Hoi, verkkokauppias tai paikallinen yrittäjä, Google Shopping ominaisuus on tärkeä työkalu juuri sinulle! Olet saattanut kuulla huhua kyseisestä ominaisuudesta, mutta mikä se oikeastaan on, kenelle siitä on hyötyä ja miten se toimii?
Maailman suurin hakukone Google houkuttelee paikalle miljoonia suomalaisia päivittäin etsimään tuotteita ja palveluita – yksi etsii uutta pölynimuria, toinen ihania huonekaluja sekä kolmas tarvikkeita pienelle koiranpennulle. Googlen hakukone on loistava tapa tavoittaa etenkin ne ostavat asiakkaat, joilla ostohalu tai -tarve jo on olemassa.
Mikä on Google Shopping?
Google Shopping on Google-mainonnan kampanjatyyppi. Tämän tyyppiset mainokset kiinnittävät potentiaalisen asiakkaan huomion todennäköisemmin kuin tekstimainos, sillä hyvä kuva ja terävä otsikko herättävät mielenkiinnon.
Oikein tehtynä Google Shopping -mainokset
kasvattavat myyntiä,
konvertoivat paremmin ja
tuovat enemmän liidejä.
Näin se toimii: Kun potentiaalinen asiakas hakee Googlesta esimerkiksi hakusanalla “kuulokkeet”, näkyy hänelle heti ensimmäisenä hakutulossivun kärjessä tuotteiden kuvat, hinnat ja myyjät. Hän voi klikata “Ostokset”-välilehdelle ja suodattaa hakutuloksia esimerkiksi hinnan, kunnon, toimituksen, arvostelun tai myyjän perusteella.
Kenelle Google Shopping ominaisuus sopii?
Google Shopping on lähes välttämätön työkalu verkkokauppiaalle, mutta tekee tehtävänsä myös paikallisen yrityksen myynnin ja näkyvyyden kasvattamisessa. Google Shopping -mainonta edellyttää tuoteluetteloa, jonka tuotteet näkyvät osana listauksia eri mainospaikoilla.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Lue tarkemmin Google-mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Google Shopping saattaa alkuun tuntua haastavalta, mutta tarvittaessa autamme sinut alkuun. Google luo sinulle mainoksen puolestasi niiden tietojen perusteella, jotka se löytää Google Merchant Centeristä eli Kauppiaskeskuksesta. Mainoksessa näkyy tarvittavat tuotetiedot, kuten tuotteen nimi, hinta ja myyjä.
Kun teet maksullista Google Shopping -mainontaa, tarvitset kolme asiaa:
Voit saada mainoksesi näkymään muun muassa hakutulossivulla, “Ostokset”-välilehdellä, Gmailissa sekä YouTubessa. Hinnoittelu on klikkiperusteista (CPC, Cost Per Click) eli maksat ainoastaan klikkauksista. Yhden klikkauksen hinta on keskimäärin 0,29 €.
Kun teet ilmaista Google Shopping -mainontaa, tarvitset kaksi asiaa:
Google-tilin ja
Google Merchant Center -työkalun.
Saat mainoksesi näkymään ainoastaan “Ostokset”-välilehdellä maksullisten Shopping-mainosten alapuolella. Mainoksen näyttökerrat tai klikkaukset eivät maksa sinulle mitään.
Kolme vinkkiä Google Shopping -mainokseen
Jotta tuotteesi pääsee parrasvaloihin Google Shoppingissa, täytyy sinun osata optimoida tuotteet oikein jo verkkokaupassa. Kerromme seuraavaksi kolme neuvoa, jotka kannattaa laittaa korvan taa!
1. Huomioi Googlen vaatimukset
Mikäli olet verkkokauppias, täytyy verkkokaupan olla kunnossa. Tuotekuvat ja -tekstit ovat tässä mainosmuodossa ratkaisevassa roolissa.
Kun lataat verkkokauppaasi tuotekuvan, jonka haluat Google Shopping -mainokseen, kiinnitä huomiota kuvan laatuun ja kuvakokoon. Tuotekuvan koon tulisi olla vähintään 100 x 100 pikseliä.
Tuotekuvan täytyy olla yksinkertainen kuva yhdestä tuotteesta ilman logoa tai muita koristeita. Taustan väri ei voi olla esimerkiksi räikeän pinkki, vaan taustan tulee olla neutraalin vaalean sävyinen tai harmaa.
2. Pyri erottumaan kilpailijoiden tuotteista
Helpommin sanottu kuin tehty, sillä myös yllä mainitut Googlen vaatimukset täytyy huomioida. Kun eri kauppiaiden tuotteet ovat vierekkäin, on joukosta erottuminen tärkeää niillä keinoilla, mitä on käytettävissä.
Kun tuotteesta on saatavilla hyvin tarpeellista tietoa, on Googlella enemmän mahdollisuuksia tuoda tuotteesi esille hakujen yhteydessä.
Mikäli potentiaalinen asiakas etsii esimerkiksi punaisia lenkkareita, ei sinun punaisia lenkkareitasi tuoda esille, mikäli väriä ei ole mainittu tuotetiedoissa.
Haluatko ilmaista näkyvyyttä tuotteillesi? Google Shopping -mainonta alkuun ammattilaisen johdolla
Voit lähteä liikenteeseen tekemällä ilmaista Google Shopping -mainontaa, ja sen jälkeen tarvittaessa tutustua myös maksulliseen vaihtoehtoon. Mikäli aika tai osaaminen ei riitä, mutta verkkokauppiaana tiedät, että tarvitset kaiken mahdollisen näkyvyyden Googlessa, käänny puoleemme. Me autamme sinut mielellämme alkuun Google Shopping -mainonnan maailmassa.
Google Shopping on vihdoin jalkautunut myös Suomeen. Oletko jo kauppiaana perehtynyt tähän Googlen tehokkaaseen ja dynaamiseen mainosmuotoon? Mikä Google Shopping -mainos on? Google Shopping -mainos on mahtava oikopolku ostavan asiakkaan tietokoneen näytölle. Kas näin se toimii: Kun asiakas hakee sopivilla hakusanoille Googlesta ostettavaa, nostaa Google Shopping -mainos yrityksesi tuotteet kuvineen ja hintoineen hakutuloksiin. Kätevää, eikö? […]
Google mainonta tulee lähestulkoon jokaisessa yrityksessä puheenaiheeksi jossain kohtaa. Miten Google mainonta toimii käytännössä? Kun haluat näkyä Googlessa, on sinulla kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on ilmainen ja toinen maksullinen. 1. Hakukoneoptimointi on ilmaista 2. Google mainonta on maksullista Kumpi sitten kannattaa? Tänä päivänä yritykset tarvitsevat molempia keinoja, jotta näkyvyys Googlessa on optimaalista. Google mainonta on […]
Mieti, mikäli maksaisit ainoastaan siitä, kun potentiaalinen asiakas siirtyy tutkimaan tuotteitasi tai palveluitasi esimerkiksi verkkosivuillesi? Saisit mainoksesi näkymään jopa tuhansille silmäpareille käyttämättä siihen euroakaan! Ehei, en aio nipistää sinua ja herättää ihanilta päiväunilta, vaan Google Ads -mainonnan avulla tämä todella on realistista. Kun mainostat Googlessa, maksat pelkän näkyvyyden sijaan vain toteutuneesta toimesta. Saatoit ehkä aiemmin […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.