Näyttääkö siltä, ettei Google Ads -mainonta tuota konversioita? Ei hätää, mikrokonversiot ovat täällä tekemässä mainonnasta tuottavaa! Google Ads mainonnan optimointi mikrokonversioita hyödyntämällä on loistava apu etenkin tilanteessa, jossa tekisi mieli heittää hanskat tiskiin.
Useimmiten Google Ads -mainonnalla pyritään ajamaan liikennettä kohti konversiota eli esimerkiksi tuotteen ostoa tai yhteydenottopyynnön jättämistä. Usein Google Ads mainonnan optimointi tehdään sen perusteella, mikä mainos tuottaa eniten näitä haluttuja konversioita. Analytiikan on syytä olla kunnossa.
Ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys, että konversioita ilmestyy kuin sieniä sateella – mitä tehdä, jos konversioita ei tule, vaikka mainontaa jo tehty jo tovin? Tai konversiot uupuvat, koska yritys on mainonnan suhteen vielä niin alkuvaiheessa, ettei kukaan oikeastaan vielä tiedä millaisella viestillä mainontaa tulisi tehdä konversioiden saamiseksi? Tällöin kannattaa ottaa avuksi mikrokonversiot.
Konversio on yrityksen menestykselle tärkeä toiminto, jonka asiakkaan halutaan suorittavan.
Konversiot voidaan jakaa kahteen eri tyyppiin, joita ovat mikrokonversiot ja makrokonversiot. Makrokonversiolla tarkoitetaan tavoiteltua konversiota kuten tuotteen ostoa tai liidin saamista, kun taas mikrokonversio on jokin tapahtuma makrokonversiota kohti johtavalla asiakaspolulla.
Mikrokonversiot ovat toiminnallisia tai perustuvat potentiaalisen asiakkaan käyttäytymiseen. Esimerkiksi chatin käyttäminen tai tuotteen lisääminen ostoskoriin on toiminnallinen mikrokonversio, ja videon katselu tai verkkosivustolla vietetty aika puolestaan tarkoittaa käyttäytymiseen pohjautuvaa mikrokonversiota.
Asiakkaan kulkema matka kohti haluttua toimea tunnetaan asiakaspolkuna. Se on suunniteltava niin, että polku on ikään kuin pätkitty mikrokonversioilla mahdollisimman lyhyisiin pätkiin. Lyhyet pätkät auttavat tekemään kylmästä eli ei-ostovalmiista asiakkaasta lämpimän eli ostovalmiin. Asiakkaan ostopolulla mikrokonversio voi olla esimerkiksi:
Linkin klikkaus laskeutumissivulta eteenpäin
→ Asiakas on kiinnostunut, selvitä mistä.
Yhteydenottolomakkeen avaaminen
→ Yhteydenotto on käynyt asiakkaan mielessä. Mikäli asiakas ei ole lähettänyt lomaketta, lomakkeessa saattaa olla tekninen ongelma tai muuta kehitettävää.
Sivulla vietetty aika
→ Jos asiakas viettää sivulla aikaa, on hän todennäköisesti sivun sisällöstä kiinnostunut. Muista käyttää luku-indeksiä eli jaa sivulla vietetty aika sivun sanamäärällä, jotta saat pitkät ja lyhyet sivut vertailukelpoisiksi.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Vain hyvin pieni osa verkkosivustollasi vierailevista on valmiita tekemään ostoksen heti. Mikäli keskityt ainoastaan tähän ostovalmiiseen yleisöön, heität hukkaan suuren potentiaalisen asiakaskunnan. Useimmat verkkosivukävijöistäsi ovat niin sanottua kylmää yleisöä, joiden lämmittämiseen tarvitaan aikaa ja vaivaa. Google Ads mainonnan optimointi mikrokonversioita hyödyntämällä auttaa tekemään kylmästä yleisöstä ostovalmiin joukon.
Haluttuihin makrokonversioihin liittyy paljon kävijöiden käyttäytymisestä kertovaa dataa. Kun asetat oikeat mikrokonversiot, mittaat niitä sekä optimoit Google Ads -mainontaa mikrokonversioista saamasi datan avulla, pääset taatusti kylmästä lämpimään.
Google Ads mainonnan optimointi mikrokonversioilla toimii etenkin silloin, kun verkkosivuston liikenne on pientä ja sitä halutaan kasvattaa. Kun olet saanut mainonnan hyvin käyntiin hyödyntämällä mikrokonversioita, voit siirtyä optimoimaan mainontaa makrokonversioilla. Makrokonversioiden käyttäminen mainonnan optimoinnissa vaatii kuitenkin sitä, että verkkosivustolla on tarpeeksi liikennettä.
Voit myös jatkaa mainonnan optimointia molemmilla eli mikro- ja makrokonversioiden yhdistelmällä.
Mikäli tuntuu, ettei verkkosivustolle ohjaudu tarpeeksi liikennettä tai kävijöistä harva suorittaa halutun konversion eli esimerkiksi oston, on aika virittää Google Ads mainonnan optimointi uuteen uskoon mikrokonversioita hyödyntämällä. Mikrokonversioiden hyödyntäminen mainonnan optimoinnissa on erittäin tehokas keino tehdä Google Ads -mainonnasta kannattavampaa. Mikäli Google Ads mainonnan optimointi ei kuulu yrityksesi päivärytmiin tai kuviosta puuttuvat mikrokonversiot, autamme sinua mielellämme tekemään kaivatun muutoksen.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.