Tiesitkö, että Googlen karttahaku on yksi sen suosituimmista ominaisuuksista? Kartta ilmestyy esiin niin sanotuissa lokaaleissa hauissa, joihin yhdistyy paikkakunnan nimi. Esimerkiksi “lounas Turku” tai “kampaaja Tampere” ovat tällaisia hakuja. Jos ja kun haluat, että oma yrityksesi on mukana näissä tuloksissa, perusta oitis Google My Business -tili!
Google My Business, miltä se näyttää?
Yllä esimerkki, miltä Helsingin kirjasto Oodin hakutulos näyttää, kun kirjasto käyttää Google My Business -tiliä. Tiedot tulevat esiin Googlessa, kun käyttäjä hakee esimerkiksi “kirjasto Oodi”. Desktop-koneella tiedot sijoittuvat ruudun oikeaan laitaan, mobiilissa tiedot nousevat ensimmäiseksi heti mahdollisten maksettujen mainosten jälkeen.
Google My Business -tili, ohjeet tilin perustamiseksi
Google My Business -tilin perustaminen on varsin helppoa. Se onnistuu Google My Business -sivuilla. Huom. tarvitset tätä varten gmail-tunnukset. Jos sinulla ei vielä ole Google-tunnuksia, kannattaa ne hankkia, sillä Googlella on lukuisia muitakin palveluita, joista hyödyt jatkossa Google-tililläsi. Et välttämättä tarvitse gmail-sähköpostia Google-tilin luomiseen, vaan voit luoda tilin mille tahansa muulle sähköpostille. Katso tarkemmat ohjeet täältä.
Kun olet kirjautunut Google-tunnuksillasi Google My Business -sivuille pääset joko valitsemaan yrityksesi listasta jo identifioituja yrityksiä tai mikäli yrityksesi ei löydy listasta voit luoda yrityksesi kokonaan alusta. Seuraavaksi voit valita yrityksellesi liiketoimintaluokan. Ole tässä huolellinen, sillä liiketoimintaluokka määrittää, millä hauilla yrityksesi nousee esiin. Valitse nyt pääasiallinen liiketoimintaluokka, voit lisätä näitä myöhemmin lisää.
Lisää seuraavaksi yrityksellesi sijainti. Tämä on oleellista etenkin kivijalkakaupoille ja muille, jotka ottavat asiakkaita vastaan toimipisteessään. Osoitteen lisääminen varmistaa, että näyt Googlen kartoissa.
Voit myös lisätä yrityksellesi palvelualueen, mikäli toimit toimipisteesi lisäksi muualla tai teet vaikkapa kotikäyntejä.
Anna lopuksi yrityksesi ajantasainen puhelinnumero sekä verkkosivuston osoite. Nyt Google My Business -tilisi on melkein pystyssä. Enää tarvitaan Googlen varmennus, että todella omistat yrityksen, jonka juuri rekisteröit. Google antaa erilaisia vaihtoehtoja varmistukseen. Yksi tapa on tilata Googlelta postikortti juuri antamaasi yrityksen postiosoitteeseen. Postikortissa on varmistuskoodi, jolla saat yrityksesi verifioitua.
Kas näin, Google My Business -yritysprofiilisi on valmis!
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Vinkit Google My Business -tilin käyttöön ja optimointiin
Seuraa tilisi analytiikkaa
Googel My Business tuottaa valtavasti hyvää analytiikkaa siitä, miten usein yrityksesi näkyy hakutuloksissa, kuinka moni reagoi yrityksesi listaukseen ja millaisilla hauilla yrityksesi löydettiin.
Pidä Google My Business -tilisi aktiivisena ja käytä myös kännykässä
Google My Business -sovellukset ovat saatavilla Androidille ja iPhonelle. Lataa sovellus ja voit hallita tiliäsi mistä vain. Muista pitää esimerkiksi aukioloaikasi ajantasaisina ja käydä päivittämässä mahdolliset muutokset heti. Moni nimittäin katsoo kivijalkaliikkeiden aukioloajat suoraan Google My Business -näkymästä, eivät esimerkiksi verkkosivuiltasi.
Vastaa kysymyksiin ja arvosteluihin
Google My Busineksen idea on läpinäkyvyys ja keskustelu asiakkaiden kanssa. Yrityksiä on mahdollista arvostella ja yrityksille voi esittää kysymyksiä. Muista vastata kysymyksiin, jotta My Business -tilisi pysyy aktiivisena ja annat yrityksestäsi hyvän kuvan!
Julkaise tapahtumia, tarjouksia ja muita ajankohtaisia ilmoituksia
Google My Busineksessa voit myös julkaista tulevia tapahtumia ja tarjouksia. Liitä viestiisi mukaan kuva ja saat vielä enemmän huomiota julkaisullesi! Katso Googlen omat ohjeet viestien tekemiseen.
Yrityksen markkinointi ja internet-mainonta pitää sisällään tänä päivänä lukemattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja, ja uusia kanavia tulee jatkuvasti lisää. Jopa digitoimiston tekevän yrityksen on vaikea valita sopivat kanavat sähköiseen markkinointiin ”perinteisten” ja ”uusien” kanavien joukosta. ”Digimarkkinoinnin” asiantuntijoilla on monesti tapana mennä myyntipuheissaan melko syvälle digitaalisen markkinoinnin termistöön ja käyttää paljon lyhenteitä. Suuri osa näistä termeistä voi olla […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.