Discovery-mainokset mahdollistavat laajan yleisön tavoittamisen eri mainospaikoissa, joihin lukeutuvat myös Gmailin Tarjoukset- ja Sosiaaliset verkostot -välilehdet.
Kuinka homma toimii käytännössä? Discovery-kampanjoiden luominen ja hoitaminen
Vaikka uudistus toi mukanaan uudet tuulet, on Discovery-mainoksissa huomioitu Gmail-mainosten suosituimmat ominaisuudet. Pääset hyödyntämään Smart biddingia, yleisökohdistusta, natiivimainoskokemusta sekä uudistuksen myötä laajentamaan tavoittavuuttasi.
Voit optimoida mainoskampanjasi Smart biddingia hyödyntäen. Smart Biddingillä tarkoitetaan joukkoa automaattisia hintatarjousstrategioita, joita optimoimalla pystyt saavuttamaan mahdollisimman suuren konversiomäärän tai -arvon. Toinen vaihtoehto on CPA-tavoitehintatarjous.
Pystyt kohdentamaan Gmail-mainoksesi muun muassa uudelleenmarkkinointiyleisöille, ostoaikeissa oleville ja tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneille yleisöille sekä demografisten tietojen perusteella luoduille yleisöille.
Jotta tavoitat potentiaaliset asiakkaat Googlen palveluiden natiivimainosympäristöstä, Googlen suosituksena on käyttää yhden kuvan mainoksissa ja usean kuvan karuselleissa sekä neliön mallisia että vaakasuuntaisia kuvia.
Yhdellä mainoskampanjalla voit tavoittaa aiempaa laajan yleisön, jotka etsivät tuotteita tai palveluita YouTubesta, Gmailista ja Discoverista. Discovery-mainokset tavoittavat yli 3 miljardia ihmistä, joiden joukosta löytyy taatusti sinun yrityksellesi sopiva asiakaskunta.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Gmail-mainos näkyy potentiaaliselle asiakkaalle ensin tiivistetyssä muodossa. Vasta kun asiakas klikkaa mainosta, avautuu joko a) mainostajan laskeutumissivu tai b) sähköpostin kokoinen mainos. Mainokset ovat yksittäisen yrityksen mainoksia tai usean jälleenmyyjän mainoksia.
Gmail-mainonnan hinnoittelu riippuu kampanjatyypistä. Edelleen maksat kuitenkin klikkauksista näyttökertojen sijaan. Klikkauksen hintaan vaikuttaa muun muassa markkina-alue ja kilpailutilanne.
Yksittäisen yrityksen mainoksissa esitellään vain yhtä yritystä. Tämän kampanjatyypin valitsemalla maksat vain niistä kerroista, kun asiakas avaa koko mainoksen klikkaamalla tiivistettyä mainosta.
Usean jälleenmyyjän mainoksissa tuodaan esille useita jälleenmyyjiä. Tämän kampanjatyypin valitsemalla maksat niistä kerroista, jolloin asiakas klikkaa mainoksesi tekstiosaa ja näin siirtyy verkkosivustollesi. Et siis maksa mainoksen avauksesta kuten yksittäisen yrityksen mainoksissa.
Muutos tuo mukanaan laajemman tavoittavuuden, joka kattaa yli kolme miljardia ihmistä. Discovery-mainoksilla voit tavoittaa laajemman yleisön potentiaalisia asiakkaita, jotka tutkivat kiinnostuksen kohteitaan ja etsivät tuotteita tai palveluita Googlen syötteistä eli YouTubesta, Gmailista ja Discoverista. Vaikka Gmail-mainoskampanjat ovat uudistuksen myötä osa Discovery-kampanjoita, on Gmail mainonta edelleen loistava vaihtoehto monelle toimijalle.
Älä siis laita naulaa arkkuun, vaikka jo pelkkä sana “uudistus” tai “muutos” saisikin otsaltasi valumaan tuskanhien. Mikäli uudistuksen tuomien muutosten hahmottaminen tuntuu käytännössä vaikealta tai turhauttavalta, autamme mielellämme sinut alkuun!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.